У ЗМІ просочився внутрішній документ прем'єра Британії про деталі угоди щодо Brexit. Британія та ЄС змогли укласти торговельну угоду, шлях до якої тривав через важкі переговори. Як тільки британський прем'єр-міністр Борис Джонсон та голова Єврокомісії Урсула фон дер Ляйен оголосили про досягнення домовленостей про торгівлю 24 грудня, одразу ж почалися дискусії. Урсула фон дер Ляйен вперше провела свою прес-конференцію, і дипломати ЄС активно наполягали на тому, що саме Британія пішла на великі поступки, додавши, що Велика Британія буде підпорядковуватися більшій кількості правил щодо експорту, ніж будь-яка інша країна. Тим часом у Лондоні розповсюджували інформацію про те, що саме Британія «здобула перемогу» у торговельних переговорах. У своєму інтерв’ю Джонсон похвалився, що забезпечив «вільну торгівлю з ЄС, не потрапляючи на регуляторну чи законодавчу орбіту блоку», пише журнал The Economist.
Правда полягає в тому, що обидві сторони пішли на компроміс. Поки аналітики переглядали внутрішній документ про деталі угоди, який був опублікований 26 грудня, ситуація склалася так, що Джонсон пішов на більші поступки в сфері риболовної промисловості, тоді як ЄС також послабив деякі свої вимоги до Британії. Так чи інакше, обидві сторони угоди можуть побачити власні вигоди для себе. Прихильники Brexit задоволені тим, що Велика Британія вийде з єдиного ринку та митного союзу і уникне юрисдикції Європейського суду (хоча це не враховує того факту, що Північна Ірландія залишиться «під охороною» всіх трьох установ). ЄС вважає, що у нього буде достатньо закупівель, щоб стримати майбутні розбіжності у регулюванні, хоча деякі британці розглядають такі розбіжності як одну з ключових причин Brexit. Для обох сторін домовленість про нульові тарифи та нульові квоти на торгівлю товарами буде розглядатися як взаємовигідна.
Наступне завдання - ратифікувати угоду вчасно, щоб перехідний період успішно закінчився 31 грудня. Джонсон наполегливо запевняє твердих прихильників брекзиту у своїй партії, що вони отримали те, що хотіли. Насправді він упевнений, що отримає угоду через парламент, коли той проголосує 30 грудня, навіть якщо не всі урядовці будуть підтримувати досягнуті домовленості.
З боку ЄС було прийнято рішення почати застосовувати угоду тимчасово до того, як Європарламент офіційно проголосує за неї, оскільки депутати Європарламенту наполягають на тому, що їм потрібно один-два місяці для вивчення деталей. Але навіть попри це, вони, швидше за все, підтримають угоду. Брюссель сподівається, що згода національних парламентів не буде потрібна, але це ще може стати юридичною суперечкою.
Після цього відбудеться практичне випробування того, як угода насправді впливає на торговельний бізнес. Однією з відповідей є те, що небагато підприємств з будь-якої сторони готові до змін у оформленні документів та додаткових митних перевірок і правил, які мають відбутися першого січня. Досить ймовірними виглядають збої в портах та черги вантажівок. Твердження Джонсона про те, що його угода не передбачає нових нетарифних бар'єрів, буде швидко «перевірятися на практиці». Проте, спочатку може бути пільговий період, адже торгівля повинна активно тривати вже зараз.
Значні проблеми чекають на сфери, які складають близько 80% економіки Великої Британії та становлять серйозну частку її експорту. Деякі аналітики стверджують, що Джонсон неправильно поставив пріоритети на риболовлю та виробництво, які економічно менш важливі. В угоді немає майже нічого про становище найбільшого британського сектору експорту - фінансових послуг. ЄС ще не прийняв рішення про еквівалентність регулювання фінансових послуг, без якого транскордонний бізнес буде обмежений. Подібним чином бракує рішення ЄС щодо персональних даних, яке необхідне для забезпечення транскордонних потоків інформації, на яку покладаються компанії, що надають фінансові послуги. В обох випадках рішення Європейської Комісії є односторонніми, і після їх прийняття їх можна буде скасувати в майбутньому.
Для Великої Британії угода залишає без відповіді ще два великі питання. Перше стосується того, чи дійсно після завершення Brexit Британія більше не буде турбуватися про відносини з Європейським Союзом. І відповідь полягає в тому, що навряд чи це буде так просто. Сфера фінансових послуг, питання потоку персональних даних залишаються фактично невирішеними. Правда полягає в тому, що неможливо уникнути процесу постійних переговорів з тим, хто завжди буде найбільшим сусідом Великої Британії, як показує досвід Швейцарії з тих пір, коли країна відмовилася від членства в ЄС на початку 1990-х років.
Інше питання полягає в тому, що саме Джонсон буде робити зі свободою, яку він здобув, нарешті, покинувши ЄС. Майже всі економісти сходяться на думці, що вплив встановлення нових торговельних бар'єрів буде негативним, і в довгостроковій перспективі британський ВВП може впасти.
Проте прем'єр-міністр наполягає на тому, що Велика Британія буде активно процвітати поза межами ЄС. Але вигідні торговельні угоди Британії з іншими впливовими країнами виглядають малоймовірними. У своєму інтерв’ю Джонсон наполягав на тому, що його уряд має “дуже чіткий порядок денний”. Якщо у Джонсона є плани поліпшити економічні показники Великої Британії, йому потрібно розпочати втілювати цю програму вже зараз, резюмує видання.