Через кілька днів після того, як російські і сирійські сили відбили древню Пальміру у "Ісламської держави", оркестр Маріїнського театру з Санкт-Петербургу зіграв на руїнах Йоганна Себастьяна Баха.
Це стало завершальним медіа-штрихом Кремля, яким він спробував показати, як бореться з варварами-терористами культурою і силою. Але вже через кілька тижнів після того сама Росія зазнала поразки на Євробаченні, поступившись першістю кримській татарці з України, яка співала про те, як Кремль в часи Другої світової війни виселив її народ з рідного півострова.
"В ці непевні часи незвичайних конфронтацій чи могла музика стати активним інструментом, який застосовують у конфліктах? Музика вже тисячу років лишається частиною військової справи: середньовічні сурмачі, шотландські волинщики чи військові паради, які марширували разом з оркестром. Однак є причини вважати, що музика і культура в цілому дедалі більше стає важливою у веденні конфліктів", - пише на сторінках Washington Post експерт з Оксфордського університету Роберт Сілі.
Автор нагадує про твердження американського політолога Джозефа Ная, який визначив "здатність отримати бажане через привабливість". Він вважав культуру і поп-культуру, комерцію і урядову політику інструментами м'якої сили. І це перша причина, чому до культури і музики потрібно ставитися серйозно.
По-друге, у сучасних незвичайних конфліктах часто задіяні нерегулярні війська. Музика і певні культурні продукти допомагають їм завербувати бойовиків і мотивувати тих, хто вже бере участь у конфлікті. Це стосується також терористичних груп, таких як "Алькаїда", "Ісламська держава" і Талібан, які часто використовують арабську поезію і нашіди – вокальні гімни, які виконуються без музичного супроводу. За допомогою них терористи популяризують свою ідеологію і спосіб життя.
Також музика допомагає поширити і зміцнити політичні повідомлення серед неполітичної аудиторії. Крім того, Росія дуже часто використовує м'яку силу культури у військових цілях і успішно. Зокрема, концерт російського оркестру в Пальмірі, на думку автора, був одним із найуспішніших прикладів цього. Тому що він доніс політичне повідомлення до неполітичної аудиторії через неполітичні інструменти.
Хоча сам Маріїнський оркестр неодноразово був використаний у політичних цілях. Приміром, в серпні 2008 року він зіграв "переможний концерт" в Південній Осетії після того, як Росія вторглася і захопила цей грузинський регіон. Коли оркестр з'явився в Пальмірі, це створило враження ніби Росія на відміну від Заходу перемагає "Ісламську державу". І за цією ширмою Кремль зміг приховати те, як він скидає бомби на мирних мешканців і помірковані бойові групи опозиції в Сирії. Російська пропаганда не згадує про те, як російські бомби вбивають і мирних сирійців теж, змушуючи тисячі людей тікати з країни і вирушати в Європу.
Однак автор зауважує, що Росія програла культурну битву тиждень тому під час Євробачення. В Москві член парламентського комітету з закордонних справ Костянтин Косачев назвав перемогу української співачки Джамали "геополітичною" і націленою проти Москви.
У свою чергу, президент України Петро Порошенко також заявив, що Джамала своєю піснею звернулася до всього світу від імені України.
"Правда, як завжди, перемогла", - написав він на своїй сторінці в Twitter.
Потім політично-культурна битва продовжувалася впродовж цілого тижня. Пропагандистський телеканал RT розповідав, як Україна нібито погано поводилася з кримськими татарами, аж поки в 2014 році Росія "врятувала" їх. Хоча сьогодні в Криму тривають репресії і переслідування кримських татар і їхніх лідерів.
Однак, на думку автора, пісня Джамали, як і концерт російського оркестру в Пальмірі, стала служницею для поширення політичного повідомлення про несправедливість і пригноблення. Вона донесла певний сигнал до мільйонів людей у Європі і світі. Перемога на Євробаченні знову привернула увагу до кримських татар і вдарила Росію "м'якою силою".
Видання The Times писало, що Росія програла Євробачення, але перемагає в пропагандистській війні. Вона не намагається виправдатися, а роздратувати. Навіть в Москві повинні розуміти, що жодний уряд не взявся б за фабрикацію результатів пісенного конкурсу, тому що великі зусилля були б невиправдані. Але "зерня параної посіяне і воно своїм корінням починає пробивати тріщини".
У пісенному конкурсі "Євробачення 2016", фінал якого пройшов у Стокгольмі ввечері 14 травня, перемогла Джамала, яка представляла Україну. Співачка виконала пісню "1944" про депортацію кримських татар.
За результатами голосування національних журі країн-учасниць Євробачення-2016 і смс-голосування глядачів Джамала набрала 534 бали. Також до трійки увійшли представники Австралії та Росії.
За результатами голосування українських глядачів на "Євробаченні 2016" максимум отримав представник Росії Сергій Лазарєв. На другому місці - Азербайджан, Samra Rahimli отримала від нас 10 балів. 8 балів українці поставили сусідам полякам за пісню "Colour of your life".