Найближчим часом уряд і профільний комітет Верховної Ради України повинні підготувати і подати в парламент проєкт постанови про нове формування районів, фактично про адміністративно-територіальний устрій. Про це у своїй статті для ZN.UA пише Юрій Ганущак.
При цьому влада повинна визначитися і з системою управління на субрегіональному (районному) рівні. Адже там, по суті, стикаються інтереси місцевого самоврядування і виконавчої влади.
"Критично важливо, щоб субрегіональний рівень під час реформи став опорою центральної влади в районі, а не інструментом маніпуляції місцевих еліт. Що зараз і відбувається, коли і уряд, і парламентський комітет стали заручниками слабкості президентської вертикалі і в регіонах, і в районах при фінальному затвердженні перспективних планів областей", - пише автор.
Перший етап децентралізації та об'єднання громад прогнозовано залишив районні ради без повноважень. Крім одного - можливості місцевих і регіональних еліт шантажувати центральну владу з допомогою тиску на голову районної державної адміністрації (РДА) через норму Конституції та закону, яка дозволяє рішенням райради порушити питання про зняття голови райадміністрації.
Вимкнення ж на субрегіональному рівні опції районної ради вже на найближчих місцевих виборах дасть змогу збалансувати владу, виключивши прояви феодалізму і диктату місцевих князків у майбутньому. Ключовим стане державний інтерес.
Детально про тенденції у питаннях децентралізації читайте в тексті Юрія Ганущака "Чому не потрібні районні ради? Відповіді для уповноважених".