UA / RU
Підтримати ZN.ua

Нафтові санкції проти Росії створюють все більші проблеми Кремлю – Reuters

У Москви є проблема, що суттєво заважає продавати нафту до Азії, а вирішення її – немає

Один з найприбутковіших маршрутів торгівлі російською нафтою – Азія – з моменту введення західних санкцій через війну в Україні стикається з серйозними проблемами. Вони пов’язані з недоліками оплати у валюті відмінній від долара. Короткострокового рішення на горизонті не видно – спроби знайти альтернативу долару наштовхнулися на труднощі конвертації, а також політичні перешкоди, зазначає Reuters.

Проблеми загострилися, коли в липні Індія, яка стала найбільшим покупцем російської нафти, що постачається морським шляхом, наполягла на оплаті в рупіях, і торговельна діяльність ледь не розвалилася, повідомляють три джерела, знайомі з цим питанням.

Читайте також: Болгарія вирішила відмовитись від російської нафти раніше запланованого

Джерела, які побажали залишитися анонімними, повідомили, що російські постачальники нафти не можуть укладати угоди в індійських рупіях через неофіційні вказівки російського центрального банку – він не прийматиме цю валюту. За словами іншого джерела, Росія має обмежені можливості витрачати рупії, оскільки її імпорт з Індії незначний.

Приблизно в середині серпня щонайменше дві великі російські нафтові компанії погрожували перенаправити близько десятка танкерів (до мільйона тонн нафти), які прямували до Індії, в інші пункти призначення, зазначають джерела Reuters. Як тимчасове рішення конфлікту, пов'язаного з індійськими угодами, вантажі були оплачені в комбінації китайського юаня, гонконгського долара як перехідної валюти до юаня і дирхама ОАЕ, який прив'язаний до долара США, повідомили десять торгових джерел і чиновників.

Читайте також: Боротьба з обходом “стелі цін” на нафту РФ: ЄС планує заборонити продаж танкерів Росії —  Reuters 

Однак проблема пошуку життєздатної альтернативи долару залишається, і ці проблеми зачіпають покупців в Африці, Китаї та Туреччині, які стали найбільшими покупцями російської нафти.

Найбільша проблема, однак, стосується Індії, яка купує понад 60% російської нафти, що постачається морським шляхом. 

Проблеми, ймовірно, загострюватимуться в міру посилення контролю за торгівлею. За останні тижні Вашингтон запровадив перші санкції проти власників танкерів, що перевозять російську нафту за ціною, вищою за західну верхню межу, що стало першим застосуванням верхньої межі з моменту її запровадження наприкінці минулого року.

Читайте також: Танкери, які потрапили під санкції США, перевозили нафту РФ до Індії — Reuters

Відмова від долара

За даними п'ятьох трейдерів, менше 10% російського видобутку, що становить близько 9 мільйонів барелів нафти на день, продається в доларах і євро. Російські експортери теоретично можуть використовувати цю валюту, але відмова від неї має ту перевагу, що Сполученим Штатам та іншим західним урядам буде складніше контролювати їхню торгівлю.

Альтернативи, однак, призводять до високого рівня ризику для обох сторін угоди. За даними чотирьох торгових і банківських джерел, Індія в перші місяці цього року заборгувала Росії близько 40 мільярдів доларів за нафту та інші поставки, але тепер ця сума значно менша.

Читайте також: Росія та Індія не змогли домовитися про розрахунки у рупіях – Reuters

Рупія – особлива проблема

Ведення бізнесу в рупіях є особливо складним для Росії. Індія заохочує витрачати рупії на своїй території і запровадила штрафні курси обміну на конвертацію рупій в інші валюти, які, за словами двох російських джерел, становлять понад 10% від суми, що конвертується.

Ситуація могла б полегшитися, якби Росія імпортувала більше товарів з Індії, які можна було б оплачувати в рупіях. Натомість Індія більше імпортує з Росії, тоді як Росія є основним імпортером автомобілів, обладнання та інших товарів з Китаю.

Згідно з даними, розміщеними на сайті міністерства торгівлі Індії, у квітні-вересні імпорт Індії з Росії сягнув 30,4 мільярда доларів, а дефіцит торгового балансу з Москвою збільшився до 28,4 мільярда доларів порівняно з приблизно 17 мільярдами доларів за аналогічний період минулого року.

Читайте також: Клірингова спілка, в якій домінує Індія, переходить на розрахунки в рупіях

Переваги юаню

Російські чиновники і керівники нафтових компаній наполягають на тому, щоб індійські покупці платили в китайських юанях, які для Росії є більш зручною валютою. Для Індії використання валюти регіонального конкурента є дуже чутливим, хоча індійські приватні нафтопереробники повернулися до юаня через відсутність інших варіантів після конфлікту на початку цього року, кажуть джерела.

Індійські державні нафтопереробники перейшли на дирхам ОАЕ, але це ускладнилося додатковими вимогами до прозорості операцій, оскільки більш жорстка позиція Вашингтона змушує уряди інших країн бути обережними.

З жовтня кілька банків ОАЕ посилили контроль над клієнтами, орієнтованими на Росію, щоб забезпечити дотримання цінового ліміту, згідно з п'ятьма джерелами в нафтотрейдингових і банківських колах.

Щонайменше два банки ОАЕ запровадили декларації про дотримання цінових обмежень для клієнтів, які займаються торгівлею російською нафтою, нафтопродуктами та сировинними товарами, повідомили джерела, не називаючи банків.

Читайте також: WP: Пентагон отримує від грецького постачальника нафтопродукти з російської нафти

Нагадаємо, Росія скоротила експорт нафти морем до найнижчого рівня з серпня напередодні зустрічі міністрів нафти країн ОПЕК+. У цей же час стало відомо, що три великі грецькі судноплавні компанії припинили транспортування російської нафти, щоб уникнути ризику потрапити під санкції США. 

Раніше POLITICO повідомило, що Словаччина просить ЄС продовжити її звільнення від заборони на імпорт російської нафти ще на один рік.