Приватні компанії продають Міністерству оборони України найбільш "ходові" продукти для військових за цінами, що в два-три рази перевищують вартість, за якою ці товари закуповувалися. Це з’ясував проєкт "Схеми", проаналізувавши податкові документи, усі вісім контрактів на харчування армії, укладені в грудні 2022 року, й порівнявши ціни в оновлених додатках до них – угоди перепідписали на тлі скандалу щодо корупційних закупівель харчів, який розгорівся наприкінці січня після публікації відповідного розслідування ZN.UA.
За даними журналістів, з того моменту більшість постачальників дійсно частково зменшили ціни в каталогу на продукти для військовослужбовців, а контракти тепер діють лише три місяці. Тим не менш, багато ключових позицій дорожчі за середньоринкові показники. У результаті постачання армії продовольства за завищеними цінами маржа для приватних фірм за популярним позиціями на багатомільярдних контрактах може становити від 30 до 70%.
Зокрема, фірма "Актив Компані", яка має статутний капітал у тисячу гривень, не змінила ціну на яблука в оновленому контракті та вже продає їх військовим частинам по 51 гривні за кілограм. Водночас, закупівельна ціна протягом листопада-лютого для компанії була 15 грн/кг, що свідчить про націнку в понад три рази.
Інші постачальники закуповують яблука для наших військ по 15-16 гривень, а перепродають Міноборони по 25-28 грн – тобто, майже вдвічі дорожче.
Ціни на картоплю у засекречених грудневих контрактах значно відрізняються від нових. Тоді цей товар продавали по 17,7-27 гривень за кілограм, а тепер деякі фірми знизили вартість до 12,6 грн/кг, а інші залишили на рівні 17,7 грн/кг. При цьому закуповувалася в грудні-січні картопля ними по 7,6-10,8 гривень за кілограм.
«Тобто, "маржинальність" для приватників, на цьому найбільш "масовому" продукті все одно зберігається на рівні 40-50 відсотків навіть після зниження цін. Це стосується чотирьох із п’яти проаналізованих "Схемами" постачальників харчів для армії – вони продаватимуть армії картоплю майже вдвічі дороже, ніж самі її закуповують. І майже вдвічі дорожче, ніж вона представлена вроздріб у більшості мережевих супермаркетів України», – йдеться в розслідуванні.
Там додали, що саме на картоплю витрачається найбільше грошей в порівнянні з більшістю будь-яких інших продуктів для ЗСУ через значні обсяги, «тому рівень "маржі" на картоплю – це один із найпоказовіших індикаторів потенційних бюджетних перевитрат».
Ціни на яйця в новій угоді між Міноборони та "Актив Компані" знизили з 17 до 9 гривень за штуку. Стільки ж вони коштують і в більшості контрактів з іншими приватними компаніями. Однак, податкова документація свідчить, що постачальники закуповували яйця по 5,4-6,3 грн/шт – йдеться про перепродаж в середньому на 30-40% дорожче.
Капусту для українських військових "Актив компані" планує продавати по 22 гривні за кілограм, хоча в грудні-січні закупила її у значній кількості майже втричі дешевше – по 8,5 грн. Інші два постачальники закуповували цей товар взимку по 10-12 гривень, а постачати будуть за приблизно вдвічі більшими цінами.
У коментарі "Схемам" суттєву різницю між цінами закупки продуктів та їх продажу армії, а також завищення цін на "ходові" позиції в порівнянні з роздрібними в магазинах приватні постачальники Міноборони пояснили переважно додатковими супутніми витратами, до яких входить фасування, зберігання та транспортування у військові частини, і витратами на комунальні послуги і заробітну плату співробітникам.
Водночас, як зазначили експертка з публічних закупівель Нелля Стельмах, ціни в мережевих роздрібних магазинах уже включають в себе всі названі супутні витрати
«Коли ми дивимося на рітейл, то у вартості того, за яку суму ми купуємо будь-які продукти харчування, там вже закладені логістичні витрати, витрати на заміну бракованого або непотрібного товару, тобто всі ці позиції, які Міністерство оборони чомусь називає специфічними та унікальними», – додала вона.
Більше того, експертка припустила, що логістичні витрати за певними позиціями перевищують розумні межі. Зокрема, йдеться про яблука, капусту й картоплю.
Поки відомо назви лише двох із восьми компаній, які постачатимуть продовольство ЗСУ – "Актив Компані" та "Гарна страва". Про них писали ZN.UA та Bihus.Info у своїх розслідуваннях.
Міністерство оборони в коментарі "Схемам" заявило, що розкриття підрядників без їхньої згоди «створює загрози національній безпеці України, сприятливі умови для враження елементів логістичної системи ворогом та можливих людських жертв». Тому журналісти-розслідувачі не публікують нові назви, а позначають фірми номерами.
«Редакція може переглянути це рішення, якщо суспільна вага в оприлюдненні цієї інформації переважатиме названі ризики, та/або якщо отримає згоду на це від компетентних органів», – уточнили в матеріалі.
Крім цього, наприкінці лютого "Схеми" звернулися до МОУ з проханням надати по кілька видаткових накладних з військових частин низки регіонів без розсекречення чутливих відомостей – для з’ясування реальних цін постачання продовольства у січні. На момент публікації редакції не надали цю інформацію, оскільки нібито ще збирають її з різних підрозділів Генерального штабу.
У Міноборони також розповіли про рішення, ухвалене 16 березня, створити спецільний підрозділ, який буде моніторити ціни тилового забезпечення та озброєння. Там заявили і про поточну реорганізацію антикорупційного підрозділу, не виключили переходу на нову модель організації харчування ЗСУ після роботи Міжвідомчої робочої групи.
Раніше Bihus.info і Тетяною Ніколаєнко отримали документи, які демонструють, що вже після скандалу із завищеними цінами на харчі Міністерство оборони України закупило для армії овочі і фрукти за завищеними цінами.
До цього ZN.UA писало, що ціни "харчових" контрактів Міноборони почали відриватися від середніх ринкових в Україні вже восени 2022 року. З'ясувати це дозволили кілька каталогів з закупівель, оприлюднених головою антикорупційного комітету Верховної Ради Анастасією Красносільською.