Серед користувачів фіксованої телефонії почали ширитися чутки, що «Укртелеком» припиняє надавати дротовий телефонний звʼязок. Водночас оператор начебто пропонує всім охочим переходити на так звану альтернативну телефонію. Він надає в оренду за 1 грн радіотелефони й отримує щомісячну абонплату. Що з цього правда, а що — вигадка?
Справді, «Укртелеком» має розгалужену по всій країні телефонну мережу, побудовану на мідних лініях. Та мідь — дуже важливий метал, який нескладно здати на металолом і отримати непоганий прибуток. Упродовж останнього десятиліття збут такого металобрухту фактично став тіньовим бізнесом.
Тому постраждали насамперед мережі «Укртелекому», й оператор був змушений шукати шляхи для їх відновлення. Пріоритетом для нього, звісно, є побудова оптичної мережі, яку він прокладає в різних містах і підключає абонентів до швидкісного Інтернету. Водночас такі клієнти отримують і IP-телефонію — послугу Smart Line. А от там, де наразі оптичних кабелів немає, рятує звичайний мобільний зв’язок.
«Альтернативна телефонія»
«Укртелеком» надає конвергентні телекомунікаційні послуги з використанням мережі мобільного оператора «Тримоб», який належить самому «Укртелекому», та його роумінг-партнера. Кінцеве абонентське обладнання, призначене для надання послуг голосової телефонії в такій мережі, використовує стандарт 2G в діапазонах 900/1800 МГц, а покриття Vodafone, який виступає роумінг-партнером, на сьогодні наявне на майже 98% території проживання населення.
«Укртелеком» як надавав, так і надає послуги телефонії. У деяких населених пунктах, де мідний сегмент телекомунікаційної інфраструктури оператора був пошкоджений через бойові дії чи постраждав через дії зловмисників (викрадення кабелю — у цьому році вже було зафіксовано близько 1,9 тисячі випадків крадіжок і пошкоджень телекоммережі), а також у населених пунктах, де проходить модернізація мережі, — перехід з міді на оптику, надання послуг фіксованого телефонного зв’язку відбувається на базі технології конвергентної телефонії. Абонентам пропонується користування послугою «Альтернативна телефонія», — так на запит ZN.UA відповіла пресслужба компанії.
Цю послугу почали широко застосовувати ще з 2018 року як інструмент швидкого поновлення сервісу в разі пошкодження кабелів та для загальної технологічної модернізації інфраструктури телефонного зв’язку. Але наразі вона стала актуальнішою через відновлення на деокупованих територіях.
Водночас наявність сервісу в абонента не залежить від пошкоджень кабелю.
Які тарифи
Послуга «Альтернативна телефонія» дає змогу зберегти фіксований номер телефону, користуватися послугами місцевого, міжміського, міжнародного телефонного зв’язку, здійснювати дзвінки абонентам мобільного зв’язку та на номери екстрених служб (101, 102, 103, 104 тощо). Для вибору доступні всі тарифні плани фіксованої телефонії, зокрема й ті, що містять дзвінки на міжміські номери й мобільних операторів.
Вартість та інші умови надання послуги залишаються без змін, пільги (за наявності) зберігаються.
Так, сьогодні «Укртелеком» пропонує три тарифи. Найдешевшим є тарифний план «Простий», що пропонує за 169 грн/міс. необмежені місцеві дзвінки — на фіксовані номери за місцем проживання абонента. А от вартість дзвінків на мобільні номери та міжміських телефонних розмов у межах України становить 2 грн/хв. з посекундною тарифікацією.
Значно вигіднішими, на нашу думку, є дорожчі тарифні плани «Домашній Безлімітний» та «Домашній Базовий», обидва по 220 грн/міс. Чомусь планів два, але умови в них однакові. Це необмежені місцеві дзвінки, 1000 безкоштовних хвилин на місяць на розмови з абонентами мереж мобільного зв’язку України та 1000 хвилин на міжміські телефонні розмови в межах України. Та й у разі перевищення ліміту вартість становитиме лише 0,29 грн/хв.
Мобільний, але стаціонарний
Для користування послугою «Альтернативна телефонія» необхідно отримати новий телефонний апарат, максимально наближений до звичайного стаціонарного телефону. Його надає «Укртелеком» на умовах оренди за 1 грн/міс. Апарат відповідає сучасним вимогам: гучномовець, автоматичний набір номера, а головне — ви не матимете прив’язки до місця його розташування, оскільки він працює без застосування мідного телефонного кабелю.
Хоча дивно, що оператор пропонує лише одну модель виробництва китайської компанії Shandong Kaer Electric — KT1000 (180). Це стаціонарний радіотелефон систем мобільного зв’язку GSM 900/1800. Причому він підтримує картки всіх українських мобільних операторів. Тобто любителі екзотики можуть установити вдома такий телефон і користуватися не лише зв’язком від «Укртелекому», а й обрати будь-якого оператора.
Комплектується телефон акумулятором 800 мАг. Наче небагато, та візьміть до уваги, що він має лише маленький чорно-білий екран. Тому може працювати від батареї 5–7 днів. У комплекті є блок живлення, антена, телефон і акумулятор.
«Черги» на підключення
«Укртелеком» стверджує, що про надання послуг фіксованого телефонного зв’язку на базі технології конвергентної телефонії абонентів повідомляє заздалегідь. Усі їхні заявки обробляються оперативно, черг немає. У разі виникнення питань абоненти можуть звертатися до спеціалістів компанії.
Нині послугою «Альтернативна телефонія» користуються менш як 10% від загальної бази користувачів домашньої телефонії.
Черг на переведення не спостерігається завдяки ефективній організації заміни: новий телефонний апарат потрібного формату клієнт отримує через «Нову пошту», або, як зазвичай відбувається за масштабних модернізацій застарілих сільських АТС, під час візиту технічного працівника до села.
Відновлення в деокупованих регіонах
Розуміючи потребу в користуванні послугами фіксованого телефонного зв’язку, «Укртелеком» і далі відновлює надання послуг фіксованої телефонії в деокупованих населених пунктах Херсонської та інших областей України, де телекомунікаційну інфраструктуру оператора було пошкоджено чи знищено ворогом.
Саме тут стала в пригоді послуга «Альтернативна телефонія». Нині всі мешканці населених пунктів Херсонської області, які бажають відновити користування послугами фіксованої телефонії, можуть звернутися до «Укртелекому» в зручний спосіб: телефоном, залишивши звернення на Фейсбук-сторінці в особистих повідомленнях або через сайт компанії.
Доставка телефонного апарату відбувається «Новою поштою» коштом компанії. На бажання абонент може змінити номер телефону. У Херсонській області нове підключення до послуги також є безоплатним.