UA / RU
Підтримати ZN.ua

Донецький варіант "російської рулетки"

На Донецькій залізниці три місяці не забезпечується безпека руху поїздів

Автор: Григорий Спектор

Донецька залізниця (ДЗ) - найбільша і найважливіша в Україні. Це половина всього навантаження залізниць країни, левова частка платежів клієнтури, становий хребет важкої промисловості й експорту. Її зупинення на два-три дні - смерть металургії і хімії, параліч шахт, колапс енергетики. ДЗ - нитка, що зв'язує Донбас із навколишнім світом. Попри все це, на ДЗ підривають залізничні мости, мінують шляхи, спалюють вокзали, пускають під укіс вагони... А де ж керівництво "Укрзалізниці"?

На ДЗ збитки, руйнування, перебої в русі. Але де ж ВОХР із її законною зброєю? Її вивезли в Харків. Не охороняється нічого - ні об'єкти, ні вантажі. Найважливіші об'єкти залізничного транспорту беззахисні. За лічені дні зруйновано більше залізничних мостів, ніж побудовано за 23 роки.

Непомітні спроби зберегти залізничні об'єкти Донбасу! Не вирішується це й із керівництвом АТО, МО, МВС. Генералів у зоні АТО не злічити, але всім їм забракло мізків забезпечити безпеку об'єктів ДЗ?

Вершник без голови

Три місяці ДЗ обезголовлена і позбавлена керівництва. Колишнього начальника залізниці "пішли на пенсію" 15.04.2014 р. Немає ні заступників, ні начальників регіональних дирекцій. "Влада" ДНР і ЛНР прибрала все керівництво ДЗ. Десь вони "призначили" своїх поплічників, десь і про це забули. Совісні "колишні", хто не втік, навіть у цьому підвішеному стані примудряються щось робити, аби залізниця не зупинилася. Вершник без голови.

Найстрашніше - три місяці ніяк не забезпечується безпека руху поїздів. Це - перше діло гендиректора УЗ!

Пасажир, вантажовласник можуть не підозрювати про складнощі повсякденної роботи фахівців усіх служб і господарств залізниці. Шляховики бояться вийти на обхід - у них стріляють, їм погрожують, їх б'ють. Про планові "вікна" й мови немає. Половина вантажів залізниці - небезпечні. У будь-який момент на ДЗ може статися аварія поїзда: пасажирського - з величезними людськими жертвами; вантажного - з гарантією екологічного лиха. Нині прибуття поїзда майже диво. Відправляючи його, ніхто не знає, доїде він чи звалиться під укіс, тому моляться, хрестяться, плюють через плече... Однак таке везіння не може тривати довго, якщо не вести роботи для забезпечення безпеки руху. Пасажири усвідомлюють, що, сідаючи в поїзд, грають у донецький варіант "російської рулетки", незмірно страшніший?

Бог милував, на залізницях України немає великих аварій. Поки що. Але, не може бути такого, щоб безкарно нічого не робити для безпеки руху поїздів, - ні в УЗ, ні представниками ЛНР-ДНР. "Керівники" ДНР-ЛНР, офіційно терористичних організацій, - дрібні чинуші й бізнесмени, сержанти тощо, не уявляють, що таке транспорт, і задоволені захопленням гаража й управління ДЗ. Мріють, що суперзалізницю їм побудує РФ або само все на голову звалиться?

А що ж "Укрзалізниця"? Жодних спроб узяти ДЗ під реальне управління. Місяць тому була млява спроба призначити начальника залізниці. Однак нинішній гендиректор УЗ Борис Остапюк не знайшов часу приділити хвилину уваги тому, хто погодився на це. Не було й спроб забезпечити можливість стати до роботи. Як немає й намірів узяти під контроль перевезення на ДЗ, перевівши управління в безпечне місце. Хоча технічно зробити це може й випускник технікуму. Нема кому й пояснити ситуацію на залізниці вищому керівництву країни. Отже, таке становище на залізниці влаштовує керівництво УЗ.

Донеччани й луганчани, від шахтарів і металургів до бандитів і олігархів, зрозуміли, що безвладдя на залізниці смертельно небезпечне для всіх і готові звернутися прямо до президента України з вимогою припинити небезпечний хаос на Донецькій залізниці.

ДЗ на межі технологічної катастрофи. Її крах - це загибель важкої промисловості. А ймовірний зрив перевезень енергетичного вугілля для ТЕС в умовах непостачання імпортного газу зірве підготовку країни до зими. Національна катастрофа?

Військова перемога неможлива, якщо не вдасться потайки й швидко передислокувати війська, доставити бойову техніку і всі різновиди постачання. Тому вся інформація про військові перевезення - держтаємниця.

Забезпечення схоронності держтаємниці - прямий обов'язок "Укрзалізниці". А як там її зберігають? Інформація про військові перевезення урядових сил витікає. Після захоплення управління ДЗ та її дирекції вся "секретка" потрапила до рук так званого ополчення.

Навмисний витік? Від тих, хто в УЗ зацікавлений у продовженні безладу в Донбасі й на ДЗ. Адже на цьому можна озолотитися.

Та за два місяці після захоплення управління ДЗ пана Остапюка не стурбували проблеми секретного діловодства. Скільки через це загублено життів і техніки? Хто керує УЗ? Запитання не риторичне. Від нього багато чого залежить, включаючи ступінь відповідальності.

Найбільш секретна таємниця УЗ - відносини УЗ і ДЗ. Київ не визнає ДНР і ЛНР, не контролює ДЗ. Але поїзди там ходять, локомотиви і вагони йдуть туди по обороту й регулюванню, електроенергія подається, паливо й витратні матеріали надходять. Це - величезні суми. Дива? Аж ніяк! На перевезення в зоні АТО, на відновлення там чогось і на розкрадання можна списати скільки завгодно.

Та й це дрібниці. Щоб підприємства Донбасу працювали, має працювати ДЗ, мають подаватися вагони, доставлятися вантажі. "Міністр транспорту" ДНР, такий собі А.Сидельников, приїжджаючи на заводи, які вимруть без залізниці за два-три дні, вимагав за подачу вагонів сотні тисяч готівкою. Але без УЗ ані таке зухвальство, ані взагалі робота ДЗ неможлива.

"Міністр" так дістав усіх, що депутат Ю.Іоффе скаржився особисто президентові України на його рекет. Не чекаючи реакції столиці, невідомі люди накинули "міністрові" мішок на голову й вивезли в невідомому напрямку. Через три дні його труп знайшли в лісосмузі з кишенями, повними валюти...

На УЗ - фінансовий крах. Перевезення вантажів і пасажирів, міжнародний транзит падають. Борги мільярдні. Надій на одужання мало. Кожну копійку треба берегти. Під завивання про боротьбу з корупцією на УЗ у травні пішло 30 млн грн приватному "Дніпровагонрембуду". Там у наглядовій раді - перший заступник гендиректора УЗ М.Бланк, дружина й обидві дочки власника - олігарха Юрушева. Того самого, котрого називають спонсором прем'єр-міністра. Хто при цьому керівництві УЗ кристально чесно виграватиме будь-які прозорі тендери?

Коли від землетрусу гойдається й тріщить будинок, його починають перебудовувати й капітально ремонтувати? Хто й навіщо лобіює реформу УЗ саме нині? Реформа потрібна, але зараз і з такими керівниками - це самогубство. А сотні тисяч викинутих на вулицю залізничників і членів їхніх родин таке влаштують, що лобісти розвалу залізничного транспорту не втечуть...

У громадянську війну скільки влад, держав, окупантів і отаманів було, а залізниця не зупинялася! Для гарантування її роботи від усяких мікровождів Антанта відпустила додому десятки тисяч військовополонених чехів. Усе заради забезпечення безперебійної роботи Транссибу.

Уся УЗ знає про неоприлюднену постанову КМУ про зняття з посади гендиректора УЗ Б.Остапюка. А він - на місці. Це підвищує престиж влади? Зміцнює думку про її корумпованість і некомпетентність. Найпопулярніша загадка: скільки коштує зайвий день перебування на посаді керівника УЗ? Але думають не про збиток країні, а про хабарі й "відкоти" покровителям.

Донецька залізниця, що забезпечує нині життя й роботу Донбасу, може стати мостом миру. Чи не настав час терміново винести питання про стан залізничного транспорту на засідання РНБОУ, щоб кардинально вирішити питання про зміну керівництва УЗ і термінові заходи щодо забезпечення транспортної безпеки держави?

Поки не пізно...