Законопроєкт про реформу СБУ №3196-д готувався понад рік. Депутати подали в нього понад дві тисяч поправок.
Про це у своїй статті нагадує керівник юридичного відділу Центру протидії корупції Олена Щербан.
Держсекретар США Ентоні Блінкен назвав п'ять кроків, які допоможуть Україні зберегти прогрес в реформах, в тому числі та в реформі СБУ, її деполітизації, демілітаризації та передачу функцій боротьби з корупцією та організованою злочинністю іншому відомству.
На 14 липня текст проєкту закону не був оприлюднений, а останні поправки до нього розглядали без трансляції, але за підсумками засідання профільного комітету Верховної Ради можна зрозуміти суть найважливіших положень реформи.
Після короткого аналізу тексту документа стає очевидним, що Рада не наважилася на повноцінну реформу, хоча і зробила ряд кроків, на які досі не йшов жоден парламент - вперше чітко задекларована необхідність позбавити СБУ слідства і визначити для цього терміни.
Позитивним досягненням є створення реальних парламентських механізмів контролю над СБУ, в першу чергу з боку профільного комітету Ради, що має посилити підзвітність служби. Нарешті закладені основи для демілітаризації, що має призвести до зміни культури.
Але ряд інших суперечливих положень законопроєкту створюють надвисокі ризики в майбутньої діяльності служби.
Службу безпеки України потрібно позбавити слідства, щоб унеможливити втручання в діяльність бізнесу і "торгівлю" розвідувальною інформацією. Депутати хочуть поступово забирати у СБУ цю можливість — принаймні станом на 1 січня 2025 року.
- до 1 липня 2022 року підслідність СБУ повинна звузитися до переліку з 16 статей замість 38, які є в компетенції служби сьогодні;
- з 1 липня 2022 року до 1 січня 2025 року СБУ матиме в підслідності 16 статей (наприклад, державна зрада, шпигунство, тероризм, фінансування тероризму та інші);
- з 1 січня 2025 року СБУ повинна припинити функцію слідства взагалі.
Найбільш проблемним в такому поступовому позбавленні СБУ слідства є те, що Рада так і не прийняла необхідні зміни в Кримінальний процесуальний кодекс (КПК), а значить незалежно від змін в основний закон про реформу, СБУ зможе і буде здійснювати слідство в порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом.
Детальніше про реформу СБУ в матеріалі представника Центру протидії корупції Олени Щербан "Половинчасті зміни: як Рада реформує СБУ".