В 1962 році бритнський політолог Бернард Крік опублікував свою роботу під назвою "На захист політики". Він наполягав, що мистецтво політичних торгів дозволяє людям різних переконань жити разом у мирному і процвітаючому суспільстві.
В ліберальній демократії ніхто не отримує саме те, що хоче, але у широкому сенсі всі мають свободу вести своє життя, як забажають. Втім, без гідної інформації, порядності і порозуміння суспільства вирішують свої розбіжності за допомогою сили і примусу.
Крік був би дуже обурений брехнею і сліпотою, які демонструвалися під час слухань комітетів у Сенаті 3 минулого тижня.
Про це пише The Economist, нагадуючи, що ще не так давно соціальні мережі підтримували обіцянки найбільш освічених політиків. Вони сприяли поширенню надійної інформації і допомагали спілкуватися людям, які виступають проти корупції, брехні і фанатизму. А тепер Facebook визнав, що до і після минулорічних виборів у США, в період між січнем 2015 року і серпнем цього року, 146 мільйонів користувачів могли бачити російську дезінформацію на цій платформі. YouTube також визнав, що близько 1108 відео були пов'язані з російською пропагандою, а Twitter повідомив про 36,7 тисяч сторінок, які служили іншій державі. Замість того, щоб поширювати просвітлення, соціальні мережі розповсюджували отруту.
Дії Росії - це лише початок. Від Південно-Африканської Республіки до Іспанії політики стають все огиднішими. Частково це відбувається тому, що поришення брехні і мови ненависті викривляє точку зору виборців. Таким чином, соціальні мережі допомагають змінити умови політичних торгів, які Крік вважав інструментом підтримки свободи.
Соціальні мережні не спричиняють розкол, а, швидше, посилюють його. Фінансова криза 2007-2008 років розпалила народний гнів до багатих еліт, які лишили всіх на узбіччі. Культурні війни розділили виборців за ідентичністю, а не за класом. Не лише соціальні мережі посилюють поляризацію суспільства. Це ж роблять телеканали і радіостанції. Але якщо у США добре знають, що таке Fox News, то соціальні мережі - це щось нове і не до кінця вивчене. Сам принцип їхньої роботи дає їм велику владу.
Соцмережі заробляють гроші, розміщуючи фото, особисті повідомлення, новини і рекламу перед користувачем. І оскільки вони можуть виміряти людську реакцію, вони знають, як "влізти в голову" і добитися кращого результату. Соцмережі збирають особисті дані для того, щоб визначити, що приверне увагу користувачів. В "економіці уваги" це змушує людей продовжувати гортати сторінку і поширювати ту чи іншу інформацію знову і знову. Будь-хто, хто визначає точку зору, може запустити десятки рекламних повідомлень і проаналізувати результат, щоб визначити, яким з них найважче опиратися. Результати дуже переконливі: одне з останніх досліджень показало, що в багатих країнах люди торкаються своїх телефонів 2600 разів на день.
Було б добре, якби така система допомагала поширювати правду і мудрість. Але що б не говорив Джон Кітс, правда не настільки приваблива і її важко прийняти, особливо коли з нею не хочеться погоджуватися. Будь-хто, хто гортав Facebook, знає, що замість того, щоб поширювати мудрість, система підбирає контент, який лише посилює людські ілюзії і упередження.
Це ще більше погіршує політику презирства, яка триває в США щонайменше з 1990-х років. Оскільки різні сторони бачать різні факти, у них немає ніякої емпіричної бази для того, щоб досягти компромісу. Через те, що люди погрузли у вирві дріб'язковості, скандальності і обурення, вони втратили бачення того, що важливо для суспільства, в якому вони всі живуть.
Це може дискредитувати компроміси і тонкощі лібераьної демократі, а також дати поштовх політикам, які поширюють теорії змови і нативізм. Після того, як Росія атакувала вибори в США, американці скотилися до сварки між собою. Через те, що автори конституції хотіли стримати тиранів і злочинців, соціальні межері ще більше заганяють Вашингтон у глухий кут. В Угорщині і Польщі вони також допомогли зміцнити неліберальну демократію. В М'янмі Facebook став головним джерелом новин, і він лише посилив ненависть до жертв етнічних чисток з народу рохінджа.
Люди ж, звісно, адаптуються, як завжди. Опитування минулого тижня показало, що лише 37% американців довіряють інформації з соціальних мереж. Половина довіряє друкованим журналам і газетам. Однак, на адаптацію знадобиться час. А тим часом погані уряди з поганою політикою можуть завдати багато шкоди.
Раніше видання New York Times писало, що Росія створювала фейкових "американців" у соцмережах для впливу на вибори в США. Російські хакери поширювали пропаганду через сторінки вигаданих людей у Facebook і викрадені облікові записи реальних користувачів у Twitter.
А в СБУ повідомляли, що Росія активно використовувала власні соцмережі напередодні анексії Криму та вторгнення в Донбас. Крім того, за даними спецслужби, деякі провокатори та організатори проросійських акцій отримували грошову винагороду через сервіс "Яндекс.Гроші".