UA / RU
Підтримати ZN.ua

Як виховати успішного професіонала, а не «фахівця з дипломом»: поради експерта

Батьки та вчителі повинні допомогти випускникам сформувати певні навички, а не орієнтувати лише на «вроджений талант».

Зовсім скоро в Україні починається вступна кампанія, і на випускників шкіл чекає непростий вибір майбутньої професії. На що звернути увагу та як обрати справу життя, розповіла старший радник Київського консультаційного центру EducationUSA Єлизавета Щепетильникова.

Консультації щодо вибору професії як з боку вчителів, так і з боку батьків, мають бути спрямовані на розвиток у старшокласників певних навичок та знань, які знадобляться, аби досягти успіху у  будь-якій кар’єрі, зазначає авторка у своїй статті для ZN.UA.

Насамперед, важливо розвивати у підлітків навички самоаналізу. 

«Патерналістські підходи до визначення майбутнього фаху, як, скажімо, батьківські чи вчительські настанови про більш престижні чи краще оплачувані професії, не розпалять у підлітків пристрасті до навчання», - зазначає авторка. Відповідно, успішної кар’єри в нецікавій людині галузі годі й чека чекати.

Друге важливе питання – розвиток у школярів наполегливості, звички не здаватися за будь-яких обставин. 

У кожній кар’єрі є тверді та м’які навички, які потрібні для досягнення успіху. Опанування цих навичок вимагатиме від підлітків «мислення в дії». Таку концепцію вперше сформулювала стенфордська дослідниця Керол Двек.

На думку дослідниці, кожна людина, зіштовхуючись зі складним завданням, може сприймати його як випробування або як можливість для розвитку.

«Молоді люди з «мисленням у дії» прагнуть навчитися на кожному досвіді, тож завзято працюють над складнішими завданнями, навіть коли ті їм не вдаються», - пояснює Щепетильникова.

Учителям і батькам також варто приділити увагу заохочуванню у старшокласників віри в себе. 

Як приклад авторка наводить досвід однієї зі шкіл Чикаго – там замість двійок почали виставляти оцінку «поки що «ні», бо вона передбачає для учня можливість розвиватися й опанувати матеріал у майбутньому.

Двек рекомендує більше заохочувати школярів до роботи над собою, замість похвали «вродженому таланту». Вселити віру в себе кожному старшокласнику можна вже сьогодні, пояснивши, що будь-яка мета досяжна, якщо є пристрасть і наполегливість іти до неї крізь усі перешкоди.

Американська психологиня Анжела Дакворт у своїх дослідженнях доводить: успіх у навчанні та кар’єрі залежить від наполегливості, він не визначається рівнем IQ чи вродженим талантом.

Тим часом українські старшокласники часто стають заручниками дуже поширеної віри у вроджені таланти, що обмежує вибір професії. З цього погляду, вступ на навчання за принципом «який предмет легше вдається» скидається навіть на логічний, проте успіху не забезпечує.

«Успіх у навчанні та кар’єрі досягається через концентрацію зусиль на далекосяжних цілях. Прислів’я «талановита людина талановита в усьому» вчені могли би доповнити словами «після 10 тисяч годин практики». Адже освітні й професійні результати досягаються не впродовж одного дня, тижня чи навіть року. Вони потребують завзяття», - наголошує авторка.

На думку Дакворт, талант відволікає. Її дослідження успішності школярів у математиці доводять, що кращі результати отримують завзятіші учні, а не ті, кому легше дається математика. 

«Можна погоджуватися чи ні з порадами психологів-дослідників, але вони примушують замислитися. І ще раз підкреслюють: методи роботи з підлітками мають бути сучасними, адже світ змінюється дуже стрімко. Кар’єрне консультування насправді має стати справою державної ваги», - пише Щепетильникова.

Тільки уявіть собі, в якому суспільстві ми жили б, аби кожен отримував насолоду від справи, яку робить, і досягав успіху, додає вона.

Читайте також: Україні потрібне професійне кар’єрне консультування випускників – експертка

Докладніше про те, як допомогти підліткам визначитися з майбутньою професією, та чим відрізняються підходи до цього питання в Україні та світі, читайте у статті Єлизавети Щепетильникової «Між порадами та мріями».