UA / RU
Підтримати ZN.ua

В арабському світі відбувається єврейська революція – Foreign Policy

Справжнє досягнення Авраамскіх вимог - не геополітичне, а культурне.

На початку вересня газета "Вашингтон Пост" опублікувала редакційну статтю про Авраамські угоди. Вона стала відмовою від угоди про нормалізацію відносин між Ізраїлем, Об'єднаними Арабськими Еміратами та Бахрейном. Газета звинуватила сторони договору в цинізмі, передвиборчій агітації, укоріненні авторитаризму, втягуванні Сполучених Штатів в релігійні конфлікти в регіоні та зраді справи палестинців. Справедливості заради слід зазначити, що автори редакційної статті визнали, що угода щодо нормалізації стала позитивною у вузькому сенсі, але, однак, відкинули те, що вона є результатом помилкового підходу президента США Дональда Трампа до Близького Сходу. Це складна штука, пише Стівен Кук для Foreign Policy.  

Автор вважає, що The Post приділяє занадто багато уваги угодою з Білим домом, але при цьому дуже мало уваги критичному, але ледь помітному наслідку Авраамської угоди: сприйняття євреїв і юдаїзму в арабському і мусульманському суспільстві. Це дуже важливо, запевняє Кук.

Автор дивиться на еміратські зусилля щодо вивчення та розумінню юдаїзму і його поширення серед євреїв з точки зору того, кого найкраще можна схарактеризувати як "культурного єврея".

Контраст між тим, що робить ОАЕ через Авраамські угоди, і ширшими зусиллями за охопленням інших конфесій, зокрема, римських католиків.

У Каїрі в кінці 1990-х - початку 2000-х років автора вразив не антисіонізм, який був частиною політичного дискурсу, чого слід було очікувати, а антисемітизм. Він був частиною культурного дискурсу. Цей феномен був тісно пов'язаний з відмовою уряду від критичних сфер, таких як освіта та культура, на користь "Братів-мусульман" і, своєю чергою, з війною режиму за позицію з ісламістами. У Саудівській Аравії школярів раніше вивчали, що євреї є нащадками свиней і мавп.

З підписанням Авраамських угод Емірати змінили це. Їх погляд в бік Ізраїлю викликав жвавий інтерес до євреїв і юдаїзму в регіоні. Англомовна газета Khaleej Times опублікувала кілька сторінок про Рош Ха-Шана. Спочатку в Абу-Дабі були служби Рош-Ха-Шана (хоча в Дубаї є єврейська громада, яка справляла Новий рік). Уряд розпорядився про можливість кошерного харчування в готелях і на бортах авіаліній країни. І, як і в останні кілька років, міністр закордонних справ Арабських Еміратів Абдулла бін Заєд побажав євреям "Шана това" у твіттері. Автор ставить запитання, коли в останній раз це робили інші міністри закордонних справ?

Важливо відзначити, що ще до того, як існувало щось, зване Авраамськими угодами, ОАЕ витрачали багато часу і сил на будівництво в Абу-Дабі міжконфесійного комплексу, що з'єднує мечеть, церкву і синагогу під назвою "Будинок родини Авраама", як центр релігійної толерантності. На початку цього року автор зіткнувся в аеропорту з одним з відомих рабинів Вашингтона, який чекав на рейс з Еміратів додому. Він був там, щоб взяти участь в одній з ініціатив еміратського уряду щодо виховання толерантності.

Для багатьох звернення еміратців до євреїв може здатися цинічним прийомом. Автор прогнозує негативні коментарі у твіттері: "еміратцем просто відбілюють свій жахливий послужний список щодо Ємену і прав людини" або "Це цинічні зв'язку з громадськістю країни, яка хоче виставляти себе моделлю толерантності, але це зовсім не модель толерантності, поки політичні опоненти перебувають у в'язниці".

"Це, звичайно, цілком обґрунтовані побоювання. Навряд чи я наївний, але я готовий повірити еміратцям на слово, хоча б тому, що вони, здається, так щиро зацікавлені в нормалізації юдаїзму. І, навіть якщо це стосується зв'язків з громадськістю, я все одно не проти. Зрештою, це краще, ніж навпаки, коли є гонка на дно з приводу того, хто в регіоні може перевершити один одного в плані єврейської ненависті", - пише Кук.

Схоже, що ОАЕ також створили позитивну динаміку у всьому регіоні. Саудівці, які як і раніше чинять опір встановленню зв'язків з Ізраїлем, попри повідомлення про тиск з боку адміністрації Трампа, самі переосмислюють власний підхід до юдаїзму. У єгиптян кілька років тому був короткий момент самоаналізу минулого і ролі євреїв в єгипетському суспільстві, але це питання залишається невирішеним. Молоді іракці роблять те ж саме.

"Так що редактори, журналісти та аналітики можуть скільки завгодно критикувати Авраамські угоди. Вони можуть виявитися правильними, і нормалізація відносин між ОАЕ та Ізраїлем - це ще не все, що потрібно, але для єврейської дитини це вже більше. Насправді я з нетерпінням чекаю можливості піти в синагогу в Абу-Дабі, навіть якщо по дорозі туди поскаржуся на це", - резюмує автор.