UA / RU
Підтримати ZN.ua

Росія вже створила умови для блокади морських портів України – експерт

Для Росії, що маніпулює міжнародним правом, знайти привід обмежити комерційне судноплавство - не проблема

Президент Росії Володимир Путін на нарадах обговорює способи, як економічно добити Україну. Обговорювалося як вдарити по бюджету України та економіці в районах з сильними проросійськими настроями. Як констатував у коментарі ZN.UA експерт Центру оборонних стратегій, колишній заступник начальника штабу ВМС України Андрій Риженко, Росія вже створила умови для встановлення економічної блокади українських портів.

Оглядач відділу міжнародної політики ZN.UA Володимир Кравченко в статті пише, після окупації Росією Криму та прилеглих до нього територіальних вод для безперешкодного цивільного судноплавства в українські порти на чорноморському узбережжі залишилася тільки 27-мильна морська смуга між островом Зміїний та самопідйомною буровою установкою «Таврида», захопленою росіянами 2014 року.

Цю смугу контролюють спеціально розгорнуті російські військові підрозділи з відповідним озброєнням і засобами спостереження, нагадує Кравченко.

«За таких умов блокадні дії РФ в цьому районі не потребують значного нарощування сил. Для контролю вистачить двох кораблів. Для блокади знадобиться трохи більше. Але загроза може бути реалізована в будь-який зручний для Кремля час. І блокада матиме серйозні наслідки для зовнішньої торгівлі України та її економіки. При цьому під час блокадних дій можуть використовуватися приховані методи збройної боротьби. Зокрема застосування мін і підводних диверсійних сил та засобів», — зазначив Андрій Риженко.

Росіяни можуть формально навіть не порушити міжнародне морське право, продовжує оглядач, закриваючи для судноплавства ділянку міжнародних вод. Конвенція з охорони людського життя на морі (SOLAS) у розділі 5 визначає ситуації, коли можна обмежити прохід кораблів. Наприклад, у випадку пошкодження вогнів, туманних сигналів та буїв, які забезпечують плавання основними судноплавними шляхами; дрейфуючих мін; проведення військово-морських навчань або підводних робіт; встановлення морських споруд на судноплавних шляхах або поблизу їх тощо.

"Одне слово, для Росії, яка маніпулює міжнародним правом, знайти привід до обмеження комерційного судноплавства — не проблема. При цьому немає обмежень у часі на заборону проходження суден. Це може бути день, тиждень, місяць, пів року, рік…", - пише Кравченко.

Маршрут, що пролягає через 27-мильну зону між островом Зміїний і платформою «Таврида», не єдиний шлях до українських морських портів. Але цей коридор — рекомендований Міжнародною морською організацією (IMO) для міжнародного судноплавства. 

"Хоча кораблі можуть прокласти маршрут на захід від острова Зміїний, однак він буде дорожчим і небезпечним для судноплавства через відносно невеликі глибини в цій частині Чорного моря. Та й чи захочуть судновласники відправляти свої кораблі в наші порти у разі посилення загрози дестабілізації в регіоні?" - зазначає оглядач.

Детальніше про цю нараду Путіна, читайте в статті Володимира Кравченка "Не війною, то блокадою?".