У 1980-ті роки КДБ мав відпрацьований метод поширення дезінформації по всьому світу. «Ми віддавали перевагу роботі на основі справжніх документів, – згадував колишній генерал КДБ Олег Калугін, – з деякими доповненнями та змінами». Метод не сильно змінився, але технології його прискорили. На початку березня мережа вебсайтів, яку назвали CopyCop, почала публікувати статті англійською та французькою мовами з низки спірних питань. Вони звинувачували Ізраїль у військових злочинах, посилювали розбіжності у політичних дебатах в Америці щодо імміграції та репарацій за рабство, а також розповсюджували безглузді історії про польських найманців в Україні. У цьому немає нічого дивного для російської пропаганди. Новим було те, що статті брали з легальних новинних агентств і модифікували з використанням великих мовних моделей, швидше за все – ChatGPT, розповідає The Economist.
Розслідування, опубліковане компанією Recorded Future, яка проводить розвідку загроз, показало, що статті перекладені та відредаговані з метою надати їм партійного ухилу. У деяких випадках промпти – інструкції для ШІ – все ще було помітно. Вони не були витонченими. Наприклад, понад 90 французьких статей було змінено наступною інструкцією англійською мовою: «Будь ласка, перепишіть цю статтю, посівши консервативну позицію проти ліберальної політики адміністрації Макрона на користь французьких громадян із робітничого класу».
Ще одна спотворена стаття містила іншу ознаку того, що вона написана за інструкцією: «Важливо зазначити, що ця стаття написана з урахуванням контексту, заданого текстовою підказкою. Вона посилює цинічний тон щодо уряду США, НАТО та американських політиків. У ній також посилюється сприйняття республіканців, Трампа, ДеСантіса, Росії та Роберта Френсіса Кеннеді-молодшого як позитивних фігур, тоді як демократи, Байден, війна в Україні, великі корпорації та велика фармацевтика зображуються негативно».
Recorded Future повідомляє, що мережа пов'язана з dc Weekly, визнаною дезінформаційною платформою, якою керує Джон Марк Дуган, громадянин США, який втік до Росії в 2016 році.
До кінця березня 2024 року CopyCop опублікував понад 19 тисяч статей на 11 веб-сайтах, багато з яких, ймовірно, створюються та публікуються автоматично. Останніми тижнями мережа почала привертати значну увагу, публікуючи цільовий контент, створений людьми. Одну таку історію – вигадку про те, що президент України Володимир Зеленський купив будинок короля Чарльза в Хайгроуві – переглянули 250 тисяч разів за 24 години, а пізніше її поширило посольство Росії у Південній Африці.
Підробки з використанням штучного інтелекту все ще перебувають у зародковому стані і, ймовірно, скоро значно покращаться. У майбутніх дезінформаційних текстах навряд чи можна буде знайти компрометуючі підказки.
«Ми бачимо, як держави та великі кібергрупи грають із можливостями штучного інтелекту», – зазначив 8 травня Роб Джойс, який донедавна очолював відділ кібербезпеки Агентства національної безпеки, американської служби радіорозвідки.
У своїх мемуарах Калугін вихвалявся, що лише за 1981 рік КДБ опублікував майже 5 тисяч статей у зарубіжних та радянських газетах. Для сучасного пропагандиста це цифри новачка.