«Це найважче зображення, яке ми коли-небудь публікували. Ми здригаємось, поки ми це пишемо», – йдеться у супровідному повідомленні.
Ці кадри зроблені не репортером, який висвітлює конфлікт в Ізраїлі та секторі Гази, і не є одним з незліченних облікових записів, які діляться жахливими відео звірств.
Це платне повідомлення від МЗС Ізраїлю.
Після нападу ХАМАС на тисячі своїх громадян минулого тижня уряд Ізраїлю розпочав широкомасштабну кампанію в соціальних мережах у ключових західних країнах, щоб заручитися підтримкою своєї військової відповіді проти угруповання. Згідно з даними POLITICO, частиною його стратегії є просування десятків оголошень із жорстокими та емоційними зображеннями смертоносного насильства бойовиків в Ізраїлі на таких платформах, як X і YouTube.
Спроба Ізраїлю виграти онлайн-інформаційну війну є частиною зростаючої тенденції урядів у всьому світі агресивно діяти в Інтернеті, щоб сформувати свій імідж, особливо під час кризи. PR-кампанії під час війни та навколо неї не є чимось новим. Але оплата онлайн-реклами, націленої на певні країни та демографічні показники, тепер є одним із головних інструментів уряду, щоб довести свої повідомлення до більшої кількості користувачів.
Такі дії ізраїльського уряду відбуваються на тлі того, що ХАМАС розгорнув власну пропаганду на платформах, зокрема Telegram і X. Група, яку Європейський Союз, Сполучені Штати та Велика Британія визнали терористичною організацією, у понеділок опублікувала в Інтернеті перше відео із захопленою в заручники молодою франко-ізраїльською жінкою.
Кампанії в соціальних мережах почалися невдовзі після того, як бойовики ХАМАС убили більше 1200 і викрали майже 200 людей під час несподіваного нападу. Збройні сили Ізраїлю відреагували ударами у відповідь і блокували сектор Гази, убивши понад 2330 палестинців.
Понад два мільйони палестинців опинилися у пастці в Газі перед очікуваним майбутнім наступом, і західні лідери дедалі частіше закликають ізраїльський уряд проявляти стриманість і поважати гуманітарне право.
Трохи більше ніж за тиждень Міністерство закордонних справ Ізраїлю запустило 30 оголошень у X (раніше Twitter), які, згідно з даними платформи, переглянули понад чотири мільйони разів. Згідно з тими ж даними, платні відео та фотографії, які почали з’являтися 12 жовтня, були спрямовані на дорослих старше 25 років у Брюсселі, Парижі, Мюнхені та Гаазі.
Реклама зображувала ХАМАС як злісну терористичну групу, схожу на «Ісламську державу», і демострувала масштаби та типи насильства, включаючи жахливі кадри, зокрема фото бездиханної оголеної жінки в пікапі. Інше платне відео, опубліковане на X, із словами «ІДІЛ» і «Хамас» що чергуються, містить тривожні зображення, які поступово прискорюються, поки назви двох терористичних організацій не зливаються в одну.
«Світ переміг ІДІЛ. Світ переможе ХАМАС», – закінчується реклама.
На YouTube Міністерство закордонних справ Ізраїлю опублікувало понад 75 різних рекламних оголошень, у тому числі і деякі дуже відверті. Згідно з базою даних прозорості Google, вони були спрямовані на глядачів у західних країнах, включаючи Францію, Німеччину, США та Велику Британію і виходили в ефір між першою атакою ХАМАС 7 жовтня та понеділком.
«Раніше ми б ніколи не публікували такі графічні речі. Це те, що не є частиною нашої культури. Ми з великою повагою ставимося до загиблих», — сказав представник ізраїльської місії в ЄС, який говорив на умовах анонімності. Однак, додав він, війна ведеться не лише на землі.
В одному з рекламних сюжетів під назвою «Немовлята не можуть прочитати текст у цьому відео, але їхні батьки можуть» колискова грає на фоні веселки, а по екрану літає єдиноріг. Реклама говорить: «Ми знаємо, що ваша дитина не може це прочитати», але закликає батьків співчувати тим, чиї діти загинули під час нападу на Ізраїль.
В іншому оголошенні зазначається, що Ізраїль вживе всіх необхідних заходів для захисту своїх громадян від терористів. Ще одне демонструє зображення закривавлених заручників із розмитими обличчями.
Ізраїль здебільшого націлився зі своїм наративом на Європу, щоб завоювати її підтримку. Майже 50 роликів англійською мовою були спрямовані на країни ЄС, тоді як глядачам у США та Великій Британії показали 10 і 13 рекламних оголошень відповідно. Одне з відео станом на вівторок було переглянуте понад три мільйони разів.
Рекламна кампанія створила проблеми для деяких соціальних мереж, які встановили стандарти щодо того, який тип вмісту коритувачі можуть публікувати в своїх стрічках.
Google, наприклад, видалив близько 30 оголошень із зображеннями насильства зі своєї загальнодоступної бібліотеки YouTube. Компанія заявила, що не дозволяє рекламу, що містить образи насильства, жахливі чи огидні зображення, а також графічні зображення чи описи фізичних травм. (Деякі з графічних відео все ще доступні на YouTube-каналі МЗС Ізраїлю з певними попередженнями.)
X не відповів на запит про коментар. Наразі Європейська комісія перевіряє технологічну компанію щодо того, чи дотримувалась вона при обробці незаконного контенту та дезінформації, пов’язаної з нападом ХАМАС, закону ЄС про модерацію контенту та Закону про цифрові послуги (DSA).
Відповідно до DSA, компанії повинні оперативно видаляти незаконний контент, у тому числі терористичну пропаганду, і обмежувати поширення неправди — інакше зіткнуться з масштабними штрафами в розмірі до 6% їх глобального річного доходу.
Згідно з бібліотеками публічних оголошень платформ станом на понеділок, подібна реклама не відображалася в Instagram і Facebook, LinkedIn і TikTok Meta.
Деякі з онлайн-реклам зустріли певну негативну реакцію користувачів, які прагнуи перестати бути мішенню міністерства закордонних справ. Але експерти в цій галузі кажуть, що це просто нова реальність піар-кампаній, побудованих навколо війн.
«Ця тактика майже така ж стара, як війна... Розпалювання морального обурення для підтримки війни є дуже старою практикою. Однак раніше це не стикалося з соціальними медіа таким чином», — вважає Емерсон Брукінг, старший науковий співробітник Atlantic Council.
Тим не менш, на тлі натиску дезінформації та незаконного контенту, пов’язаного з атаками, онлайн-поштовх Ізраїлю може виявитися більш складним. Європейський комісар, який відповідає за дотримання DSA, Тьєррі Бретон попередив деякі онлайн-платформи про необхідність активізувати свої зусилля для захисту молодих глядачів від шкідливого контенту. Минулого тижня ЄС також нагадав генеральному директору Google Сундару Пічаї про необхідність бути дуже пильним, щоб переконатися, що YouTube поважає DSA.
Поки Ізраїль посилює свою війну в Інтернеті, авіаудари його армії у відповідь пошкодили телекомунікаційну інфраструктуру Гази, залишивши мільйони людей на межі повного знеструмлення мережі.
«Важко уявити потужне контр-повідомлення з боку пропалестинських груп, які могли б використовувати той самий рекламний засіб. Це — частина поля битви в соціальних мережах, де Ізраїль має реальну перевагу», — сказав Брукінг.