В часи, коли Україна продовжує захищатися від агресії 3 на сході, є одна річ, яку Київ може зробити для підвищення своїх шансів на військовий успіх - реформувати свій отруєний корупцією оборонний сектор.
Про це в статті для Atlantic Council пише колишній експерт USAID Джош Коен, нагадуючи, що нещодавно правозахисна організація Transparency International у своєму урядовому оборонному антикорупційному індексі позначила Україну оцінкою D, що означає високу загрозу через корупцію.
На думку автора, не важко зрозуміти, чому це так. Він називає державну компанію "Укроборонпром" "корупційною клоакою". Приміром, НАБУ виявило шахрайську схему, через яку компанія купувала застарілі двигуни для танків Т-72 замість нових. А нещодавно аудит виявив числені фінансові порушення і неефективне управління ресурсами, які вилилися у збитки в 21 мільйон доларів.
Високий рівень таємності державних оборонних витрат становить найбільший корупційний ризик. В цьому переконана генеральний секретар Незалежного антикорупційного комітету з питань оборони Transparency International Олена Трегуб. І ці проблеми у секторі мають реальний вплив на речі. Коли гроші з оборонного бюджету крадуться або ж коли Міноборони закуповує не те озброєння, це напрямку впливає на здатність України ефективно захищатися в Донбасі.
Щоб розібратися з цими проблемами, у 2016 році глобальна оборонна програма Transparency International і український підрозділ правозахисної організації створили Незалежний антикорупційний комітет з питань оборони (НАКО). В її склад увійшли як українські, так і міжнародні експерти. Вони намагаються схилити уряд до більшої прозорості в оборонному секторі.
НАКО визначив кілька важливих кроків, які Україні варто зробити. Перш за все, Міноборони потрібно надавати більше деталей щодо військового бюджету. А відсоток витрат, які позначаються грифом "таємно", повинен серйозно скоротитися. Більша прозорість оборонних витрат зменшить можливості для Міноборони і "Укроборонпрому" укладати бажані угоди з політично пов'язаними постачальниками, які більше зацікавлені у власних доходах, ніж в тому, щоб дати армії те, що потрібно. Більша бюджетна прозорість також дозводить Заходу, який надає Україні військову підтримку, переконатися, що його допомога використовується ефективно.
Тож в якості першого кроку активісти хочуть, щоб парламент переглянув всіх існуючі закони про оборонні витрати і оцінив, чи відповідають вони стандартам НАТО і "Глобальним принципам національної безпеки і права на інформацію", які сформульовали експерти Open Society Foundations. Ті норми, які не відповідають критеріям, повинні бути виправлені.
Реформування "Укроборонпрому" теж критично важливе. За словами Трегуб, за тим, як компанія використовує державні гроші, майже не ведеться нагляд. Щоб виправити це, НАКО хоче, щоб Київ пришвидшив формування незалежної наглядової ради для "Укроборонпрому". Крім цього, активісти хочуть, щоб всі свої закупівлі оборонна компанія проводила через систему ProZorro, а також щоб вона публікувала звіти про всі свої ділові угоди.
Ще одна проблема - закупівля медикаментів і медичного обладнання. Останній звіт НАКО показав, що розкрадання у департаменті Міноборони з питань медицини має реальний вплив на солдатів на лінії зіткнення. Приміром, 30 тисяч закуплених восени 2015 року джгутів виявилися неякісними і рвалися, коли військові на фронті намагалися використати їх для зупинки кровотеч у поранених. Тож медичні закупівлі теж повинні відбуватися прозоро.
В ідеальному світі українські чиновники повинні були б виконати всі ці зміни самостійно. Але в реальному всі антикорупційні реформи в Україні відбуваються лише під зовнішнім тиском з боку громадянського суспільства і західних партнерів Києва. Тому, на думку автора, важливо, щоб уряди на Заході підтримали активістів Transparency International і інших неурядових організацій, щоб змусити український уряд скоротити корупцію в оборонному секторі.
Нещодавно єврокомісар з питань європейської політики сусідства і переговорів по розширенню Йоханнес Хан наголосив, що Україна слабо бореться з корупцією, а терпіння ЄС закінчується. Серйозним недоліком, на його думку, є мізерний показник перевірок електронних декларацій.