Організаційна непродуманість при закупівлях бебі-боксів призвела до неефективного витрачання бюджетних коштів і нанесеніюматеріального шкоди територіальним громадам і державі. До такого висновку дійшла Рахункова палата.
«З 1 вересня 2018 року спрямування з державного бюджету 2544,4 млн грн дозволило придбати 587 441«пакунків малюка» та виплатити грошову компенсацію вартості таких пакунків на 83 277 новонароджених дітей», — зазначається у звіті. При цьому неефективні управлінські рішення призвели до додаткових витрат. У 2018–2019 роках 83,8 млн грн за рахунок коштів субвенції з держбюджету місцевим бюджетам були сплачені ЮНОПС (Управління ООН з обслуговування проєктів) за послуги з управління проєктами міжнародної технічної допомоги, якої не було. У 2020-му 45,5 млн грн перераховані Мінсоцополітики на рахунки цієї ж організації надлишково. На момент завершення аудиту їх до бюджету не повернуто, — знову-таки, на підставі вже другого зареєстрованого проєкту міжнародної технічної допомоги, якої не було надано взагалі.
«Відповідно до Закону України про публічні закупівлі, всі бюджетні кошти використовуються на закупівлю товарів, робіт і послуг на конкурентних засадах — через торги. В тому числі міжнародні, якщо ми хочемо отримати більший розбіг по можливостях, зниженні вартості і бачимо, що є закупівельні міжнародні організації, які можуть зробити це дешевше, — коментує заступник голови Рахункової палати Андрій Майснер. — Однак у випадку з «пакунками малюка» ситуація була зовсім інша.
Це нонсенс, але, попри чималі обсяги міжнародної технічної допомоги, в державі досі не було й немає закону, який би регулював її залучення, реалізацію відповідних проєктів і моніторинг. Усі ці питання регулюються лише постановою Кабміну. Підзаконний рівень і нормативна якість документа зберігають фінансові та інші ризики для держави.
Вартість «пакунка малюка», не проводячи докладних розрахунків, Мінсоцполітики визначило в розмірі не більше 5 тис. грн. Тоді як фактично «пакунок» у різні проміжки часу коштував від 2534,85 до 4139,6 грн. Так утворилася «економія». На рахунок міжнародної прибуткової організації ЮНОПС було перераховано коштів набагато більше, ніж «пакунок» реально коштував, і на більшу кількість бебі-боксів, ніж це було потрібно.
Наприклад, на забезпечення «пакунками малюка» на період з 1 вересня 2018 року по 31 грудня 2019 року держобладміністрації перерахували надлишок на суму 24,4 млн грн. Однак дельти ЮНОПС не повертав. Надлишкові кошти вже більше року перебувають на рахунках організації без використання. Угодою передбачено їх повернення до 31.07.2021 р.
На початку 2020 року було визначено механізм закупівлі «пакунків малюка» за окремою програмою. Гроші (1,23 млрд грн) на ці потреби мали проходити через державний центр «Профзакупівлі». Однак тендерні процедури не відбулися. До Антимонопольного комітету надійшли скарги про порушення процедури (помилки в тендерній документації), і закупівлю взагалі скасували. Фактично ж процедура закупівлі «пакунка малюка» почала відкладатися ще на стадії оголошення, що є свідченням неякісної підготовки проєктної угоди на первинному етапі та неналежної підготовки Мінсоцполітики документів, необхідних для організації і проведення тендера.
Замість того, щоб розпочати новий тендер, влітку минулого року Мінсоцполітики раптом вирішило бебі-бокси монетизувати. Однак не впоралось і з цим завданням.
Борсання посадових осіб Мінсоцполітики та ЮНОПС, у діях яких вбачаються ознаки кримінальних правопорушень, відображені в докладному звіті Рахункової палати про результати аудиту ефективності використання коштів, призначених на закупівлю «пакунків малюка». Навмисних порушень чи через некомпетентність? ZN.UA звинувачення не висуває і вироків не оголошує, бо не є ані правоохоронним органом, ані, тим більше, судовою інстанцією. Однак наполегливо рекомендує останнім звернути увагу на звіт. Детальніше - в статті Алли Котляр «Бебі-бокси. Три роки скандалів» для читачів ZN.UA.