UA / RU
Підтримати ZN.ua

В Офісі генпрокурора вказали на проблеми утворення служб у справах дітей у нових громадах

Нині відповідні служби відсутні у понад 300 ОТГ, що ставить під загрозу забезпечення захисту прав дітей.

Офіс генерального прокурора у Міжнародний день захисту дітей представив звіт щодо ситуації із дитячою злочинністю в Україні, захистом прав маленьких українців та формуванням в країні системи правосуддя, дружнього до дитини.

Зокрема, у документі приділено увагу захисту прав дітей в умовах процесу децентралізації, оскільки повноваження органів опіки та піклування переходять до новоутворених об’єднаних територіальних громад.

Створені в ОТГ служби у справах дітей повинні забезпечувати захист прав дітей, соціальний захист дітей у складних життєвих обставинах (СЖО), дітей, постраждалих внаслідок воєнних дій і збройних конфліктів, влаштовувати під опіку дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування тощо.

«Проте на даний час служби у справах дітей створені не в усіх територіальних громадах, внаслідок чого нагальні питання захисту прав дитини, надання їй необхідних соціальних послуг та представництво її інтересів у більшості ОТГ залишаються без належної уваги», - йдеться у звіті.

За даними Національної соціальної сервісної служби України, служби у справах дітей не створені у понад 300 об’єднаних територіальних громадах, що ставить під загрозу дотримання гарантованих державою прав дітей, особливо з вразливих груп населення.

На сьогодні органами прокуратури подано 164 позови про зобов’язання ОТГ утворити у своїй структурі служби у справах дітей, 117 з них задоволено або добровільно виконано відповідачами. У 98 територіальних громадах служби у справах дітей утворено примусово.

Після судової тяганини Міністерством соціальної політики України розроблено порядок передання справ від служб у справах дітей райдержадміністрацій до служб у справах дітей ОТГ.

В Офісі генпрокурора також звернули увагу на інші порушення прав дітей, що виникають у процесі децентралізації: скорочення закладів фізкультури і спорту, незабезпечення безкоштовним або пільговим харчуванням певних категорій дітей, незабезпечення житлом дітей сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування тощо. Крім того, прокурори вживають заходів до захисту майна оздоровчих та лікувальних закладів для дітей.

Читайте також: В Україні можуть дозволити не включати соцдопомогу на дитину в дохід родини, який дає право на пільги з оплати ЖКГ

Закон «Про соціальні послуги» містить 17 базових соціальних послуг, котрі кожна громада зобов'язана надавати відповідно до соціального стандарту, затвердженого Міністерством соціальної політики. Тож кожна ОТГ має створити відповідну установу – територіальний центр або центр соціальних служб, або закуповувати потрібну послугу в інших громад.

Нарізаючи райони і об'єднуючи громади, держава дуже швидко вирішила поламати вертикаль соціального захисту населення та захисту прав дітей, але не забезпечила альтернативу.

Відсутність єдиного центру реформи, недбалість Мінсоцполітики та новостворених громад зробили багато соціальних послуг недоступними для тих українців, які найбільше потребують них. Докладніше читайте у статті Олександри Дем'яненко «Як децентралізація вдарила по людях» у ZN.UA.