UA / RU
Підтримати ZN.ua

Попит на перевезення вантажів з Азії до Європи російською залізницею різко зріс з початку кризи в Червоному морі — FT

Це приносить вигоду російській державній компанії РЖД.

За даними логістичних компаній і залізничних операторів, попит на перевезення вантажів з Азії до Європи залізницею через Росію різко зріс з початку кризи в Червоному морі, що сприяє збільшенню фінансів державної залізничної монополії РФ, пише FT.

Читайте також: Військові США завдали нових ударів по позиціях єменських хуситів

Німецька компанія DHL повідомила, що запити на перевезення вантажів російським залізничним коридором зросли приблизно на 40% після того, як в грудні минулого року контейнеровози почали рухатися за довшими маршрутами. RailGate Europe заявила, що попит зріс на 25-35%, а нідерландська Rail Bridge Cargo сказала, що вантажні залізничні перевезення через Росію цьогоріч зросли на 31% порівняно з аналогічним періодом минулого року.

Логістичні компанії по-новому подивилися на маршрути через РФ після рішення більшості великих мереж контейнерних перевезень перенаправити рейси з Азії до Європи, які зазвичай проходять через Суецький канал, через мис Доброї Надії. Це рішення було прийнято після того, як підтримувані Іраном єменські повстанці-хусити розпочали напади на комерційні судна в Червоному морі. 

Такі перенаправлення збільшили час доставки вантажів між Китаєм і Північною Європою на 7-10 днів, до 50-55 днів. DHL заявила, що час доставки залізницею через Росію між Ченду в Китаї і Дуйсбургом у Німеччині становить від 25 до 30 днів.

"З початку ситуації в Червоному морі кількість запитів зросла приблизно на 40 відсотків. Переважна кількість йде через Росію", - повідомили в DHL про запити клієнтів щодо залізничних перевезень. 

Однак компанія підкреслила, що не перевозить вантажі, які походять із Росії або прямують до РФ, відповідно до західних експортних обмежень проти Москви.

"Ми здійснюємо суворий експортний контроль відповідно до чинних санкцій", - запевняє DHL.

Логістичні компанії, включаючи швейцарську Kuehne & Nagel і данську Maersk, заявили, що уникають використання залізничних маршрутів через Росію після повномасштабного вторгнення РФ в Україну в лютому 2022 року. Щомісячні обсяги перевезень цим маршрутом впали після початку повномасштабної війни і все ще становлять менше, ніж обсяг, що перевозиться одним великим сучасним контейнеровозом.

Читайте також: ЄС готує нові санкції проти РФ через смерть Навального: Bloomberg дізналося деталі

Компанія “Российские железные дороги” (РЖД) яка володіє розгалуженою залізничною мережею Росії і керує більшістю поїздів, належить російській державі і вже давно вважається тісно пов'язаною з Кремлем. Уряд Великої Британії назвав генерального директора компанії Олєга Бєлозьорова "тісно пов'язаним з главою Кремля Владіміром Путіним" під час запровадження проти нього санкцій у квітні 2022 року.

Санкції ЄС передбачають майже повну заборону на вантажні автомобільні перевезення до та з Росії й Білорусі. Існують також обмеження на доступ РЖД до деяких фінансових послуг. Однак, немає заборони на переміщення товарів залізницею через країну.

Дані Євразійського залізничного альянсу — російської компанії, яка організовує вантажні перевезення залізницями, які використовують російську колію, показують, що в січні залізничні контейнерні перевезення з Китаю до Польщі склали 14 532 контейнери в двадцятифутовому еквіваленті (TEU).

Хоча цей показник на 36% перевищив показник січня 2023 року, він не заповнив би один із найбільших сучасних контейнеровозів, які перевозять 24 тисячі TEU кожен.

Керівник відділу морської логістики компанії Kuehne & Nagel Майкл Олдуелл зазначив, що в нинішніх умовах спостерігається "більший попит" на перевезення вантажів з Азії до Європи залізницею.

"Високоцінні вантажі завжди були популярними [на цьому маршруті]", - заявив Олдуелл.

Тим не менш, він підкреслив, що компанія Kuehne & Nagel, яка раніше пропонувала залізничні перевезення під назвою KN Asia Express, "повністю" припинила свою діяльність на цьому маршруті після нападу РФ на Україну.

Більшість вантажів з Азії до Європи перевозяться залізницею "західним коридором", через Казахстан у Росію і далі в Білорусь. Деякі вантажі прямують "північним коридором", перетинаючи кордон безпосередньо з Китаю в Росію на схід від Монголії.

Деякі логістичні компанії пропонують "південний маршрут", який оминає Росію і проходить через Казахстан, Азербайджан і Туреччину. Але цей маршрут, який передбачає поромну переправу через Каспійське море, займає більше часу, ніж контейнерний рейс між Китаєм і Європою. Він є життєздатним переважно для товарів, що прямують до і з країн Центральної Азії, таких як Узбекистан.

У вересні Maersk почала пропонувати клієнтам можливість відправляти товари морем до грузинського порту Поті, а потім до Центральної Азії південним маршрутом.

Компанія RailGate Europe заявила, що не має жодних справ з РЖД. Замість цього вона бронювала перевезення через таких операторів, як німецька Deutsche Bahn.

Deutsche Bahn, тим не менш, підтвердила, що наразі діє лише як "туристичний агент" для вантажів, що прямують через Росію. РЖД зберігає майже монополію на рух поїздів у великій залізничній мережі Росії. Це означає, що російська державна компанія отримуватиме гроші як за перевезення товарів через РФ, так і за доступ до її мережі.

Читайте також: Міністр економіки Німеччини хоче "натиснути" на країни, які отримують вигоду від обходу санкцій проти РФ

Упродовж останніх місяців хусити постійно завдають ударів безпілотниками і запускають ракети по вантажних суднах у Червоному морі. У такий спосіб вони намагаються тиснути на Ізраїль, щоб змусити його припинити війну проти бойовиків ХАМАС у Секторі Гази. Нещодавно внаслідок удару повстанців уперше затонув корабель. Також у результаті атаки хуситів на судно в Аденській затоці загинули двоє людей.