Лівий двигун літака Ан-26, що розбився під Чугуєвом, відпрацював 589 льотних годин понаднормово, але замість капремонту отримав продовження ресурсу, пише журналіст Юрій Бутусов.
До аварії 25 вересня літак здійснив п'ять успішних вильотів. Проблеми виникли на шостий - за сім хвилин після зльоту вийшов з ладу датчик ВКМ (вимірювач крутного моменту) лівого двигуна.
Оцінивши ситуацію, командир корабля Богдан Кишеня вирішив сідати, але на підході до землі літак втратив керування і впав. Попередні висновки експертів свідчать, що причиною аварії стала відмова лівого двигуна.
Що ж сталося з двигуном? Роботи з продовження ресурсу Ан-26 упродовж десяти днів виконувало ДП «Антонов», 20 серпня був підготовлений відповідний акт №26/5608/2020/19.
У документах, отриманих «Цензор.Нет» від джерел на підприємстві, зазначено, що двигун АІ-24Вт № Н474ВТ128 був виготовлений 30 грудня 1977 року. Капітальний ремонт проводився в 1990 році, і термін служби двигуна після цього був встановлений у 13 років і 1750 льотних годин.
У 2003 році його повинні були відремонтувати або замінити. Але станом на 2020 року двигун напрацював вже 2339 льотних годин, що на 589 годин більше, ніж допустимий після капремонту максимум.
«У червні 2020-го року, згідно з листом УЕР/9-01013 від 24.06.2020, ресурс двигуна Ан-26 з бортовим номером 76 був продовжений фахівцями заводу «Мотор Січ» до 5 червня 2021-го року і 2550 льотних годин», - пише Бутусов з посиланням на документи, отримані немає від джерел в «Антонові».
Таке продовження на 800 годин перевищує вказане в документах з експлуатації. Таким чином, вкрай зношеному двигуну не лише не провели капітальний ремонт, але і продовжили ресурс.
За словами Бутусова, схема з продовженням ресурсу двигунів замість капітального ремонту існувала в Міністерстві оборони не перший рік: «Міністерство оборони заощаджувало, і укладало контракт на продовження ресурсу двигунів. Тобто приїжджали фахівці заводу «Мотор Січ», перевіряли стан двигуна, і виносили рішення - придатний».
Правий двигун Ан-26 був виготовлений в 1974 році і пройшов п'ять капітальних ремонтів, останній - в 1993 році на «Мотор Січі». Після ремонту двигуна був встановлений ресурс в 1000 льотних годин і 7 років служби.
Замість цього станом на 2020-й двигун пройшов 1662 години і 20 років служби. Однак його ресурс постійно подовжували, а капремонт не проводився. Він, як і лівий двигун, міг в будь-який момент стати причиною аварії.
«Також слід вивчити надійність гвинтів АВ-72Т, виготовлених в 1988-89 роках, які проходили після цього капітальні ремонти. Але у них ресурс експлуатації після капремонту ні перевищено », - додає журналіст.
Необхідно перевірити стан двигунів інших українських військових літаків, дізнатися, хто дає наказ знехтувати вимогами безпеки і заощадити на капремонті, вважає він.
«Злочинна традиція робити ремонт на папері призвела до трагедії. І тепер загибель 26 осіб, загибель молодих людей - на совісті тих інженерів заводу, чиновників Міноборони і командування ЗСУ, хто взяв на себе відповідальність і продовжив зношений двигун... Керівники держави, МО, ЗСУ, директора «Антонова», «Мотор Січі», зобов'язані зараз повідомити, які рішення вони ухвалюють, щоб не допустити повторення таких трагедій знову», - резюмував він.
25 вересня під Чугуєвом розбився військово-транспортний літак Ан-26. На ньому здійснювали навчальний політ курсанти Харківського університету Повітряних сил ім. Івана Кожедуба.
На борту перебували 27 осіб - сім членів екіпажу і 20 курсантів. У живих залишилися двоє курсантів, медики боролися за їхнє життя, але постраждалого в критичному стані врятувати не вдалося. У лікарні залишається курсант В'ячеслав Злочевський, медики оцінюють його стан як середньої важкості.
Слідство розглядає чотири версії авіакатастрофи, пріоритетною є версія про відмову двигуна.