UA / RU
Підтримати ZN.ua

Експерт розповів про "мертвонароджені" норми у новій редакції закону "Про житлово-комунальні послуги"

Новий закон "Про житлово-комунальні послуги" готує чимало сюрпризів для власників квартир.

Нова редакція закону "Про житлово-комунальні послуги", ухвалена в першому читанні (реєстраційний № 1581-д, від 9.12.2015), якою пропонують встановити нові "правила гри" для десятків мільйонів українців, які мешкають (чи мешкатимуть) у багатоповерхівках, переповнена нездійсненними обіцянками, загальними деклараціями та мертвонародженими нормами, йдеться у статті директора аналітико-дослідницького центру "Інститут міста" Олександра Сергієнка для DT.UA.

"На 29 сторінках тексту слово "закон" та похідні від нього повторюється 134 рази й приблизно в 50 випадках має місце посилання на "законодавство", яке ще… не написано! Це питання, відповіді на які мав дати саме цей закон, однак - не дав, відіслав до того, що не існує. Суттєві ж новації зводяться до небагатьох, але вибухонебезпечних положень", - наголошує автор статті.

Читайте також: Майже половина українців нічого не чули про ОСББ

По-перше, пише Сергієнко, вводиться поняття "житлової послуги": це послуга з управління багатоквартирним будинком. Остання присутня і в чинній редакції закону про ЖКГ, однак широкого запровадження не набула, натомість перелік послуг власне з утримання будинків - зник! Хто встановлює тарифи та хто відповідає за прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт тощо - не визначено.

"Натомість вводиться новий актор - управитель - фізична чи юридична особа, яка надаватиме "послугу управління", себто служити посередником, між тими, хто буде в реальності підметати, прибирати, ремонтувати будинок та його мешканцями. У такий "хитрий" спосіб влада, яка хоч якось контролювала ЖЕКи та несла відповідальність за стан житлового фонду, сходить зі сцени й віддає народ у рабство до управителя, бо поміняти його можна лише в теорії, тоді як практика свідчить, що змінити керівництво навіть в ОСББ, де мешканці так-сяк об'єднані - неможливо!", - йдеться у статті.

Другий пункт, який наводить експерт, є введення двох нових тарифів - плати за "послугу управління" та "плати за клієнтське обслуговування", останнє - додатковий платіж до всіх комунальних послуг.

"Зрозуміло, що плата за послугу управління - також йде окремо від плати за власне утримання будинку та навколишньої території. (Народ, розкривайте гаманці ширше!)… Крім того, якщо управитель від лиця мешканців укладатиме договори з водоканалом чи теплокомуненерго, він отримуватиме "комісійну винагороду", та не разово, а постійно: вона включається до ціни за послугу управління", - наголошує автор.

"По-третє, навіть, якщо в будинку є ОСББ, договір на надання комунальних послуг укладатиметься окремо з кожним співвласником, (що має місце й зараз), однак, якщо розуміти це так, як написано, то кожен член сім'ї-співвласник укладатиме окремий договір з постачальником та платитиме окремо від тата, мами, бабусі, братів та сестер! Таке враження, нібито у кожного - свій персональний умивальник, батарея та унітаз…", - йдеться у статті.

По-четверте, за словами Сергієнка, постачальник відповідатиме за якість послуги не до крана чи до батареї, а лише до "точки обліку", тобто, якщо на загальнобудинкових лічильниках гаряча вода чи теплоносій у нормі, то за температуру води та повітря в квартирі постачальник - не відповідає.

Також закон "Про особливості здійснення права власності…" встановив, що вартість послуги управління встановлюється за згодою сторін, себто - за участю мешканців, однак проект закону про ЖКГ вносить суттєве доповнення, яке перекреслює цю норму.

"Тепер тариф на обслуговування "визначається на рівні ціни, запропонованої у конкурсній пропозиції переможцем конкурсу". Думати, що пропозиції будуть обмежені розумними межами - наївно. Якщо зараз вартість квартплати встановлює місцевий виконком чи держадміністрація, яка озирається на рейтинг та наступні вибори, то бізнесмен від ЖКГ думає виключно про прибуток! Тепер головне - "правильно організувати конкуренцію", тоді на конкурс буде запропоновано, приміром, такі тарифи: 102 грн, 101 грн та 100 грн за квадратний метр. Конкурсна комісія визначить переможцем того, хто запропонував найменшу ціну, й усе буде у повній відповідності до умов конкурсу!", - йдеться у статті.

Раніше повідомлялося, що у Києві плату за опалення будуть нараховувати залежно від температури на вулиці. Зокрема, Київ першим в Україні вирішив застосувати механізм нарахування плати за опалення в залежності від температури зовнішнього повітря та кількості опалювальних днів.

Детальніше про закон "Про житлово-комунальні послуги" читайте у статті Олександра Сергієнка "Проект житлово-комунального кріпацтва" у свіжому випуску тижневика "Дзеркало тижня. Україна".