UA / RU
Підтримати ZN.ua

Серед держорганів як джерелу інформації українці найбільше довіряють Генштабу та ОПУ – опитування

Соціологи також розповіли, чи достатньо українцям інформації, яка подається медіа в рамках висвітлення війни.

Найбільш надійним джерелом новин та іншої інформації для українців є родина та друзі, а у випадку з держорганами – Генштаб ЗСУ/Міноборони та офіс президента. Такі результати показало опитування, виконане InMind на замовлення міжнародної організації Internews, що реалізує «Медійну програму в Україні» за фінансової підтримки USAID.

графіка1.JPG (139 KB)

Водночас близько 60% респондентів довіряють новинам із соцмереж, а ще майже половина опитаних – новинам з інтернет-медіа та національного телебачення. При чому цього року підвищився рівень довіри до інтернет-сайтів та національного телебачення. Тоді як всі види преси послабили свої позиції.

графіка2.JPG (67 KB)

У питанні довіри до медіа думки опитаних розділилися. Зокрема, одні висловлюють низьку довіру до всіх типів медіа, адже у режимі воєнного стану медіа «неспроможні подавати правду апріорі». Також новини викликають скепсис через розбіжність фактів у новинах, які подають медіа, та тим, що українці отримують безпосередньо з особистого спілкування. Інша частина опитаних, навпаки, переконана, що довіра до медіа зросла, адже під час війни не можна говорити неправду. 

Опитування показало, що рівень довіри до медіа все ж піднявся, бо на думку респондентів, війна об'єднала всіх. Основними критеріями новин, які викликають довіру є:

При цьому 73% опитаних зазначили, що для них достатньо матеріалів про хід війни, які подаються назагал. Більшого висвітлення хотів би кожен п’ятий респондент.

достатність матеріалів.JPG (30 KB)

Більшість українців, які взяли участь в опитуванні, довіряють матеріалам, в яких висвітлюється хід війни. Вони переконані, що в них якісно аналізуються події, надається оперативна та достовірна інформація. 

оцінка.JPG (72 KB)

«Респонденти в цілому задоволені об'ємом інформації про війну. На їх думку новини стали детальнішими, а також з'явилася більша кількість каналів новин (сайти, Телеграм канали). Респонденти також зазначають, що новини стали більш «людяними» та емоційно-насиченими, оскільки самі ведучі не приховують своїх емоцій та переживання за долю країни («Ведучі не як роботи, а видно їхню людяність»)», – йдеться в опитуванні. 

Також дослідження показало, що серед українців спостерігається запит на: 

Водночас під час опитування йшлося й про наявність цензури щодо новин. Зокрема, опитувані з розумінням ставляться до такого явища та зазначають, що не все можна розповідати в медіа.

Стосовно стомлюваності від новин про війну, думки респондентів також розділилися. Одні опитані зазначили, що відчувають емоційну втому від воєнних новин, але, попри це, вони відчувають необхідність їх дивитися. Водночас інша частина українців стверджує, що не відчуває втоми. У деяких респондентів спостерігається «інформаційне перевантаження», коли цілодобове перебування в інформаційному потоці емоційно виснажило та змусило їх перейти від хаотичного споживання новин до більш упорядкованого. Так, якщо у перші місяці повномасштабної війни кількість джерел та каналів новин була дуже велика (до 10), то зараз респонденти стежать за 2-3 каналами новин.

відчуття втоми.JPG (27 KB)

Читайте також: ВПО ставляться до телемарафону "Єдині новини" більш критично, ніж звичайні українці — опитування

Опитування проводилося з 8 серпня по 9 вересня 2022 року методом Face-to-face. Респондентами стали українці, віком від 18 о 65 років, які мешкають на всіх підконтрольних українському уряду територіях України. Загальна вибірка 2022 = 3250 інтерв’ю (з яких по приблизно 300 інтерв’ю 8 областях: Київська (включно із м. Київ), Вінницька, Дніпропетровська, Львівська, Одеська, Полтавська, Сумська, Харківська). Репрезентативна частина 2022 = 1456 інтерв’ю. Похибка вибірки з імовірністю 0,95 не перевищує 2,5%.