Через кілька годин після того, як у вересні Росія оголосила про вторгнення в 3, на державних телеканалах кинулися запрошувати гостей для емоційної дискусії, присвяченій новій військовій авантюрі Кремля.
Американський журналіст у Москві Майкл Бом погодився взяти участь у політичному шоу, оскільки для нього не було нічого нового в тому, щоб з'явитися в російському ефірі. Однак той день виявився важким навіть для нього.
"Вони запросили приблизно шістьох сирійців. І всі вони були прихильниками режиму Башара Асада. Всі хвалили Путіна за нібито "порятунок Сирії". Всі дякували російському президенту за що він мало не найвеличніший президент в світі", - сказав Бом Washington Post.
Американський журналіст не єдиний, хто був шокований пропагандистською програмою в Росії. Такі ж скарги висловлюють всі "аутсайдери", які ризикнули побувати в ефірі російського державного телебачення. Видання пише, що такі шоу російські ЗМІ влаштовують кожен раз, коли росіяни намагаються сформувати свою точку зору на визначні події. І пропаганда впливає на думки людей. Приміром, до початку війни в Сирії лише 14% росіян вважали, що їхня країна повинна втрутитись в громадянську війну. Але вже через тиждень після вторгнення військову кампанію підтримували 72%.
"Вони просто підтримують атмосферу напруги і підігрівають її. Я не думаю, що насправді це могло б змінити чиюсь точку зору. Це потрібно лише для підтримки сильних емоцій. Так суспільство змушують приймати публічний продиктований консенсус", - каже декан факультету медіа комунікацій московської Вищої школи економіки Анна Качкаєва.
Впродовж останніх двох років пропагандистські шоу скеровують громадську думку в Росії від однієї кризи до іншої. Спочатку вони змушували росіян емоційно реагувати на революцію в Україні, потім на анексію Криму, знищення малайзійського авіалайнера "Боїнг 777" і тепер вторгнення Росії в Сирію.
"В кожній програмі є якийсь аутсайдер. І не важливо, чи він українець, чи американець чи ще хтось, хто не згоден з більшістю в студії. Всі на нього нападають, доводячи правоту більшості", - додає Качкаєва.
Російські опозиціонери вважають, що такі шоу ще й виконують роль політичного сигналу, який влада відсилає своїм заляканим і пригнобленим опонентам.
"Люди, які становлять у моїй країні меншість, ізольовані і деякі з них почуваються самотніми. Саме такий сигнал уряд відсилає їм за допомогою телешоу", - вважає Леодін Гзман.
Остання міжнародна криза, на якій свою увагу зосередили російські телешоу, пов'язана зі збиттям російського Су-24 ВПС Туреччини. У відповідь пропаганда Росії переклала "гріхи" Путіна на Ердогана. Цілий тиждень російські державні ЗМІ звинувачували президента Раджепа Таїпа Ердогана у переслідуванні журналістів і опозиціонерів, збагаченні своїх друзів і фінансуванні радикальних організацій для розв'язанні війни в сусідній Сирії, а також у спробах відбудувати Османську імперію. Дивно, але саме у всіх цих "гріхах" світ звинувачував президента Росії Володимира Путіна після того, як він розв'язав війну проти України.
Раніше видання Financial Times писало, що пропаганда Кремля порівняла знищення Су-24 з передумовою Першої світової війни. Володимир Соловйов у ефірі політичного ток-шоу на державному телеканалі порівняв знищення російського бомбардувальника в Туреччині з вбивством ерцгерцога Франца Фердинанда в 1914 році, яке стало передумовою початку Першої світової війни.
Раніше видання The Independent писало, що Туреччина вочевидь хотіла збити російський Су-24. На думку автора, можливо це сталося тому, що військова кампанія Росії у Сирії, яка почалася 30 вересня, розлютила Анкару, оскільки з того часу російські літаки почали постійно порушувати турецький повітряний простір.