UA / RU
Підтримати ZN.ua

В Україні планують запровадити трирівневу систему пенсійного забезпечення

Планується зберегти солідарну, а також ввести накопичувальну та недержавну систему пенсійного забезпечення.

Реформа передбачає три види пенсій

Реформа передбачає три види пенсій

Необдумані заяви щодо припинення пенсійної реформи, нібито на вимогу МВФ, викликали гостру реакцію спеціалістів і громадськості, що змушує глибше подивитися на цю проблему, пише Віталій Мельничук у статті "Пенсійна реформа: біг на місці або нова спроба?" в тижневику "Дзеркало тижня України".

Уряд Володимира Гройсмана 6 травня вніс у Верховну Раду проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій" (проект №4608). У разі прийняття цього законопроекту нас чекає справді інша, трирівнева ПС, яка дозволить з часом вирішити питання гідного пенсійного забезпечення громадян. Розглянемо, як буде працювати кожен з трьох рівнів нової пенсійної системи після прийняття урядового законопроекту.

Солідарна система. В цій системі передбачено повністю ліквідувати спецпенсії. Пенсія всім громадянам, незалежно від того, ким і де вони працювали і якою статус мали, з досягненням ними пенсійного віку буде нараховуватися за єдиним законом, за єдиними правилами. Це стосується і депутатів, і суддів, і прокурорів, і державних службовців, і звичайних працівників. Принцип нарахування пенсії у солідарній системі буде наступним: для розрахунку береться заробітна плата, з якої сплачувалися внески в Пенсійний фонд, і загальний стаж роботи людини.

Накопичувальна система. Другий рівень пенсійної системи - у разі прийняття закону - почне діяти з другої половини 2017-го. З його введенням всім працюючим громадянам у віці до 50 років за їх вибором у спеціально створеному державному Накопичувальному фонді або в обраному особою недержавному пенсійному фонді будуть відкриті індивідуальні накопичувальні пенсійні рахунки. На ці рахунки щомісяця в обов'язковому порядку будуть надходити гроші, які у користь працюючих громадян будуть сплачуватися: у 2017 р. - у розмірі 2% від нарахованої працівникові зарплати, зі збільшенням щороку на 1%, до 5% - у 2020-му і наступних роках. Ці гроші з моменту їх зарахування стають приватною власністю громадян з правом їх успадкування. Вони є джерелом для майбутньої (другий) пенсії особи, яку він буде отримувати з накопичувальної системи.

Система недержавного пенсійного забезпечення. Третій рівень пенсійної системи - це недержавні пенсійні фонди (НПФ), внески в які добровільно сплачуються роботодавцями або самими громадянами з використанням системи податкових пільг. З прийняттям законопроекту №4608 третій рівень ПС чекає активний розвиток, оскільки тепер українці - учасники другого (обов'язкового) рівня накопичувальної ПС, а це абсолютна більшість працюючих, будуть мати можливість добровільно вибрати для особистого пенсійного накопичувального рахунку будь НПФ з відповідною ліцензією. Для захисту від втрат, заради збереження і примноження активи НПФ інвестуються у різні фінансові інструменти - державні та корпоративні облігації, акції українських і закордонних емітентів, грошові кошти, розміщені на депозитах та банківських рахунках, банківські метали, об'єкти нерухомості.

Але пенсійні питання не були б пенсійними, якщо б навколо них не виникали інтриги. У ВР зареєстрований альтернативний законопроект №4608-1, авторами якого є група народних депутатів на чолі з головою комітету ВР з питань соціальної політики Людмилою Денісовою.

Автор статті вважає, що необхідно "негайно розглянути зазначені законопроекти, що врегулюють подальше проведення пенсійної реформи. Прийняти за основу урядовий і доповнити кращими положеннями депутатського. Так, урядовий проект небездоганний. Але стратегічні питання в ньому вирішені правильно, в доповненні з депутатським він є дійсно сучасним і актуальним. Інші пропозиції до проекту можна врахувати при другому читанні, громадськість готова прийняти в цьому участь. Вікно можливостей для продовження пенсійної реформи знову відкрилося. Необхідно діяти, доводячи справу до кінця, а не вигадувати на кожному кроці новий велосипед, прикриваючись "вимогами МВФ" або іншими страшилками".

Як писало ZN.UA у статті "Пенсійний фатум", МВФ переконаний, що перехід до накопичувального рівня пенсійної системи потребує реформи солідарної системи, і наполягає на підвищенні пенсійного віку. Міністерство соціальної політики - проти. Там задоволені і солідарною системою, і пенсійним віком, і ними ж запропонованим варіантом накопичувальної системи, який багато місяців припадає пилом у парламенті і вже морально застарів.