«Війна на виснаження» вимагає від України розширення кола партнерів, пошуку надійних союзників і подальшого розвитку стратегічного співробітництва. Вступ Фінляндії та Швеції до НАТО спричинив трансформацію геополітичного ландшафту в регіоні Балтійського моря й Арктики. Водночас на північно-східному фланзі НАТО та ЄС з’явився консолідований і колективний регіональний гравець, що діє у форматі як Північної п’ятірки (NB5 — Швеція, Норвегія, Фінляндія, Данія, Ісландія), так і Північно-Балтійського співробітництва (NB8 — Швеція, Норвегія, Фінляндія, Данія, Ісландія, Литва, Латвія, Естонія).
Важливо також зазначити, що всі країни Північно-Балтійського співробітництва входять до складу Об’єднаних експедиційних сил (JEF). Це північноєвропейське багатонаціональне військове партнерство, створене під проводом Великої Британії та призначене для швидкого реагування й експедиційних операцій, повноцінно функціонує з 2018 року. Варто наголосити, що саме Велика Британія є драйвером таких об’єднань, бо не тільки бажає, а й має реальні можливості — й геополітичні, й фінансові, й військові — бути в них лідером. Саме Велика Британія була найактивнішим промоутером приєднання Швеції та Фінляндії до НАТО й швидко та без вагань надала цим країнам свою безпекову парасольку до їх вступу до Альянсу. І, що дуже важливо, ставлення до Росії в Туманному Альбіоні є не лише жорстким, а й сталим.
Що ще важливо знати й розуміти, коли говоримо про розбудову північного вектора зовнішньої політики України?
Насамперед важливо усвідомити консолідований потенціал країн, які є нашими природними партнерами та потенційними союзниками на півночі європейського континенту. Сьогодні Північні країни та країни Балтії — це потужний та інтегрований регіон на економічній карті Європи та світу:
- Регіон вважається п’ятою за величиною економікою Європи та 12-ю економікою світу.
- Близько 60 скандинавських компаній входять до списку Global-2000 найбільших публічних компаній світу за версією Forbes.
- Населення регіону становить 27 мільйонів, ВВП — 1,5 трлн дол. США.
- Країни Північної п’ятірки входять до топ-12 у Європі за розміром ВВП на душу населення, а Норвегія з 94 660 дол. ВВП на душу населення більш як удвічі перевищує середній показник по країнах Європейського Союзу, який становить 44 200 дол.
- У країнах Північної Європи проживає близько 5% населення Європейського Союзу, але вони забезпечують майже 10% загального ВВП.
Окрім того, за даними World of Statistics, 2023 року країни формату Північно-Балтійського співробітництва посідали важливе місце серед держав, що надали Україні фінансову та воєнну допомогу:
- США — 67 млрд дол.
- Велика Британія — 10 млрд дол.
- Німеччина — 9 млрд дол.
- Країни NB8 — 7,66 млрд дол.
2023 року внесок країн формату Північно-Балтійського співробітництва перевищував розмір внесків таких великих країн, як Японія — 5,6 млрд дол., Канада — 5 млрд дол., Польща — 4 млрд дол., Нідерланди — 3,5 млрд дол.
Три виміри співпраці України з країнами Північно-Балтійського співробітництва
Сьогодні співпраця між Україною та країнами Північно-Балтійського співробітництва розгортається в трьох ключових вимірах: 1) підписання безпекових угод між Україною та окремими країнами NB8; 2) ухвалення та реалізація країнами NB8 довгострокових програм підтримки України; 3) підтримка стійкості України та її євроінтеграційних прагнень.
- Безпекові угоди
Країни Північної Європи та Балтії відразу привітали Спільну декларацію про підтримку України від 12 липня 2023 року (далі — Декларація «Групи семи»), яку ухвалили «Група семи» (G7) та ЄС на полях саміту НАТО у Вільнюсі.
На сьогодні вже підписано безпекові угоди між Україною й Данією, Фінляндією та Латвією. Президент України Володимир Зеленський зазначив, що найближчими місяцями Україна може підписати двосторонні безпекові угоди з Норвегією та Швецією, а також зі ще однією країною Балтії (вочевидь, Естонією). Та водночас Київ, на превеликий жаль, і досі не спромігся вирішити питання щодо призначення тямущого посла України в Норвегії.
Україна зацікавлена в досягненні синергетичного ефекту від реалізації безпекових угод із країнами NB8. В цьому контексті важливо:
По-перше, розвивати регулярний стратегічний діалог між країнами NB8 і Україною щодо зміцнення оборони, стійкості, а також реформ на шляху до членства в ЄС.
По-друге, Україна та країни NB8 можуть бути союзниками у визначенні спектру воєнно-політичних загроз, які РФ створює для системи європейської безпеки та всього світу.
По-третє, країни NB8 можуть бути нашими партнерами та союзниками в питанні трактування політичних цілей російсько-української війни та форматів її завершення з огляду на інтереси та перспективи відновлення безпеки на європейському континенті й у регіоні Євразії.
По-четверте, співпраця України з країнами NB8 може радикально вплинути на результативність економічних санкцій щодо РФ. Сьогодні тіньовий флот Росії створює загрозу екологічної катастрофи в Балтійському морі, через яке РФ експортувала до 50% сирої нафти. Рано чи пізно дії РФ у Балтійському морі, які ставлять під загрозу безпеку країн NB8, отримають адекватну колективну відсіч.
По-п’яте, для України важливо, щоби питання про відновлення територіальної цілісності України було вписано в оновлену візію та стратегію європейської безпеки. А отже, важливо, що країни NB8 разом із Великою Британією та низкою інших європейських країн підтримують наратив про те, що шлях до відновлення європейської безпеки пролягає через військовий провал РФ на території України.
По-шосте, безпекові угоди стосуються посилення обороноздатності України, розвитку українського ОПК та спільного виробництва зброї, посилення технологічних переваг ВСУ на суші, в повітрі й на морі (надання літаків від Данії, Норвегії та Швеції, виробництво артилерійських боєприпасів та іншої техніки через співпрацю з виробниками зброї зі Швеції та Фінляндії, морська коаліція — Норвегія, Данія).
Зрештою для України важливо отримати консолідовану позицію країн NB8 у питанні підтримки української формули миру, залучення Китаю та «країн Півдня» до участі в глобальному саміті миру, який має відбутися у Швейцарії в червні.
- Програми довгострокової допомоги Україні
Паралельно з безпековими угодами країни NB8 запроваджують довгострокові угоди, спрямовані на економічне відновлення України. Наразі п’ятирічну програму підтримки для України ухвалила 2023 року Норвегія на суму 75 млрд норвезьких крон (майже 7 млрд євро). У березні 2023 року Данія також створила Український фонд, спрямований на довгострокове надання допомоги Україні, на суму 8,5 млрд євро з рівномірним розподілом коштів протягом шести років (2023–2028). Стратегію співробітництва у сфері відбудови та реформ в Україні на 2023–2027 роки презентував і уряд Швеції. Аналогічні довгострокові програми підтримки України готує уряд Фінляндії та країни Балтії.
Для України наявність пакету довгострокових програм підтримки з боку країн NB8 — це не лише шанс відновити зруйноване, а й можливість іще під час війни стати на шлях докорінної модернізації української економіки.
По-перше, Україна має не лише озвучувати наші потреби, а й уважніше ставитися до інтересів і потреб бізнесу, який репрезентує країни Півночі та Балтії.
По-друге, Україна має зробити ставку не лише на програми державної допомоги, а й на залучення до України провідних транснаціональних компаній (ТНК) з країн Півночі та Балтії. Північноєвропейські ТНК є носіями сучасних технологічних рішень, ефективних бізнес-моделей та мають доступ до ринків капіталу. Натомість Україна — це можливість для провідних нордичних компаній масштабувати власні економічні проєкти. Зокрема Україна може запропонувати корпораціям із країн NB8 партнерство у сфері виробничої кооперації, території для розвитку індустріальних парків і транспортно-логістичної інфраструктури по лінії Південь—Північ.
По-третє, угода про співпрацю уряду Данії з Миколаєвом створила успішний кейс, який прокладає шлях для запровадження в Україні децентралізованої моделі економічного відновлення. Відповідно програми співпраці України з країнами NB8 мають бути сфокусовані на розвитку автономної генерації електроенергії, побудові модульних котелень та диверсифікованих систем водопостачання.
- Підтримка євроінтеграції та стійкості України
Країни NB8 підтримують інтеграцію України до Європейського Союзу заради її майбутнього членства в ЄС, що було зафіксовано в пріоритетах на 2024 і наступні роки. Невипадково Швеція під час головування в NB8 ініціювала створення Консультативної групи високого рівня, що надаватиме експертну підтримку уряду України в процесі вступу до ЄС.
Ключова дилема, яку Україна має розв’язати в партнерстві з Консультативною групою: як прискорити євроінтеграцію й водночас не поставити під загрозу національну стійкість України під час війни, що триває?
З погляду безпеки, актуальним є приєднання України до європейського оборонного партнерства та перетворення вітчизняного ОПК на драйвер економічного й технологічного відновлення країни.
З погляду стійкості, важливим для України є досвід країн NB8 у питаннях розбудови національних систем стійкості та цивільної оборони.
Зрештою експерти країн NB8 можуть надати Україні допомогу в питанні формування національної екосистеми соціальних та управлінських інновацій.
Як розбудувати багатовимірне співробітництво?
Подальший розвиток «північного виміру» зовнішньої політики України — це пошук шляхів переходу до формату розширеного та багатовимірного співробітництва між Україною та регіональним об’єднанням країн Північно-Балтійського співробітництва (NB8+Україна).
Насамперед питання співробітництва України з Північними країнами та країнами Балтії необхідно включити до офіційних пріоритетів зовнішньої політики України.
Формування концептуального та безпекового виміру «північного вектору» зовнішньої політики може відбутися під патронатом РНБО та в тісній співпраці з МЗС і ОП України.
Наявність політичної волі в цьому питанні створює можливість для запуску міжурядових консультацій щодо підготовки та підписання Угоди про стратегічне співробітництво між Україною та NB8. Водночас розвиток поглибленої співпраці передбачає відкриття в Києві представництва NB8 і створення Ради співробітництва Україна—NB8.
Координувати діяльність міжвідомчої ради співробітництва може прем’єр-міністр або віцепрем’єр із питань європейської та євроатлантичної інтеграції. А ідею розбудови Міжпарламентської асамблеї України та країн Північно-Балтійського співробітництва можуть протестувати депутати Верховної Ради України.
Зрештою щорічний політичний Діалог високого рівня за участю політичного керівництва NB8 та України має стати більш інклюзивним. Діалоговий майданчик має бути відкритим для представників бізнесу, наукових установ і аналітичних центрів, органів місцевого самоврядування, представників громадянського суспільства, сектору культури та креативних індустрій.