Представники міжнародної антикорупційної неурядової організації Transparency International переконані в тому, що антикорупційний суд в Україні можна запустити вже у першому кварталі наступного року.
Таку думку в інтерв'ю "Українським новинам" озвучив виконавчий директор Transparency International в Україні Ярослав Юрчишин. Він також переконаний у тому, що можливість створення якісного антикорупційного суду в Україні є, і головна складова для цього – чітке розуміння термінів.
"Тобто ми пообіцяли міжнародній спільноті й українському суспільству, що у березні 2018 року суд запрацює. Дай бог, щоб до цього часу була сформована законодавча база і почався процес добору суддів. Насправді для того, щоб запустити підсистему, необхідно близько півроку, і яскравий приклад цьому - САП (Спеціалізована антикорупційна прокуратура - ред.). Тобто у другому півріччі 2018 року ми реально можемо мати діючий Антикорупційний суд", - підкреслив Юрчишин.
Він також переконаний у тому, що в українській судовій системі працює чимало порядних людей. Однак навіть вони не створюють атмосферу у цій системі.
"Які ж зараз існують тривожні нотки у позиції президента, на які відповідей у нас немає? Перше - створення робочої групи. Це технологія максимального затягування часу, тобто, Антикорупційний суд буде, але невідомо коли. Якщо ми зайдемо в 2018 рік, то це передвиборний рік, коли Верховна Рада буде зайнята питаннями підняття пенсій, дискусіями про рівень тарифів, іншими соціальними питаннями. Плюс ми повинні розуміти, що перші вибори - вибори президента, і кандидату на посаду необхідно фактично консолідувати навколо себе еліту. Антикорупційний суд - це ймовірність винесення вироків у таких справах, як справи Мартиненка або Насірова, і це швидше розпорошує еліти, і тому, якщо ми увійдемо в 2018 рік без закону, то в принципі, шанси на те, що наступного року ми отримаємо Антикорупційний суд, мінімальні", - зазначив виконавчий директор Transparency International Україна.
Занепокоєння антикорупціонерів також викликає позиція президента щодо створення регіональних представництв.
"По-перше, це суперечить позиції "Венеціанської комісії", по-друге, у нас, якщо розбиратися, проблема з топ-корупцією. Насправді чиновників середньої та нижньої ланки притягують до відповідальності за корупцію. Знову ж таки, що для країни є більшою проблемою: коли з бюджету вилучаються мільярди або коли робиться довідка за додатковий якийсь стимул? В обох випадках - це злочин, але громадської шкоди більше завдають мільярдні збитки. Позиція, яку відстоює міжнародне співтовариство - це те, що Антикорупційний суд повинен займатися справами топ-корупціонерів", - переконаний Ярослав Юрчишин.
За словами експерта, таких справ наразі близько 100, і їх може розглядати один суд першої інстанції, створений у Києві з 70 суддів.
"Це те, що пропонує законопроект №6011, і те, проти чого не виступає "Венеціанська комісія". Якщо ж створювати регіональні суди, то це близько 180-200 суддів. Ми з вами були свідками відбору 120 суддів у Вищий суд, це зайняло близько півроку. Тобто ми розуміємо, що це така "тимчасова подушка", яка гарантує чинній еліті, що по них Антикорупційний суд не працюватиме. Тобто, до наступних виборів він, швидше за все, не запуститься. Таким чином, ми маємо дві підозри щодо затягування процесу", - додав він.
Юрчишин також вважає, що затягування процесу створення Антикорупційного суду в Україні – не особиста ініціатива президента країни.
"Ні, просто є значна частина політичної еліти, яка боїться НАБУ, яка не розуміє, наскільки далеко може піти генпрокурор (генеральний прокурор України Юрій Луценко – ред.). Зараз стара еліта, яка працювала у старих схемах і на сьогоднішній день не відмовляється їх використовувати, розуміє, що створення Антикорупційного суду вже зараз для них означає велику ймовірність бути притягнутими до кримінальної відповідальності. Тому є якийсь консенсус старої корумпованої еліти, до якої з тих чи інших причин прислухається президент, затягуючи процес створення суду", - вважає Юрчишин.
За його словами, "Венеціанська комісія" і Європейський Союз підкреслили важливість залучення до конкурсного відбору не лише українських фахівців, але і фахівців з міжнародним досвідом.
При цьому, на думку експерта, створення антикорупційних палат при судах не вирішить проблему боротьби з топ-корупцією.
"Пропонували створювати палати у діючих нереформованих судах... Якщо просто, то цей процес виглядає так: голова суду своїм рішенням або рішенням вищої судової інстанції створює з діючих суддів палату, умовно кажучи - Печерську антикорупційну палату. Тобто, це будуть ті самі судді, до яких зараз надзвичайно невисока довіра, і ми розуміємо чому", - зазначив він.
До об'єктивних факторів, на думку Юрчишина, належать відсутність очищення судової системи на тлі мінімальних люстраційних процесів.
"Те, як зараз судді "тягнуть за вуха" навіть у Верховний суд суддів, які дали тюремний термін нинішньому генпрокурору Юрію Луценку, чітко демонструє, що, якщо піти шляхом призначення у так звані палати просто старих суддів, довіри до цього суду також не буде", - вважає експерт.
Крім того, він нагадав про те, що більшість розслідуваних Національним антикорррупционным бюро (НАБУ) справ, "зависають" у судах.
"Тому "Венеціанська комісія" дала дуже чітку відповідь: антикорупційні палати - це не те, що було предметом домовленостей. Антикорупційний суд - це те, що потрібно Україні", - підкреслив Юрчишин.
Нещодавно президент Петро Порошенко несподівано змінив думку щодо антикорупційних судів, підтримавши їх створення. Хоча на форумі YES голова держави відзначив той факт, що антикорупційні суди є хіба що в Уганді та Малайзії. І створювати такі суди в Україні занадто довго і неефективно. Тому краще створити антикорупційну палату у вже існуючій судовій системі.
6 жовтня "Венеціанська комісія" представила висновок, в якому підтримала створення в Україні Антикорупційного суду, передбаченого законом "Про судоустрій і статус суддів". При цьому експерти розкритикували зареєстровані у Верховній Раді законопроекти №6011 (через загрозу політизації конкурсу на посади суддів) і №6529 (через пропозиції створити замість антикорупційного суду антикорупційні палати у діючих судах).
Детальніше про антикорупційні ініціативи президента читайте у статті Олександра Леменова "Антикорупційні суди "по-новому": рецепт Порошенка" у тижневику "Дзеркало тижня. Україна".