Через повномасштабне вторгнення РФ, в Україні зазнав змін освітній процес. Так, через безпекову ситуацію у деяких областях, заняття у школах відбувалися в онлайн-режимі. Минулого року Міністерство освіти і науки звільнило учнів четвертих та дев'ятих класів від складання державної підсумкової атестації (ДПА). В Українському центрі оцінювання якості освіти (УЦОЯО) розповіли, чи проводитимуть ДПА у 2025 році для 4 та 9 класів.
Попри проведення пілотування окремих складників державної підсумкової атестації навесні 2024 року, в УЦОЯО відмовився від масштабування проєкту у 2025 році на всіх учнів 4 класів.
«Наразі очевидним є те, що у 2025 році запроваджувати таке оцінювання для всіх четвертокласників не є доречним, натомість важливо продовжити роботу з удосконалення моделі оцінювання», – йдеться у повідомленні.
В УЦОЯО зазначили, що опрацьовують результати пілотування ДПА з математики, української мови й читання у 4 класах, яке відбулось у травні цього року для 2000 учнів з 39 шкіл з різних регіонів.
Так, у 2025 році УЦОЯО планує проведення другого етапу пілотування державної підсумкової атестації (ДАП-4) для учнів четвертих класів.
Дані, отримані за його підсумками, не позначаться на підсумкових оцінках учнів. Результати ДПА будуть використані для уточнення підходів до оцінювання, розроблення моделі тестування, яка має забезпечувати якомога повніше охоплення обов’язкових результатів навчання, визначених новим Державним стандартом початкової освіти і чинними освітніми програмами для початкової школи.
В УЦОЯО додали, що розроблення моделі державної підсумкової атестації на етапі завершення здобувачами базової середньої освіти (ДПА-9) є більшим викликом, ніж ДПА-4.
«Це пов’язано передусім із тим, що кількість освітніх галузей, які мають бути охоплені ДПА, є посутньо більшою, порівняно з початковою ланкою освіти, а також тим, що підсумкова атестація на рівні 9-х класів має забезпечити об’єктивне оцінювання учнівства, незалежно від того, за якими освітніми програмами воно вчилося», – йдеться у повідомленні.
Також фахівці розповіли, яким може бути формат оцінювання та подання результатів.
«Підсумкова атестація має відбуватися на комп’ютерній основі, а результати за підсумками оцінювань мають бути доступні різним суб’єктам освітнього процесу (залежно від їхньої сфери відповідальності), щоб допомагати їх вибудовувати політики для покращення якості освіти. Зрозуміло, що проведення ДПА-9 на комп’ютерній основі пов’язане з багатьма проблемами — починаючи від якості техніки в закладах і завершуючи дотриманням академічної доброчесності під час проведення тестувань тощо. Таким чином, процес імплементації нової моделі ДПА-9 буде тривалим багаторічним процесом», – пояснили в Центрі.
В УЦОЯО додали, що планують у 2026 році попросити деякі заклади освіти долучитися до пілотування ДПА-9.
«Як і у випадку з ДПА-4, участь у пілотуванні буде добровільною, а результати використовуватимуть лише для вдосконалення розроблюваних підходів. Окрім оцінювань з мовно-літературної і математичної галузей, пізніше плануємо забезпечити розроблення оцінювань з громадянської та історичної, іншомовної, а також природничої освітніх галузей», – резюмували в фахівці.
Раніше генеральний директор директорату фахової передвищої, вищої освіти МОН Олег Шаров повідомив, скільки учасників НМТ не склали тест в цьому році.