UA / RU
Підтримати ZN.ua

Bloomberg: Три проблеми будуть заважати Україні виконати угоду про експорт зерна

І одна з цих проблем - це довіра до Путіна, який продовжує вести криваву війну проти сусідньої країни.

Україна нарешті підписала угоду про розблокування експорту зерна через Чорне море, чому досі заважало вторгнення Росії. Але відновити процес буде не так вже й просто.

Про це пише Bloomberg, нагадуючи, що сьогодні представники Києва і Москви підписали паралельні угоди з Туреччиною і ООН під час зустрічі в Стамбулі. Ці угоди покликані відновити рух торговельних суден в порти України, яка стала одним з головних постачальників пшениці, кукурудзи і соняшникової олії в світі. Це хороші новини для напруженого ринку продовольства, а також для економіки України, виснаженої російською війною.

Але навіть після підписання угод потрібно ще знайти трейдерів, щоб запустити потік продовольства. Україна повинна розчистити морські шляхи від мін, знайти судна для транспортування зерна, а також спрямувати потяги і вантажівки на південь, адже зараз вони перевозять товари в інших напрямках. Ще один виклик - знайти страхувальника. Успіх плану також залежить від гарантій безпеки з боку Москви і готовності Владіміра Путіна виконати свою частину домовленостей в часи, коли він якраз готується анексувати ще частину України і продовжує наступ на сході країни. Аналітики і західні чиновники скептично ставляться до припущення, що Україна зможе швидко повернутися до ролі глобального аграрного центру.

«Поки тривають активні військові операції на території України, перебувати в українських водах буде надзвичайно небезпечно», - сказав виданню аналітик компанії APK-Inform Андрій Купченко.

Напруженість ситуації добре ілюструє те, що Україна підписала угоду з Туреччиною і ООН, а не з Росією напряму. Москва ж підписала аналогічний документ з Анкарою і міжнародною організацією. Багато суден для транспортування зерна застрягли в Україні через початок російського вторгнення. Київ був змушений налагодити експорт залізницею, вантажівками і річковими маршрутами. Коли порти в Чорному морі будуть розблоковані, знайти необхідні судна і страхувальників, готових поручитися за вантажі, буде важко і дорого. Голова з питань авіації і морського транспорту компанії Lloyd’s Market Association Ніл Робертс вважає, що спеціалізовані страхові фірми можуть погодитися працювати з вантажами з України, враховуючи їхню гуманітарну природу. Але доведеться вирішити логістичні питання, щоб було достатньо працівників для завантаження і перевезення зерна.

Читайте також: США підтримають «зернову угоду» між РФ та Україною — Держдеп  

«Відкриття портів буде фантастикою. Щонайменше 80 чи 90 суден, які застрягли там, тепер зможуть вийти. Але наступні кроки будуть дещо складнішими», - сказав голова глобальних операцій трейдингової компанії Viterra Лукас Доррестейн.

В України є приблизно 25 мільйонів тонн заблокованого зерна. І фермери вже почали збирати новий врожай. Деякі елеватори недалеко від портів. Але фермерам і трейдерам будуть потрібні безпечні маршрути, щоб поставки продовжувалися. Південні регіони України лишаються небезпечними, а інфраструктура була пошкоджена, що може обмежити прогрес, вважає Купченко. Крім того, багато залізничних вагонів і вантажівок стоять в чергах, намагаючись перевезти зерно в сусідні країни ЄС. Їх потрібно повернути до традиційних орієнтованих на порти маршрути.

Підтримка експорту також залежить від гарантій, що Росія не буде атакувати інфраструктуру. За час війни Москву неодноразово звинувачували у крадіжчі українського зерна і знищенні елеваторів за допомогою ракетних ударів. Деякі чиновники переконані, що Кремль збирається збирається використати загрозу дефіциту продовольства і глобального голоду як інструмент для політичних торгів.