Необдумані заяви щодо припинення пенсійної реформи, нібито на вимогу МВФ, викликали гостру реакцію спеціалістів і громадськості, що змушує глибше подивитися на цю проблему, пише Віталій Мельничук у статті "Пенсійна реформа: біг на місці або нова спроба?" в тижневику "Дзеркало тижня України".
Уряд Володимира Гройсмана 6 травня вніс у Верховну Раду проект закону "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження накопичувальної системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування та єдиних принципів нарахування пенсій" (проект №4608). У разі прийняття цього законопроекту нас чекає справді інша, трирівнева ПС, яка дозволить з часом вирішити питання гідного пенсійного забезпечення громадян. Розглянемо, як буде працювати кожен з трьох рівнів нової пенсійної системи після прийняття урядового законопроекту.
Солідарна система. В цій системі передбачено повністю ліквідувати спецпенсії. Пенсія всім громадянам, незалежно від того, ким і де вони працювали і якою статус мали, з досягненням ними пенсійного віку буде нараховуватися за єдиним законом, за єдиними правилами. Це стосується і депутатів, і суддів, і прокурорів, і державних службовців, і звичайних працівників. Принцип нарахування пенсії у солідарній системі буде наступним: для розрахунку береться заробітна плата, з якої сплачувалися внески в Пенсійний фонд, і загальний стаж роботи людини.
Накопичувальна система. Другий рівень пенсійної системи - у разі прийняття закону - почне діяти з другої половини 2017-го. З його введенням всім працюючим громадянам у віці до 50 років за їх вибором у спеціально створеному державному Накопичувальному фонді або в обраному особою недержавному пенсійному фонді будуть відкриті індивідуальні накопичувальні пенсійні рахунки. На ці рахунки щомісяця в обов'язковому порядку будуть надходити гроші, які у користь працюючих громадян будуть сплачуватися: у 2017 р. - у розмірі 2% від нарахованої працівникові зарплати, зі збільшенням щороку на 1%, до 5% - у 2020-му і наступних роках. Ці гроші з моменту їх зарахування стають приватною власністю громадян з правом їх успадкування. Вони є джерелом для майбутньої (другий) пенсії особи, яку він буде отримувати з накопичувальної системи.
Система недержавного пенсійного забезпечення. Третій рівень пенсійної системи - це недержавні пенсійні фонди (НПФ), внески в які добровільно сплачуються роботодавцями або самими громадянами з використанням системи податкових пільг. З прийняттям законопроекту №4608 третій рівень ПС чекає активний розвиток, оскільки тепер українці - учасники другого (обов'язкового) рівня накопичувальної ПС, а це абсолютна більшість працюючих, будуть мати можливість добровільно вибрати для особистого пенсійного накопичувального рахунку будь НПФ з відповідною ліцензією. Для захисту від втрат, заради збереження і примноження активи НПФ інвестуються у різні фінансові інструменти - державні та корпоративні облігації, акції українських і закордонних емітентів, грошові кошти, розміщені на депозитах та банківських рахунках, банківські метали, об'єкти нерухомості.
Але пенсійні питання не були б пенсійними, якщо б навколо них не виникали інтриги. У ВР зареєстрований альтернативний законопроект №4608-1, авторами якого є група народних депутатів на чолі з головою комітету ВР з питань соціальної політики Людмилою Денісовою.
Автор статті вважає, що необхідно "негайно розглянути зазначені законопроекти, що врегулюють подальше проведення пенсійної реформи. Прийняти за основу урядовий і доповнити кращими положеннями депутатського. Так, урядовий проект небездоганний. Але стратегічні питання в ньому вирішені правильно, в доповненні з депутатським він є дійсно сучасним і актуальним. Інші пропозиції до проекту можна врахувати при другому читанні, громадськість готова прийняти в цьому участь. Вікно можливостей для продовження пенсійної реформи знову відкрилося. Необхідно діяти, доводячи справу до кінця, а не вигадувати на кожному кроці новий велосипед, прикриваючись "вимогами МВФ" або іншими страшилками".
Як писало ZN.UA у статті "Пенсійний фатум", МВФ переконаний, що перехід до накопичувального рівня пенсійної системи потребує реформи солідарної системи, і наполягає на підвищенні пенсійного віку. Міністерство соціальної політики - проти. Там задоволені і солідарною системою, і пенсійним віком, і ними ж запропонованим варіантом накопичувальної системи, який багато місяців припадає пилом у парламенті і вже морально застарів.