Новітні американські винищувачі F-35 Lightning II мають 13 найбільш серйозних проблем, які позначаються категорією 1; ці проблеми можуть вплинути на ефективність виконуваних літаками місій, повідомляє Defense News.
Згідно документів, які надійшли до розпорядження військового видання, Пентагон офіційно визнає такі проблеми літака:
- Союзники, які мають F-35 на озброєнні, не можуть використовувати логістичну систему ALIS (Autonomic Logistics Information System), не відправляючи до США дані про експлуатацію літака – а ці дані, як правило, таємні;
- деякі запчастини до винищувачів мають складнощі із постачанням – насамперед, ті, облік яких в ALIS або не передбачений, або проводиться неточно;
- при різких скачках тиску у кабіні пілот може отримати баротравму;
- при температурі -34 градуси за Цельсієм спостерігається помилкове повідомлення про відмову акумуляторної батареї;
- деформація стелс-покриття при швидкостях вище 1,2 числа Маха у F-35B і F-35C – пошкоджується структура покриття, утворюються т. зв. "бульбашки".
- нестійке управління модифікаціями F-35B і F-35C при кутах атаки понад 20 градусів;
- гальмівна система F-35A і F-35B має ряд проблем, що виникають при приземленні;
- нашоломний дисплей пілота F-35С має дефект – "зелене світіння", яке може ускладнити приземлення;
- спостерігаються приклади неадекватної роботи камери приладу нічного бачення при слабкому освітленні – "смуги", які ускладнюють огляд і приземлення;
- радар з активною фазованою решіткою AN / APG-81 під час роботи над морем виявляє тільки фронтальні цілі;
- двигун F-35B не розвиває тягу для м'якої посадки при температурі понад +32 градуси за Цельсієм.
Втім, нагадує видання, ще у січні 2018 року у F-35 налічувалося 111 проблем 1-ї категорії, а до травня 2018 року – 64. Зараз же, якщо вірити словам керівника "програми F-35" по лінії Пентагону віце-адмірала Мета Вінтера, поточні проблеми не становлять загрози пілотові, планеру або місії (умовно такі проблеми відносять до підкатегорії 1-A), тоді як інші недоліки (1-B) планується усувати у найближчому майбутньому.
Офіційне рішення про запуск виробництва винищувачів F-35 повинно бути прийнято наприкінці 2019 року. До цього моменту Пентагон планує вирішити питання про доцільність продовження розробки винищувача. До цього часу заплановано виправити дев'ять з тринадцяти проблем; ще дві виправлять після початку виробництва оновленням програмного забезпечення. А ще дві проблеми (не зазначається, які саме) вирішено залишити без виправлення.
Lockheed Martin F-35 Lightning II – сім'я перспективних, малопомітних винищувачів-бомбардувальників п'ятого покоління, розроблена американською фірмою Lockheed Martin Aeronautics Company (Tactical Aircraft Systems) в трьох варіантах: варіант для потреб ВПС США (наземний винищувач – CTOL), для Корпусу морської піхоти США і ВМС Великої Британії (винищувач з укороченим зльотом та вертикальним приземленням – STOVL), і для потреб ВМС США (палубний винищувач – CV). Крім США, винищувач взяли на озброєння Австралія, Великобританія, Бельгія, Данія, Ізраїль, Нідерланди, Норвегія, Італія, Туреччина, Південна Корея і Японія.
Нагадаємо, у 2018 році стало відомо, що у новітньому багатофункціональному винищувачі-бомбардувальнику F-35 Lightning II після деякого терміну експлуатації виявили несподівану і досить серйозну уразливість – при заправці у польових умовах винищувачі потребують додаткового захисту від попадання блискавок.
12 жовтня 2018 року США заборонили всім винищувачам F-35 Lightning II п'ятого покоління, які стоять на озброєнні Військово-повітряних сил країни та країн-союзників, підніматися у небо; польоти були припинені для пошуку серйозного дефекту, ймовірно через який один літак розбився, а другий був пошкоджений.
Рішення провести перевірку всіх новітніх винищувачів прийняли після того, як 28 вересня 2018 року в американському штаті Південна Кароліна під час планового польоту вперше за історію застосування зазнав катастрофи літак F-35, точні причини загибелі якого до цих пір точно не встановлені, хоча попередні висновки комісії свідчать про дефект паливопроводної трубки у двигуні літака.
Аварії зазнав літак F-35B – бойова машина з укороченим зльотом та вертикальною посадкою, розроблена під потреби Корпусу морської піхоти США.
Раніше на базі морської піхоти у Північній Кароліні у квітні стався ще один подібний інцидент – тоді пілотові F-35B довелося екстрено посадити винищувач через спрацьовування паливного індикатора.
15 жовтня 2018 року Військово-повітряні сили Ізраїлю оголосили про завершення усіх перевірок та відновлення польотів наявних на озброєнні ВПС ЦАХАЛу F-35I Adar.