США не єдина країна, охоплена емоційними дебатами про систему охорони здоров'я. Українська Верховна Рада теж місяцями намагалася вирішити цю проблему. Але, як і їхні американські колеги, українські депутати не змогли ухвалити медичну реформу перед літніми канікулами.
Втім, в Україні ставки значно вищі, ніж в США. Про це в статті для The National Interest пише директор The Heritage Foundation's Allison Center for Foreign Policy Studies Люк Коффі.
Він зауважує, що у 90% українців сьогодні немає медичної страховки. Але проблеми значно глибші, ніж це. Нинішня система охорони здоров'я в країні базується на печальному спадку СРСР. Урядові ресурси і фінансування розподіляються з огляду на кількість медпрацівників, корпусів і ліжок, а не на кількість пацієнтів. Терапевти і керівники лікарень погрузли у старому радянському мисленні і підході до виконання роботи, тому вони відкидають передові західні практики і обладнання. Залишки радянського егалітаризму лишають лікарів з доходами на рівні 200 доларів на місяць. Звісно ж, це сприяє розвитку корупції.
Ситуація дуже складна. Настільки складна, що МВФ навіть в рамках своєї фінансової допомоги наполіг на проведенні в Україні медичної реформи. Фонд обумовлює всі нові виплати, змушуючи Київ проводити важливі економічні зміни, боротися з корупцією, а тепер ще й вирішувати проблеми з системою охорони здоров'я. Найбільшою перепоною лишається хабарництво і радянське мислення старшого покоління українських лідерів.
Автор зауважує, що завдання боротися з цим стоїть перед Уляною Супрун, яка обіймає посаду міністра охорони здоров'я. Реформа, яку вона просуває, націленна на наближення української медичної системи до світових стандартів. Приміром, для цього знадобиться запровадження медичного ліцензування для приватних лікарів. Наразі лише клініки можуть отримувати такі ліцензії і наймати лікарів просто з медуніверситетів без клінічної практики і досвіду. Також законопроект про медичну реформу вносить зміни у те, як лікарні фінансуються, наближаючи отримані за послуги гроші до тих, хто їх надає. Це призведе до закриття чи об'єднання лікарень, які не допомагають достатній кількості пацієнтів. Це дозволить зробити витрати більш ефективними і підвищити якість послуг.
Якщо всіх цих змін буде не достатньо, тоді можна також реформувати службу швидкої і першої допомоги, дозволити лікарям заробляти додаткові кошти більш відкрито і прозоро, щоб у них не було потреби брати хабарі, а також попрацювати над тим, щоб забезпечити медичними послугами всіх українців.
"Дебати про систему охорони здоров'я дуже знакові для суспільства в Україні. Йдеться про боротьбу молодого технократичного покоління зі старою гвардією. Це новий західний спосіб мислення проти старого радянського способу вести справи", - пише експерт, додаючи, що поки стара гвардія в Раді змогла відкласти голосування за законопроект про медичну реформу на осінь.
Але це не обов'язково означає, що провести зміни більше не можливо. У Ради буде ще один шанс проголосувати за законопроект у вересні.
"Результат голосування за медичну реформу, вірогідно, вкаже на подальший політичний напрямок України: вона або застрягне в провальному радянському минулому, або почне рухатися до більш світлого майбутнього у Євро-Атлантичній спільноті", - йдеться в статті.
8 червня Верховна Рада прийняла за основу проект закону №6327 про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів, який є частиною медичної реформи.
Детальніше про проблеми запуску реформи охорони здоров'я читайте в статті Ольги Скрипник "Медична реформа і ультиматум МОЗ" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".