UA / RU
Підтримати ZN.ua

У Міноборони приховують махінації з постачанням старих танкових двигунів - експерт

На танках Т-64 17-ї бригади були встановлені зношені двигуни, але поломки намагалися списати на неякісні паливно-мастильні матеріали.

Командування бронетанкового управління Збройних Сил України намагається приховати махінації з танковими двигунами, які призвели до раптової поломки 35 танків, повідомив у своєму блозі на "Кореспонденті" експерт з питань Національної безпеки Тарас Жовтенко.

За його даними, інцидент стався у вересні на полігоні 17-ї танкової бригади ЗСУ під Мелітополем (Запорізька область). Як заявили військові, на танках Т-64 були встановлені нові двигуни, а поломки спровокували неякісні паливно-мастильні матеріали. Але комісія експертів дійшла інших висновків.

Як розповідає Жовтенко, спеціальна комісія була створена з інженерів Харківського конструкторського бюро з двигунобудування (ХКДБ), заводу ім. Малишева, представників Міноборони та ін. Експертам привезли три несправних двигуна, які в якості "речдоків" зняли з танків 17-ї бригади. Комісія розібрала двигуни і дійшла висновку: ПММ відповідали стандартам, і причина поломки двигунів полягала не в мастилі.

"Це не дивно – на Т-64 були встановлені двигуни 5ТДФА, які є "нащадками" двигунів літаків "Юнкерс" і здатні проїхати 50 км взагалі без масла", - пише Жовтенко.

Експерт зазначає, що двигуни, які нібито були новими, в деяких місцях опинилися зношені майже повністю. Комісія виявила значний пиловий знос деталей, корозію металу й інші докази багаторічної роботи моторів.

"Виявилося, армійські чиновники просто збрехали, називаючи поламані двигуни новими. Їхній реальний вік, щоб точно визначити причину поломки, військові так і не повідомили. Комісія прийшла до однозначної думки – танкові двигуни вийшли з ладу внаслідок порушення порядку їх зберігання та розконсервації", - зазначає Жовтенко.

За його словами, висновки комісії були зроблені на основі результатів експертизи тільки двох двигунів. Третій "речдок" не стали розбирати у зв'язку з отриманням листа від керівництва бронетанкового управління ЗСУ. Генерал-майор Юрій Мельник наказував закінчити роботу і не проводити експертизу третього двигуна.

Як відомо, у липні Мельник вже затримувався детективами НАБУ разом з керівництвом Львівського бронетанкового заводу. Генералу інкримінували покупку перебуваючих в експлуатації і часто неробочих танкових двигунів під виглядом нових, що призвело до розтрати бюджетних коштів.

У 2015 році замість нових двигунів для танків Т-72, Мельник разом з соратниками закупив вживані двигуни. Більш того, у 2008-2009 роках ці самі двигуни, в тому числі і неробочі, були продані як надлишкове майно Міноборони. Двигуни 2-ї категорії були видані за двигуни 1-ї категорії, що призвело до завищення вартості і завдало збитку державі майже на 30 млн гривень, нагадує автор.

"Схоже зараз ми стали свідками наслідків чергових афер генерала Мельника з танковими двигунами – знову під виглядом нових движків намагаються "впарити" мотлох. Тому в Міноборони і не поспішають надавати розголосу інциденту в Мелітополі. Тому в бронетанковому управлінні ЗСУ намагаються заховати сліди і перекласти відповідальність за поломку 35 танків на постачальників палива і ПММ", - сказано в статті.

Жовтенко підкреслює, що влітку Мельнику вдалося піти від відповідальності і він провів у СІЗО лише 10 днів, а після поруки народних депутатів вийшов на свободу. Зараз ситуація може повторитися, резюмує автор.

Нагадаємо, що 14 липня, Національне антикорупційне бюро України під керівництвом прокурорів САП затримали ряд посадових осіб ЗСУ та ДП "Львівський бронетанковий завод" за підозрою в привласненні майна.

Повідомлялося, що посадові особи ЗСУ у змові з чиновниками Львівського бронетанкового заводу, засновником ТОВ та за участю фіктивних фірм реалізували корупційну схему по закупівлі старих запасних частин до бронетанковому озброєння.