UA / RU
Підтримати ZN.ua

Навчання під час війни: поради психолога для дорослих

Батькам і вчителям потрібно знати, як діяти у нових реаліях.

Новий навчальний рік розпочнеться 1 вересня в умовах повномасштабного вторгнення Росії, тому батькам, учням та вчителям треба буде швидко адаптуватися до нових правил.

Читайте також: Навчання під час війни: до чого мають бути готові діти та вчителі

Психологиня Катерина Гольцберг у розмові з медичною експерткою Unicef Катериною Булавіною розповіла, як батьки та вчителі можуть допомогти дітям, яким доведеться вчитися в умовах нестабільності.

Що потрібно знати батькам, якщо дитина буде навчатися очно

На першому місці має бути безпека дитини. Батькам краще заздалегідь подивитися на укриття, аби розуміти, в яких умовах перебуватиме їх син чи донька.

По-друге, слід врахувати стан  дитини. Проаналізувати, як вона реагує на сирени, чи не боятиметься йти до шкільного бомбосховища, чи не буде вона від того у ступорі або чи не намагатиметься втекти.

Психологиня підкреслила, що якщо батьки розуміють, що їхня дитина може відмовитися спускатися до укриття, то краще все ж таки лишити її вдома на «дистанційці».

Але якщо дитина піде до школи, то там вона гарантовано спуститься в укриття. А от підліток, що лишиться сам вдома, не факт, що це зробить.

Що треба зробити вчителю перед початком навчання

Найкращий варіант – провести з учнями репетицію ситуації, коли треба спускатися у бомбосховище, відпрацювати алгоритми дій ще до того, як така ситуація настане. В ідеалі це має бути навчальна тривога, під час якої діти бачать, що відбуватиметься, кого треба слухати, що варто робити, а що не варто.

Адже дитина, приміром, може розгубитися і почати телефонувати батькам. Батьки ж мають заздалегідь сказати дитині, що у цій ситуації за неї відповідає конкретний вчитель і саме до його інструкцій ти дослухаєшся.  Делегувати відповідальність вчителю в очах дитини дуже важливо.

Може статися ситуація, коли дитина не хоче йти, і вчитель має розуміти, як діяти. Приміром, дати можливість зателефонувати батькам і запитати, що робити. Інколи під керівництвом мами дитина може зробити те, що відмовляться робити під керівництвом вчителя. Оскільки на вирішення ситуації у вчителя є лічені хвилини, він не має губитися.

Як вчителю допомогти адаптуватися новим учням

Багато дітей переселенців підуть цього навчального року до нових шкіл. Психологиня підкреслила, що обов’язок класного керівника – знати,  чи не загинув у дитини хтось із родичів та що взагалі дитина пережила. Це інформація потрібна для розуміння вчителем, як може вплинути на стан нового учня та чи інша подія.

Звісно, вчитель має познайомити дітей. Важливо, щоб новенький намагався влитися у колектив, не лишався осторонь. Дитина має розказати про себе те, що вважатиме за потрібне. Якщо вона десь трохи фантазує – за теперішніх обставин на це не потрібно звертати увагу.

У дітей, які мають травматичний досвід, можуть проявлятися у поведінці несподівані негативні риси. У такому випадку вчителям не слід карати учня, натомість потрібно повідомити батьків. Наприклад може бути, що дитина, яка якийсь час голодувала, почала брати чужу їжу. За це карати не потрібно, а краще звернутися до фахівців по допомогу.

Поради для батьків чиї діти навчаються дистанційно

Найголовніші критерії під час вибору форми навчання – психологічний стан дитини та її безпека.
Для того, аби полегшити процес онлайн-навчання, батькам слід запровадити чіткі правила та забезпечити дитині фізичну активність.

Часто батькам здається, що їхня дитина недостатньо активна під час онлайн-уроків. Тут треба пам’ятати, що головне  – її психологічний спокій і просто забезпечення того, щоб інформація потрапила до учня.  А батьківське спонукання  до активності може спрацювати якраз-таки навпаки.

Якщо батьків дуже тривожить питання активності їхньої дитини на уроці, то про це слід поговорити з вчителем. І це прохання не повинно мати вигляд вимоги до викладача.

Якщо дитина постійно вимикає камеру під час уроку, то це теж не є проблемою. Часто учень може бути зайнятий чимось стороннім, але це не означає, що він не чує, що йому розповідають.

Батькам слід поговорити з дитиною щодо роботи камери, з’ясувати, у чому причина відмови її вмикати та подумати, чи слід наполягати на її роботі.  З одного боку, вчителеві зручніше викладати матеріал, коли він бачить очі дітей. З іншого боку, індивідуальний підхід у цьому питанні теж потрібен.

Симптоми які свідчать, що дитині потрібна допомога психолога