"У вересні 2019 року, за донорської підтримки Фонду Східна Європа, була створена електронна система, що має спростити подачу документів організаціями-отримувачами гуманітарної допомоги, діджиталізувати процес визнання вантажів гуманітарними і полегшити подачу звітності про розподіл гуманітарної допомоги. Розробник - ДП "Інформаційно-обчислювальний центр" Мінсоцполітики. Запровадження автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги направлено на поетапне створення централізованого моніторингу отримання та розподілу гуманітарних вантажів на території України", - йдеться в коментарі ГО "Разом проти корупції", надісланому DT.UA.
Вже на першому етапі впровадження, автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги забезпечуватиме:
- фіксацію в єдиній системі отримувачів (збір та обробка всіх даних про юридичних осіб-отримувачів гуманітарної допомоги) та історію гуманітарних вантажів (що саме везуть, у яких кількостях, кому і скільки роздали, скільки залишилось – це дасть змогу забезпечити належний моніторинг обліку гуманітарної допомоги);
- прозорість прийняття рішення про визнання вантажу гуманітарним (публічна фіксація всіх погоджень та зауважень уповноважених осіб при прийнятті рішення);
- зручність для отримувачів – подання в е-формі всіх документів, отримання зворотної відповіді на електронну скриньку у встановлені строки;
- аналітику в розрізі вантажів гуманітарної допомоги, отримувачів, територій логістики набувачів гуманітарної допомоги.
На наступних етапах впровадження автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги буде забезпечена:
- крос-перевірка з іншими інформаційними ресурсами державних органів;
- подача бухгалтерської звітності отримувачами та набувачами-юридичними особами про розподіл гуманітарної допомоги;
- формування потреби в гуманітарній допомозі;
- відображення рішень про вивезення за межі / знищення предметів гуманітарної допомоги.
Впровадження автоматизованої системи визнання гуманітарної допомоги спростить подачу заяви на визнання гуманітарної допомоги, а також можливість взаємодії отримувачів і набувачів. Громадяни, що потребують безоплатної гуманітарної допомоги, через електронну систему зможуть шукати необхідні предмети для забезпечення соціального рівня їх життєдіяльності – спеціалізовані ліжка для осіб із особливими потребами, візки для осіб із інвалідністю, милиці, ліки тощо.
Але найголовніше, система створить умови для належного нагляду за організаціями отримувачами, як з боку громадськості, так і спеціальних уповноважених органів і зменшить зловживання.
Для того, щоб запустити електронну систему, потрібні активні дії з боку міністерства.
Проєкт постанови КМУ про автоматизовану систему вже вдруге пройшов коло погодження із ЦОВВ. Міністерством фінансів України були висловлені пропозиції, що потребують погодження на рівні фахівців, проте ніяких кроків у цьому напрямку зроблено не було.
На нашу думку, першочергове завдання міністерства - займатися саме цим управлінським рішенням, бо впровадження електронної системи вже на першому етапі дасть можливість публічно забезпечити контроль за прийняттям рішень з питань визнання гуманітарної допомоги, електронного моніторингу та розподілу гуманітарної допомоги отримувачами".
Нагадаємо, що у рамках боротьби зі "схемами на гуманітарці" наказом №3 від 9 січня 2020 року 79 (!) організацій було виключено з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги. Причина - неподання звітів про розподіл гуманітарної допомоги. Серед "схемщиків" опинились солідні міжнародні організації - Дитячий фонд ООН (ЮНІСЕФ), Місія Міжнародного комітету Червоного Хреста, а також авторитетні державні установи й волонтерські організації.
За висновками спеціалістів Єдиної служби правової допомоги, наказ про виключення юридичних осіб з Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги є протиправним і підлягає скасуванню.
Детальніше про проблемні питання гуманітарної допомоги в Україні читайте в матеріалі Валентини Варави та Дениса Осмоловського "Гуманітарка як дзеркало проблем Мінсоцполітики".