ЗМІ буквально рясніють повідомленнями про затримання сигаретних контрабандистів на державному кордоні, і не тільки.
Зростають обсяги затриманих партій нелегального вантажу, але, на жаль, це не особливо впливає на сам процес, - Україна всього за кілька років перетворилася на країну - контрабандиста сигарет і, попри все, продовжує зміцнювати свої позиції в цій неприємній сфері. Якщо у 2014 р. обсяги нелегальних поставок з України до ЄС становили 0,5 млрд сигарет, то вже у 2016-му вони зросли на порядок - 5,8 млрд. За даними досліджень за 2018 р. міжнародної компанії KPMG, Україна посіла перше місце серед країн, з чиїх території ввозяться нелегальні сигарети до ЄС, серйозно потіснивши Білорусь і Алжир. Тим часом стрімко зростає в обсягах нелегальний ринок усередині країни. На жаль, це і є наслідки, про які раніше попереджали любителів гнати акциз галопом…
Країна контрабанди…
Тільки у 2018 р. обсяг незаконних поставок сигарет із України до ЄС оцінюється в 4,2 млрд шт. І це незважаючи на тенденцію до зменшення нелегального сигаретного ринку ЄС: з 56,6 млрд шт. у 2014 р. до 43,6 млрд у 2018-му. Імідж країни-контрабандиста очевидний. Але біда не лише в цьому.
Ще недавно аналітики констатували, що нелегальний ринок сигарет у самій Україні зведено до мінімуму - 0,5% від загального обороту. Нині ж ситуація принципово змінилася. Легальний ринок у країні бурхливо скорочується, а нелегальний зростає. Якщо 2017 р. офіційні продажі (виробництво плюс імпорт) становили 66,4 млрд шт., а неофіційні - 4,9 млрд, то вже 2018-го, відповідно, - 55,8 (зниження на 16%) і 8,4 млрд шт. (зростання на 71%). Прогноз на 2019 р. ще гірший: 49,1 млрд шт. легально проданих сигарет і 10,1 млрд нелегальних. Тобто із загальним ринком 59,2 млрд шт. нелегальна його частина наприкінці року перевищуватиме 17%.
Чому це важливо для держави? Хоча б тому, що чотири з восьми найбільших платників податків до держбюджету - тютюнові компанії, а нелегали, які набирають обертів, і до бюджету не платять, і якості продукції не гарантують.
Найбільші компанії - платники податків у 2018 р.
- ПАТ "Укргазвидобування" - 41,3 млрд грн
- НАК "Нафтогаз України" - 28,1 млрд грн
- "Бритіш Американ Тобакко Україна" - 16,1 млрд грн
- ПАТ "Укрнафта" - 15,5 млрд грн
- "Філіп Морріс Україна" - 14,8 млрд грн
- "Джей Ті Інтернешнл Україна" - 9,7 млрд грн
- "Укртатнафта" - 9,1 млрд грн
- "Імперіал Тобакко Продакшн Україна" - 7,4 млрд грн.
Гаразд, якби ринок скорочувався за рахунок зниження попиту (курців), зовсім інша річ - коли попит віддає перевагу контрабанді та контрафакту легальної продукції. До того ж якщо багаті європейці дозволяють собі курити нелегальні тютюнові вироби з України, то не дивно, що те саме роблять українці. На жаль, вирішальним чином на вибір впливає ціна. А за останні 5 років середньозважена ціна на легальні сигарети в Україні зросла втричі, акциз же - вчетверо.
Не секрет, що дуже часто паличкою-виручалочкою для держбюджету були саме тютюнові податки, і зокрема високий акциз. Останній, у разі потреби "підлатати" бюджет чи просто на вимогу популістів, підвищували по два, а бувало - і по три рази за рік, не замислюючись над наслідками. А вони цілком реальні.
… і нелегальних сигарет
За даними досліджень, які проводить в Україні міжнародна компанія Kantar TNS на регулярній основі, у червні поточного року частка нелегальних сигарет сягнула 8,4%. Розрахунки, які спираються на цю цифру, показують, що відповідні річні втрати держбюджету перевищать 5 млрд грн. При цьому ось що ми спостерігаємо:
- 9 із 10 пачок нелегальних сигарет на ринку взагалі не мають акцизної марки;
- дві третини нелегального ринку займає продукція невстановленого походження, маркування на упаковці якої імітує незаконно завезені на територію України сигарети, вироблені в інших країнах;
- найпоширеніші серед нелегальної продукції сигаретні бренди Marvel і Compliment. Їх частка на нелегальному ринку сягнула 70%. Частина цієї продукції маркована ніби для продажів у магазинах безмитної торгівлі.
Мінус 10 млрд у держбюджеті
Зрозуміло, що річні втрати держбюджету в 5 млрд грн - не межа. Адже закладена раніше тенденція не тільки не змінюється, вона поглиблюється. Так, із 1 липня акцизні ставки на тютюнові вироби знову зросли, згідно з рішенням, прийнятим ВР наприкінці минулого року. І це на додачу до зростання специфічних ставок акцизного податку на 20% із 1 січня 2019 р., передбаченого спеціальним 8-річним графіком до 2025 р.
Графік щорічного зростання ставок акцизного податку на тютюн ВР прийняла з благою метою поступового наближення їх рівня в Україні до рівня у країнах ЄС, зберігши при цьому прогностичність діяльності галузі. Тим часом темпи зростання акцизу в Україні були закладені значно вищі, ніж ті, які закладалися для країн Східної Європи, що вступають до ЄС. Якщо для зростання ставок акцизу до рівня, визначеного Директивою 64/ЄС, в цих країнах давалося 12–15 років, то в Україні - всього 8.
Однак і цього виявилося мало, - навіть зазначений напружений графік влада легко порушувала, перевищуючи узгоджені темпи зростання акцизів. Нині ми пожинаємо плоди багатолітньої безвідповідальної акцизної політики, яка справді допомагала оперативно поповнювати бюджет, але призвела до небажаних економічних наслідків, оскільки зовсім не враховувала ситуації на ринку: наявності та обсягу нелегальної продукції, споживчої спроможності населення, зниження попиту, у тому числі й за рахунок окупації українських територій. Та й ефективної протидії нелегальній торгівлі не велося.
Можливості наповнення бюджету бездумним підвищенням акцизів сягнули межі. Це вже очевидно. Так, незважаючи на 30-відсоткове підвищення акцизів, у 2018 р. уперше не виконано плану надходжень від тютюнових виробів на суму 5 млрд грн. Це факт.
Тепер прогноз. На думку аналітиків, попри всі акцизні старання, у 2019 р. надходження зростуть лише на 8–10%, порівняно з 2018 р., а це мінус приблизно 10 млрд грн від запланованого в держбюджеті.
Коло замкнулося. Вже не секрет, що бурхливе скорочення "білої" складової ринку примусило легальних виробників сигарет переглянути свої інвестиційні плани. Своєю чергою, кримінальний бізнес посилює вплив на ринок, користуючись бездіяльністю влади.
У результаті, навіть якщо нинішня влада дотримуватиметься чинного акцизного плану (+20% щорічно), то на 2024 р. легальний ринок сигарет скоротиться удвічі, порівняно з 2018 р. При цьому частка нелегальної складової ринку сягне, практично, 50%.
Бій із "тінню"
Щоб цього не сталося, потрібна непоказушна боротьба з "тіньовими" продажами всіма можливими способами. І нові люди при владі, схоже, це розуміють. Не випадково на початку липня СБУ спільно з ГПУ та ДБР провели успішну операцію, яка наочно продемонструвала масштаби нелегальної торгівлі.
Тоді силовики затримали в Мукачеві рекордну партію нелегальних сигарет без акцизних марок, призначену для продажу в країнах ЄС, - близько 2 млн пачок на загальну суму 70 млн грн. Уявіть, для її транспортування знадобилося 13 вантажівок!
Практично тоді ж СБУ прийшла з перевіркою на Львівську тютюнову фабрику (ЛТФ). І, хоч би що казав власник цього виробництва, підстави для візиту були.
Адже саме сигаретні бренди Marvel і Compliment, які виробляються на ЛТФ, дивним чином займають левову частку вітчизняного нелегального ринку. Правда, часто на таких сигаретах нанесене маркування Duty Free. Попри те опитані експерти не пам'ятають випадку затримання значних обсягів такої продукції під час спроби ввезти її на територію України. Тому вважають, що висока ймовірність її виробництва всередині країни.
А експерт Костянтин Красовський прямо стверджує: "У грудні 2016 р. на пункті пропуску "Рава-Руська" прикордонники з митниками знайшли 291 ящик сигарет, у т.ч. сигарети марки Lifa. У жовтні 2017 р. були затримані сигарети марки Marvel. Скрізь на фотографіях попередження англійською. За даними ДФС, сигарети цих марок виготовлялися в Україні виключно підприємствами Львівської області".
Примушує замислитися й інформація від "Еспресо" з посиланням на ДФС:
"За 2016–2018 рр. жодне підприємство у Львівській області не купило жодної марки акцизного податку для виробництва сигарет (УКТ ЗЕД 2402 20 9010 і 2402 20 9020 - сигарети з фільтром і без фільтра). Але при цьому за три роки у Львівській області було вироблено майже 5 млрд шт. сигарет".
Особливо коли врахувати, що "єдиний виробничий комплекс у Львівській області, який може виробляти сигарети у промислових масштабах, - це Львівська (Винниківська) тютюнова фабрика".
Політична воля
Але самотужки силовики з нелегальним ринком не впораються. Обов'язково потрібно створювати законодавчі й економічні умови, незручні для нелегалів.
Свого часу влада намірилася криміналізувати товарну контрабанду, але далі двох законопроектів, які застрягли в кабінетах ВР, справа не пішла. Своєю чергою, Кабмін у серпні 2017 р. схвалив Стратегію протидії нелегальній торгівлі на період до 2021 р., але План заходів із її реалізації, на жаль, досі не затверджений.
Держава не в змозі навіть оцінити свої збитки, оскільки не володіє статистикою нелегального обороту тютюнових виробів. Якби така статистика була, то не знадобилося б доводити очевидне: час змінювати підходи до планування бюджетних надходжень від акцизу, включити політичну волю і вжити ефективних інструментів для детінізації ринку, переглянути графік наближення ставок акцизного податку до рівня, визначеного Директивою 64/ЄС, і відтермінувати вирівнювання ставок у ЄС і Україні до 2030 р. Адже розрахунки маркетологів свідчать, що більш низькі щорічні темпи зростання акцизу дозволять і легальний ринок зберегти, і доходи від нього продовжувати нарощувати.
Єдине застереження: при цьому не можна зводити нанівець зусилля силовиків, які затримують партії нелегальних сигарет. Конфісковані тютюнові вироби не повинні знову потрапляти на ринок. Їхня доля визначена Податковим кодексом - безумовне знищення в суворій відповідності до порядку, встановленого Кабміном.