UA / RU
Підтримати ZN.ua

Відсьогодні ГПУ позбавляється функцій досудового розслідування

Усі незавершені розслідування прокуратура має передати до НАБУ, ДБР, СБУ та інших органів досудового слідства.

Відсьогодні Генеральна прокуратура України позбавляється функції досудового розслідування кримінальних проваджень, однак залишає за собою процесуальне керівництво у них. Усі незавершені розслідування генпрокуратура має передати ДБР, НАБУ, СБУ тощо.

"20 листопада 2019 року прокуратура припиняє функцію досудового розслідування, однак продовжує здійснювати процесуальне керівництво у розслідуванні, тобто організацію і координацію досудового слідства", - йдеться у повідомленні пресслужби ГПУ.

Завдяки тому, що прокурори продовжать керувати провадженнями, які перейдуть до органів досудового розслідування, буде забезпечено їхню безперервність, наголошують у прокуратурі.

З утворенням у ДБР спеціалізованого управління та переходу до нього слідчих, матеріали проваджень будуть направлені їм для подальшої роботи над розслідуваннями. З 1 листопада у генпрокуратурі працює міжвідомча інвентаризаційна комісія, яка займається підготовкою проваджень до передачі.

У понеділок, 18 листопада, Держбюро розслідувань відзвітувало про створення у своєму центральному апараті окремого підрозділу для розслідування злочинів проти Майдану.

Зміни до закону "Про Державне бюро розслідувань" дозволяють зарахувати до нього "слідчих Майдану" за спрощеною процедурою, а також збільшити загальну кількість слідчих ДБР. Однак раніше Верховна Рада "не встигла" проголосувати їх.

Тож адвокати родин Небесної сотні побоюються, що через зволікання ВР розслідування справ Майдану може зупинитись на невизначений час, а згодом і взагалі розвалитися.

Зазначимо, ДБР розслідує злочини вищих посадових осіб, держслужбовців, суддів і правоохоронців. НАБУ – злочини посадовців державного та місцевого рівнів, сума збитків в яких перевищує прожитковий мінімум працездатних українців (зараз 960,5 тисячі гривень).

Військовими злочинами займається військова прокуратура, злочинам у сфері нацбезпеки, оборони та пов'язаними із тероризмом – СБУ. Водночас управління "К" також опікується злочинами у сфері економіки, корупції і контрабанди. Ці функції не притаманні спецслужбі і суперечать європейським традиціям.

Розслідуванням фінансових злочинів займатиметься Бюро фінансових розслідувань - його створення 2 жовтня підтримала Верховна Рада.

Загалом проведення досудового розслідування – не притаманна для генпрокуратури функція, про що свідчать Конституція України та закон "Про прокуратуру". ГПУ виконувала її до створення спеціалізованого органу досудового розслідування – ДБР.

"У "Перехідних положеннях" Конституції України і КПК України зазначається, що до створення Державного бюро розслідувань повноваження щодо досудового розслідування здійснюють слідчі прокуратури, а після початку його роботи – мають завершити розслідування у визначений строк або вирішити питання про доручення його здійснення іншим органам досудового розслідування", - нагадують у генпрокуратурі.

Нагадаємо, у листопаді 2015 року Верховна Рада прийняла зміни до Кримінального процесуального кодексу України щодо уточнення підслідності органів досудового розслідування. А вже за два дні – закон "Про Державне бюро розслідувань". 16 листопада 2017 року конкурсна комісія оголосила результати конкурсу на посаду директора ДБР, ним став Роман Труба.

17 жовтня Верховна Рада ухвалила у першому читанні президентський законопроект про перезапуск Державного бюро розслідувань. Після прийняття законопроекту у другому читанні Державне бюро розслідувань стане не центральним органом виконавчої влади, який здійснює правоохоронну діяльність, а державним правоохоронним органом.

ДБР отримало у спадок всю підслідність Генпрокуратури, включно зі злочинами чиновників, суддів, прокурорів, правоохоронців, а також військовослужбовців. Надпотужний правоохоронний "монстр" може переслідувати навіть керівництво НАБУ і САП. Інакше кажучи, контроль над ДБР в недоброчесних політичних руках може значно ускладнити життя як політикам, так і антикорупційних органів. Проте поки не ускладнив, переважно із-за неефективного керівництва цією установою. Плацдарм його неефективності закладений ще в ході прийняття профільного Закону про ДБР.

Докладніше читайте в матеріалі Олександра Леменова "Сім фальшивих нот Труби" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".