UA / RU
Підтримати ZN.ua

Що робити, якщо вчитель відмовляється вести уроки онлайн – поради омбудсмена

У режимі онлайн школярі навчатимуться до 24 січня. Після цієї дати учні молодших класів зможуть повернутися до школи.

Офіс освітнього омбудсмена підготував пам’ятку для батьків школярів і вчителів, які через січневий локдаун змушені повернутись на дистанційне навчання.

Чи має вчитель проводити уроки онлайн? Як контролювати успішність дитини під час такої форми навчання? Якою має бути тривалість уроків? Що робити, якщо не має змоги купити ноутбук/сучасний смартфон? Пам’ятка містить відповіді на ці та інші запитання.

Батькам та учням

У першу чергу варто поговорити з вчителем та дізнатись причину відсутності уроків онлайн. У разі ігнорування запитання – з директором школи.

Якщо у школі це пояснюють технічними складнощами (старі комп’ютери, немає сучасних смартфонів тощо), варто нагадати директорові, що згідно з Положенням про дистанційне навчання, саме він відповідальний за системо-технічне забезпечення навчання онлайн.

Щодо вчителя, то він може звернутись до директора з проханням надати персональний комп’ютер у тимчасове користування. Право ухвалювати відповідні рішення у керівників шкіл є.

Якщо вчитель не може проводити уроки онлайн, оскільки не володіє сучасними технологіями, школа повинна надати заміну на час, який знадобиться педагогові, щоб опанувати необхідні навички. Володіння ними є вимогою для сучасного вчителя, зазначають в Офісі.

У разі, коли вчитель та директор не реагують на прохання та заяви, можна звернутись до місцевих управлінь освіти або освітнього омбудсмена.

Для таких учнів школа має забезпечити інший спосіб комунікацій, наприклад, за допомогою телефонного зв’язку або пошти.

Учні з багатодітних сімей, сімей у складних життєвих обставинах або родин, які з інших причин не можуть забезпечити потрібну для дистанційного навчання техніку, можуть використовувати шкільну техніку і навчатися у кабінетах за графіком із дотриманням санітарних норм.

Нині Служба у справах дітей та сім’ї опрацьовує інформацію про дітей, які навесні 2020 року не були охоплені дистанційним навчанням, і складає відповідні списки.

Дистанційне навчання є викликом як для тих, хто навчає, так і для учнів. Тривале перебування перед екранами гаджетів підвищує втому та розфокусовує увагу, адже така діяльність не властива дітям. Наслідком може бути втрата уважності під час уроку.

Як допомогти дитині організувати навчальний процес вдома:

Під час дистанційного навчання учнів із особливими освітніми потребами враховується індивідуальна програма розвитку. Залежно від особливих потреб можуть застосовуватись допоміжні технології: озвучування даних з екрану, голосове введення тексту, субтитри, клавіатури зі спеціальними можливостями тощо.

До проведення онлайн-уроків залучаються асистенти вчителя та/або учня, проводяться додаткові психолого-педагогічні і корекційно-розвиткові заняття з урахуванням індивідуальної програми розвитку.

Якщо учні з особливими освітніми потребами не можуть брати участь в навчанні онлайн, варто використовувати доступні засоби комунікації: телефонний, поштовий зв’язок тощо.

Оцінювання успішності таких учнів може проводитись після повернення школярів за парти.

Перш за все батькам варто поговорити зі своєю дитиною.

«Запитайте, чи перевіряє та виставляє вчитель оцінки за виконані роботи. Якщо вчитель використовує для дистанційного навчання освітні платформи, приміром, Google Classroom, попросіть дитину зайти і показати, які оцінки та коментарі залишав педагог», - радять фахівці.

Запитати, наскільки успішно дитина порається із навчанням онлайн, можна і в класного керівника. Якщо у школі використовується електронний журнал та щоденник, подивитись оцінки школяра можна там.

Крім того, в Офісі омбудсмена радять вчителям приділяти увагу не лише тим дітям, які не впоралися із завдання, телефонуючи їм у Viber,, наприклад: «учні, які виконали завдання успішно, також потребують уваги вчителя, його похвали, відсутність комунікації демотивує учнів».

Для того, щоб перевести дитину на дистанційну форму навчання, один із батьків має подати заяву керівнику закладу освіти, який працює саме з такою формою здобуття освіти.

Оскільки не в усіх закладах можна здобувати освіту за дистанційною формою, дізнатися про них можна у відповідному управлінні чи департаменті освіти.   

Якщо є обставини, що об’єктивно унеможливлюють особисте подання заяви, можна подавати скановану копію або фотокопію заяви будь-якими засобами зв’язку.

У заяві має бути інформація про те, чи є в учня умови для дистанційного навчання в синхронному та асинхронному режимах, зокрема, доступ до мережі Інтернет, персональний комп’ютер (із можливістю використання засобів аудіо-, відеоконференцзв’язку). 

Зарахування/переведення на дистанційну форму здобуття освіти здійснюється зазвичай до початку навчального року або семестру/триместру.

У цьому випадку педагог грубо порушує вимоги статті 7 закону «Про  освіту». Варто поговорити з ним і класним керівником дитини. Якщо звернення не дало бажаних результатів, - з директором школи.

У разі, коли вирішити проблему на шкільному рівні не вдалося, можна звернутись до управління освіти та/або мовного й освітнього омбудсменів.

Директорові та вчителеві

Так, це обов’язок вчителя. Дистанційне навчання запроваджується наказом по закладу освіти, де мають бути визначені його складові. Зокрема, на онлайн-уроки відводиться не менше 30% від усього навчального часу.

МОН рекомендує використовувати змішаний підхід навчання в режимах онлайн та офлайн. Так учні зможуть дотримуватися більш-менш звичного для них розкладу і не будуть перевантажені онлайн-присутністю.

Досвід весняного локдауну свідчить, що відеоурок тривалістю 35-40 хвилин є неефективним, адже учень втомлюється і перестає сприймати інформацію. Крім того, тривале безперервне використання гаджетів шкодить здоров’ю. Тому:

При здвоєних навчальних заняттях для учнів 10-11(12) класів – не більше 25-30 хвилин на першому навчальному занятті та не більше 15-20 хвилин на другому навчальному занятті.

Розумову активність під час уроку онлайн варто чергувати з фізичною: руханкою, гімнастикою для очей тощо.

Жорстких рекомендацій у цьому питанні немає. Інструменти навчання онлайн обирає та затверджує педагогічна рада навчального закладу. В Офісі омбудсмена радять обирати не більше двох освітніх платформ, щоб не ускладнювати життя вчителям та учням.

«Ми вже неодноразово акцентували увагу на корисності та зручності G Suite for Education (це Google Classroom, Google Meet тощо) – безкоштовного пакету хмарного програмного забезпечення та цифрових інструментів для організації дистанційного навчання», - йдеться у повідомленні.

Як закладу освіти  отримати G Suite for Education, можна прочитати тут. Як використовувати цю освітню платформу, можна дізнатися з онлайн-курсу, який за ініціативи освітнього омбудсмена та підтримки Google-Україна реалізувала Академія цифрового розвитку. 

Оцінювання результатів навчання учнів на «дистанційці» може здійснюватися очно або дистанційно, у режимі онлайн чи офлайн.

Вибір форм, змісту та способу оцінювання прокладено на викладача. Заклад освіти також має право визначити власні підходи до контролю та оцінювання учнів під час навчання онлайн.

Визначення термінів проведення та оцінювання підсумкових контрольних робіт для тих учнів, які не мали технічної змоги брати участь в онлайн-навчанні, також залишається за школою.

Також заклади освіти можуть використовувати рекомендації МОН щодо організації оцінювання в умовах дистанційного навчання.

Асинхронний режим навчання передбачає, що вчитель може записати онлайн урок та надавати його учням для опрацювання. Якщо учень бажає записати онлайн урок, він або батьки мають попередити про це вчителя. 

Варто знати і суворо дотримуватися вимог закону про те, що не допускається збирання, зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без її згоди, а запис уроку є певним збиранням інформації про особу.

Але якщо під час уроку здійснюються протиправні дії, запис допускається без дозволу за умови, що зйомки спрямовані на захист прав людини.

Читайте також: Міносвіти оприлюднило рекомендації для вчителів на час дистанційного навчання

В Україні з 8 по 24 січня діють посилені карантинні обмеження, введені з метою запобігання поширенню хвороби COVID-19. На час локдауну навчальним закладам рекомендували продовжити канікули, що тривали з 25 грудня по 10 січня, або проводити уроки дистанційно.

Дистанційне навчання виникло не з початком карантину і навіть не з появою Інтернету. Ще у XIX столітті, щойно поштовий зв’язок став регулярни, деякі європейці почали навчатися віддалено. Усі наступні роки віддалена освіта розвивалася паралельно з технологіями. Тепер, у XXI столітті, вона стала захопливою й інтерактивною. Як технології змінюють освіту, читайте у статті Максима Сундалова «З паперу- в цифру, з класів - в онлайн» для читачів ZN.UA.