UA / RU
Підтримати ZN.ua

Третина новин на російському телебаченні присвячена Україні, 90% згадок – негативні

Експерти виявили шість наративів російської пропаганди про Україну: "громадянська війна", "недодержава", "фашизм", "русофобія", "маріонетка Заходу".

Третя частина усіх новин на топових російських телеканалах присвячена Україні. Більше 90% згадок про Україну – негативні. Головні об'єкти уваги російських ЗМІ – українські державні інституції, які, на думку російських медіа, представляють радикальну меншість держави. Такі висновки представила Група з аналізу гібридних загроз Українського кризового медіа-центра.

Український кризовий медіа-центре

Група проаналізувала новини топових російських каналів за останні три роки і представили шість основних наративів російської пропаганди про Україну. 33% усіх згадувань про Україну пов'язані з тезою, що в Україні триває "громадянська війна".

Другий наратив – російська пропаганда презентує Україну як "недодержаву". Російські ЗМІ підсилюють таку тезу, делегітимізуючи органи державної влади. У 15% усіх згадок про Україну російська пропаганда висвітлює різноманітну допомогу Росії Донбасу.

Серед інших наративів російської пропаганди – висвітлення України як держави, в якій панує русофобія, переслідується російськомовне населення, а при владі – радикальна і "фашистська" меншість, яка захопила владу. У 6% російські ЗМІ використовують тезу, що Україна – маріонетка Заходу.

Окрім того, що російські ЗМІ висвітлюють Україну лише з негативної сторони, медіа РФ часто презентують неправдиву інформацію. "Стоп Фейк" знайшов понад 2 тисячі фейкових новин у російських медіа за останні 4 роки.

Разом з тим, деякі українські ЗМІ також поширюють головні тези російської пропаганди. Зазвичай таку інформацію висвітлюють саме інформаційні канали. "Ми розуміємо, що деякі українські ЗМІ напряму не є українськими і вони фінансуються, у тому числі, і з Росії. На жаль, не досить ефективно працює СБУ, щоб доводити ці грошові потоки, які йдуть з Росії, яким чином фінансуються так звані "українські ЗМІ". З іншого боку, проблемою є те, що зараз поширення російських пропагандистських тез часто співвідноситься з критикою української влади з різних політичних мотивів. Дуже важко розрізнити критику, яка має відбуватися. Без критики не можна – демократичні ЗМІ мають критикувати уряд. Дуже часто це підхоплюється Росією у власних інтересах", – пояснила Наталя Лігачова, голова правління "Детектор Медіа".

Дослідження було проведено за період з 1 липня 2014 року до 31 грудня 2017 року. Цільові медіа: Перший канал - Новини (Новости), Недільний час (Воскресное время), Час (Время), НТВ - Сьогодні (Сегодня), Більшість (Большинство), Росія-1 - Новини (Вести), Новини тижня (Вести недели), Новини в суботу (Вести в субботу) Негативних повідомлень за заданий період по Україні було 15,4 тис. Це значно більше ніж по будь-якій іншій країні Європи.

Як свідчать дані опитування КМІС на замовлення ГО "Детектор-медіа", трохи більше половини українців (53%) вважають, що вони принаймні в більшості випадків здатні відрізнити якісну інформацію від дезінформації та фейків (у т. ч. 20% вважають, що завжди можуть відрізнити якісну інформацію від фейків). Третина українців (31%), навпаки, вважають, що вони або взагалі не можуть відрізнити фейки або можуть лише в меншості випадків.

Детальніше про те, що ж таке фейки, та чому вони займають все більше позицій на порядку денному, читайте в матеріалі Георгія Почепцова "Як в наші двері постукали... фейки" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".