Сімдесят років тому в цьому місяці Роберт Шуман, міністр закордонних справ Франції, запропонував європейське "співтовариство вугілля і сталі". З цією скромною угодою, що регулює два товари, шість розорених війною країн створили спільний ринок, який після перетворився в Європейський Союз, пише The Economist.
Шлях до інтеграції з тих пір був вибоїстим, але у нього було відчуття напрямку. Національні лідери приходили і йшли, Берлінська стіна зводилася і падала, економічні урагани наносили свої удари. Але якимсь чином ЄС вдавалося з цим розібратися. Інтеграція поглибилася, був створений найбільший у світі єдиний ринок, дозволяючи людям вільно пересуватися через кордони, була створена спільна валюта. ЄС розширився, 22 держави приєдналися до початкових шести, включаючи 11, які протягом багатьох десятиліть постраждали від комунізму. Це зміцнило світ і розповсюдило процвітання. Сьогодні Європа є маяком ліберальних цінностей і зразком більш м'якого типу капіталізму.
Тим не менше, ЄС звернув зі свого шляху. Пандемія в Європі - це не просто економічна криза, як в інших країнах світу, але вона також швидко перетворюється на політичну і конституційну кризу. Це в принципі вирішується, але члени ЄС не можуть домовитися ні про те, що необхідно для підвищення стійкості свого союзу, ні про те, як здійснити реформу. Зараз, коли Америка і Китай знаходяться в сварці, це трагічно втрачена можливість.
Приналежність до ЄС повинна приносити країнам безпеку в небезпечному світі. Замість цього пандемія перевіряє узи членства, як це зробила фінансова криза 2007-2009 років. Одним з прикладів є єдиний ринок. Який регулюється суворими правилами, що обмежують субсидії, але вони були припинені, так як уряди витратили € 2trn ($ 2,2 trn) на порятунок бізнесу від краху. Половина з них припадала на Німеччину: проблема, якщо ви є виробником, що базується в країні, яка не може дозволити собі бути такою щедрою, але яка повинна приймати товари німецького виробництва.
Інший приклад - єдина валюта. Оскільки країни пом'якшують наслідки обмежувальних заходів, їх борги різко зростають. Оскільки уряди в зоні євро запозичують у єдиній валюті, але повинні фінансувати себе, ці борги можуть зрости до неприйнятних рівнів. Проблема серйозна в Італії, яка була в біді ще до того, як ударив COVID-19, і мала валовий державний борг у розмірі 2,4 трлн євро, або 135% ВВП. Євроскептик з Італії, Маттео Сальвіні, наполягає на тому, що ЄС робить занадто мало, щоб допомогти; його партія все ще може потрапити на хвилі кризи у владу, де вона буде процвітати на створенні обурення і експлуатації розбіжностей з Брюсселем.
Третій приклад - статус правової системи ЄС. Раніше в цьому місяці конституційний суд Німеччини поставив питання про те, чи може Європейський суд (ECJ) приймати рішення про те, що Європейський центральний банк може підтримати євро, купивши борги. Польща заперечує пріоритет Європейського суду над своїм власним Верховним судом. Європейський Союз побудований на законі. Якщо стреси пандемії послаблять основи Європейського суду, весь союз буде трясти.
Всі ці проблеми можна вирішити за допомогою бачення, компромісу і реформ. Дійсно, перед пандемією президент Франції Еммануель Макрон попередив, що ЄС повинен зміцнитися проти менш прощаючого світу. Але такі настрої руйнуються перед різними поглядами країн на те, для чого повинен бути ЄС. Процвітаючий північ ненавидить ідею "профспілки трансфертів", який субсидіює нужденний південь, і ще більше ненавидить перспективу взаємного погашення боргу бідніших членів. Члени не можуть домовитися про те, що робити з руйнуванням демократії і верховенства закону в Угорщині та Польщі. Ще до першої смерті від COVID-19 країни ЄС боролися за вироблення загальної політики в галузі оборони, Росії, міграції і багато чого іншого.
Механізм реформ також зламаний. Зі днів роботи Шумана ЄС виріс, постійно вносячи поправки до договорів, які його регулюють. Але лідери ЄС ухилялися від зміни основного договору з тих пір, як в 2005 році французькі та голландські виборці відмовилися від плану нової конституції. Лідери не наважувалися внести суттєву поправку з 2007 року.
Деякі лідери Північної Європи визнають, що у них є проблема. У найближчі місяці вони, ймовірно, погодяться на одноразове збільшення семирічного бюджету ЄС, але умови спірні - південні країни вимагають від 1 до 1,5 трлн євро, і їм потрібні гранти, а не кредити. Є також пропозиція схвалити загальний борг як символічний жест, але це також оспарюється.
Якщо ЄС хоче процвітати, він повинен бути набагато більш амбітним, ніж визнають сіверяни. Для початку, якщо він не стагнує, йому потрібно буде адаптуватися, а це означає подолання табу на зміну договору. Успішне зміна договору тягне за собою більш широке визнання того, що різні країни хочуть від союзу різних речей і що така "багатошвидкісна Європа" може бути більш стійкою, ніж сьогоднішні незадоволені сподівання. Це, в свою чергу, вимагає від ЄС завершення таких проектів, як євро, який вразливий для потрясінь, тому що він виконаний лише наполовину.
Песимісти часто пророкували розпад Євросоюзу або євро, тільки щоб довести свою помилку. Це може тривати довгий час, особливо зараз, коли Британія показала, наскільки болючим і дорогим буде вихід з ЄС. Зрештою, однак, політичні системи оцінюються за їх результатами. Нездатність реформувати договори накладає тягар на ЄС і верховенство закону; Німецькі субсидії ризикують підірвати єдиний ринок; а економічний застій отруїть євро.
Поки ЄС залишається каналом поширення криз, ризик колапсу буде високим. Щоб зміцнити свою рішучість, її лідери повинні подумати про більш віддалену річницю. У червні виповнюється 230 років з моменту Компромісу 1790 року, коли Олександр Гамільтон переконав Томаса Джефферсона і Джеймса Медісона дозволити новому уряду Сполучених Штатів взяти на себе борг 13 окремих штатів. Європі не потрібно заходити так далеко, і у сучасного Гамільтона немає очевидного пряника, щоб запропонувати його багатим державам (у 1790 році угода перенесла нову столицю Америки на південь). Але є батіг: якщо хиткі члени Європи не отримають допомогу, євро та єдиний ринок можуть в кінцевому підсумку вибухнути. Тому європейські лідери, які ведуть зараз переговори по відеоконференції, повинні бути сміливими. Великі трансфери і погашення значного взаємного боргу було б важко здійснити, але в якості початкового платежу, щоб запобігти катастрофі і направити ЄС на шлях до стабільності, воно того варте.
Раніше, Як Європа може вирішити кризу, створений верховним судом Німеччини? Берлін, Брюссель і Франкфурт зважують відповідь на судове рішення щодо купівлі облігацій ЄЦБ.
ЄС починає нову судову справу проти Польщі через посилення контролю над місцевими судами. ЄС звинувачує правлячу партію Польщі "Закон і справедливість" у тому, що вона підриває польську демократію шляхом посилення прямого державного контролю у різних сферах життя польського суспільства.
Також, ЄС звинуватив Угорщину в порушенні європейських цінностей. У ЄС стурбовані надзвичайними повноваженнями влади для боротьби з коронавірусом.