UA / RU
Підтримати ZN.ua

Чому розвиток залізничної мережі Європи є життєво важливим для підготовки до війни — The Telegraph

Затримки на кордонах і логістичні проблеми перешкоджають здатності НАТО швидко розгортати війська у відповідь на потенційну російську агресію.

Коли Франція розгорнула свої війська на чолі нової бойової групи НАТО в Румунії, її танки були завантажені в потяги, готові до відправки через весь континент, але вони затрималися на кордоні з Німеччиною. Відтоді французькі чиновники люблять нагадувати Альянсу, що його авторитет залежить від здатності швидко реагувати на загрози, пише The Telegraph.

"Ви не матимете надійного стримування, якщо росіяни знатимуть, що ми не можемо перекинути бригаду без того, щоб танки не затрималися на кордоні", — сказало високопоставлене джерело в НАТО, описуючи французьке розчарування.

Ця думка поширюється і на вищі ешелони керівництва НАТО, які знають, що за першої ж ознаки російської агресії їм доведеться поспішати з перекиданням до 500 тисяч військовослужбовців до східних кордонів Альянсу. Починаючи з минулорічного саміту у Вільнюсі, НАТО готується до того, щоб 300 тисяч військовослужбовців перебували в стані підвищеної готовності, а силові структури були створені таким чином, щоб забезпечити їх усім необхідним для захисту Альянсу. Тут якнайкраще підходить стара приказка про те, що "піхота виграє битви, а логістика виграє війни".

Читайте також: У Польщі попередили про посилений рух військової техніки на дорогах: починаються навчання НАТО

Залізниці є ключовою частиною такої логістики — залізничні лінії є найшвидшим і найефективнішим способом переміщення великої кількості військової техніки й транспортних засобів між країнами без перекриття автомобільних доріг. Але переміщення військ Європою пов'язане зі складною бюрократичною системою і нестабільною інфраструктурою — і Німеччина стає головним каменем спотикання на обох фронтах.

Кошти в Німеччині витрачалися на утримання бойових груп, а не на менш привабливі логістичні засоби, такі як універсально сумісні залізничні колії, необхідні для їх пересування. Але тепер, коли війна стоїть на порозі Європи, зміни знову на часі.

Митне оформлення танків і артилерійських гаубиць для в'їзду до Німеччини, яка вважається центром європейської оборони через своє географічне розташування в самому серці континенту, часто займає три-чотири тижні, а не кілька днів, як в інших країнах. Дипломатичний дозвіл необхідний для будь-якого військового пересування понад 50 військовослужбовців і 10 транспортних засобів. Крім того, виникають питання щодо надійності залізничної мережі Deutsche Bahn, яка, як кажуть, надає перевагу перевезенню пасажирів і комерційних вантажів, а не військової техніки.

Читайте також: На Європу насувається війна — Туск

Хоча європейські залізниці вважаються найефективнішим способом транспортування військової техніки по континенту, існує нестача бортових вагонів, необхідних для цього. Deutsche Bahn має достатньо потужностей лише для одночасного перевезення двох бронетанкових бригад, які зазвичай складаються з близько 85 танків і сотень броньованих автомобілів.

Нещодавно Берлін уклав угоду з Гаагою і Варшавою про створення нового військового коридору для полегшення транспортування через європейські порти Північного моря до східного флангу НАТО. Вона спрямована на подолання обтяжливої бюрократії, поганої інфраструктури, наприклад, слабких мостів, і надає пріоритет військовим залізничним перевезенням, коли це необхідно.

Станом на січень ЄС витратив 1,69 мільярда євро і виділив ще 807 мільйонів євро на 38 проєктів, спрямованих на покращення пересування військ. Але генерал-лейтенант Бен Ходжес вважає програму ЄС дещо невдалою після того, як її початковий бюджет у розмірі 6,5 мільярдів євро був урізаний.

Читайте також: Загроза з боку Росії ставить Європу перед вибором — посилити оборону чи захистити соціальні витрати? — WSJ

Нагадаємо, що раніше журнал The Economist писав, що швидке переміщення техніки Європою має вирішальне значення у стримуванні Росії. А покращення військової мобільності в Європі стало пріоритетом як для НАТО, так і Європейського Союзу.