UA / RU
Підтримати ZN.ua

WP: Китай ще не використовував потужну зброю в торговельній війні з США - туристів

Все менше китайських керівників бізнесу, туристів і студентів відвідують США, що свідчить про те, що торгова війна між Вашингтоном і Пекіном може реалізовуватися непередбачуваними і дорогими способами.

Спад, що спостерігається при оформленні віз та бронювання авіаквитків, не є результатом офіційних дій Пекіна. Але цим підкреслюється потужна зброя, яку Китай міг би використовувати у торговельній війні. Щорічно китайці витрачають 60 мільярдів доларів на американські послуги, такі як подорожі і туризм, пише The Washington Post.

Згідно з офіційною статистикою Держдепартаменту США, з травня по вересень 2018-го на 102 тисячі китайців менше отримали американські ділові, туристичні та освітні візи, ніж за той самий період минулого року. За даними Skyscanner, пошукової системи, що належить найбільшій туристичній компанії Китаю, резервування китайських авіаліній в напрямку США скоротилося на 42% у перший тиждень жовтня. Показово, що на ці дати в Китаї припадає національне свято, що зазвичай означає збільшення потоку туристів за кордон.

На відміну від торгівлі товарами, через яку президент Трамп часто скаржиться на великий торговельний дефіцит з Китаєм, США володіють значним профіцитом послуг, що робить таку торгівлю великою потенційно вразливою метою в тривалій торговельній війні. З 2011 року торгівля послугами США з Китаєм вирісла більш ніж в три рази швидше, ніж поставки товарів, на яких зазвичай зосереджується Трамп.

"Ми очікували, що вони спробують цілий ряд речей, щоб спонукати нас відступити", - сказав високопосадовий американський чиновник, який побажав зберегти анонімність, - і додав, - "Це не спрацює. Але ми сподіваємося, що Китай цього не зробить", - заявив він.

Китай вже застосовував таку тактику раніше. Під час дипломатичного конфлікту з Південною Кореєю у минулому році китайський уряд заборонив продаж туристичних турів в Сеул і острів Чеджу. Протягом кількох місяців бойкот коштував південнокорейським підприємствам майже 7 мільярдів доларів.

Але торговельне ембарго може позбавити туристичну індустрію США найприбутковіших клієнтів - китайські туристи витрачають в середньому $ 6,900 на кожну поїздку, а також зашкодити американським університетам. У минулому році Китай відправив до США понад 350 тисяч студентів. В Іллінойському університеті в Урбана-Шампейн, який є одним із найбільш популярних варіантів для студентів з Пекіна і Шанхаю, в цьому році налічується 5 845 китайських студентів. Для порівняння у минулому році кількість студентів з Китаю становила 950 осіб. Іноземні студенти привабливі для таких навчальних закладів, тому що зазвичай вони платять набагато більше, ніж корінні жителі штатів.

Якщо Китай вирішить розширити торговельну війну, стримуючи витрати своїх громадян на поїздки, фінансові послуги або консалтингові контракти, США відчують цей вплив швидше, ніж якщо б Пекін стягував би додаткові податки на американські товари, згідно з дослідженням Джой Дантун Ма, проведеного в Інституті Полсона в Чикаго.

Китайським виробникам необхідний час, щоб перебудувати складні ланцюги поставок, але споживачі можуть легко змінити плани на відпочинок, щоб відвідати Тоскану, а не долину Напа, йдеться в дослідженні.

"Якщо відбудеться ескалація конфлікту, очікується, що він переміститься на інші галузі, такі як туризм", - сказала Ма.

Наголошується, що сфера послуг сильно відрізняється від експорту товарів. "Коли попит на щось зникає, ви не помічаєте це негайно. Але коли попит на послуги йде, цифри одразу падають". За даними Департаменту торгівлі США, найбільшою категорією послуг є поїздки і туризм, які в минулому році принесли американським авіакомпаніям, готелям і туристичним операторам 32 мільярди доларів, тобто вдвічі більше, ніж продажі літаків США в Китай.

"У нас є хороша ідея щодо Китаю", - сказав Джонатан Грелла, виконавчий віце-президент зі зв'язків з громадськістю в Американській асоціації подорожей, галузевої групи, яка минулого місяця зустрілася з президентом США Дональдом Трампом у Білому домі, щоб поділитися своїми побоюваннями щодо зниження числа прибуваючих іноземних туристів.

Перш ніж Ден Сяопін почав відкривати економіку для іноземного впливу в кінці 1970-х років, китайські громадяни, які хотіли подорожувати, повинні були отримати дозвіл своїх робочих підрозділів та місцевих поліцейських органів. Туристичні виїзди не були поширені. Але у міру того, як Китай став більш процвітаючим, число китайців, які виїжджають за кордон, різко зросло. За даними Департаменту торгівлі, у 2016 році в США прибуло близько 3 мільйонів туристів, порівняно з 525 тисячами в 2009 році.

"Це не просто якийсь ринок", - сказав Грелла, зазначаючи, що членам його команди ще належить виявити причини зниження кількості туристів, -"Китай володіє величезним економічним потенціалом", - підкреслив він.

Китайські лідери можуть сумніватися, чи варто бойкотувати США, побоюючись, що вони зустрінуть обурення громадян середнього класу, які хочуть отримати американські дипломи для своїх дітей або просто хочуть побачити Голлівуд або Манхеттен. У липні, коли молодий монголець підірвав невелику бомбу біля посольства США в Пекіні, люди повернулися в чергу на отримання візи менш ніж за годину, навіть коли кров підривника досі була на тротуарі.

"Ця так звана торгова війна - це просто політична гра між державними лідерами Китаю і США. Якщо ви вирішили не подорожувати до США тільки тому, що ненавидите Трампа, то, ймовірно, ви також приєдналися б до бойкоту проти американських продуктів, якщо б Хілларі Клінтон була президентом. Націоналізм нікуди нас не приведе", - сказав 50-річний китаєць Чжоу, який подав в цьому місяці заявку на візу для відвідування Лос-Анджелеса, Сан-Франциско і Лас-Вегаса.

Чжоу провів шість з половиною годин у черзі під будівлею посольства США в Пекіні, щоб заповнити свою візову форму, що вказує на те, що обмежити поїздки в Сполучені Штати буде значно складніше, ніж попередня заборона на відвідування китайськими мандрівниками Південної Кореї.

"Я думаю, що це малоймовірно. США є більшим і важливішим місцем, ніж Корея. Зв'язки важливіше", - заявив Енді Ротман, інвестиційний стратег Matthews Asia.

Досі суперечка між двома найбільшими економіками світу обмежувався їх щорічною торгівлею товарами в розмірі 635 мільярдів доларів. Трамп ввів таксу приблизно на половину китайських товарів, які щорічно купують американці, і Китай відповів аналогічними зборами.

Оскільки Китай купує набагато менше у США, ніж продає американцям, він не може зрівнятися з тарифами Трампа. Китайські чиновники поки не прагнуть до ескалації конфлікту, сподіваючись, що узгоджені домовленості стануть можливими після листопадових виборів до Конгресу. Але ситуація може змінитися, якщо переговори відкладаються, і обидві сторони, схоже, готуються до боротьби. Трамп і лідер Китаю Сі Цзіньпін планують зустрітися в кулуарах саміту G-20 в наступному місяці в Буенос-Айресі, але більшість аналітиків не очікують дипломатичного прориву.

"Президент Трамп серйозний у тому, що, якщо китайці не будуть поводити себе трохи краще, не перестануть красти інтелектуальну власність, не знизять тарифи на нашу продукцію, тоді, знаєте, це може тривати довше", - сказав Кевін Хассетт, голова Ради економічних радників Білого дому.

Тенденції до торгової війни нагнітають обстановку по обидві сторони Тихого океану. У липні китайське посольство у Вашингтоні попередило своїх громадян про те, що поїздки в Сполучені Штати ризиковані через високі медичні рахунки, насильство із застосуванням зброї та вуличну злочинність.

"Громадська безпека в Сполучених Штатах не дуже хороша", - йдеться в заяві посольства.

За словами Ctrip, найбільшої туристичної компанії в Китаї, попередження призвело до того, що США опустилися на дев'яту сходинку в списку найбільш популярних туристичних напрямків для китайців, з шостого місця в 2017 році.

В Лос-Анджелесі, найбільш відвідуваному китайськими туристами місті, чиновники ради з туризму насторожено ставляться до потенційних наслідків торговельної війни. Туристична рада міста, у якої є офіси в чотирьох містах Китаю, стверджує, що в цьому році очікується 1.2 мільйона китайських туристів, що вдвічі більше, ніж в 2013 році. Поряд з відвідуванням таких традиційних пам'яток, як Universal Studios або Лос-Анджелес Лейкерс, багато китайських туристів також купують сувеніри додому, сказала Кеті Смітс, віце-президент Лос-Анджелеса з туризму та конгресу.

"Ми дуже уважно стежимо за розвитком ситуації, оскільки це важливий ринок. Просто те, що ми позитивно налаштовані зараз, не означає, що в короткостроковій перспективі не може бути змін", - зазначила Смітс.

25 вересня в США набули чинності нові 10% мита на імпорт з Китаюна суму в $ 200 мільярдів. Одночасно в Китаї почали діяти нові мита на ввезення американських товарів на $ 60 мільярдів. До цього діяли взаємні мита на продукцію вартістю в $ 50 млрд.

Раніше повідомлялося, що торгові переговори США і Китаю опинилися на межі зриву. Раніше США вже обклали зборами продукцію з Китаю на $ 50 млрд на рік. Таким чином, американські мита можуть перевищити півтрильйона доларів. Торгове представництво США опублікувало список з 1300 найменувань китайських товарів, на які можуть бути накладені мита.