UA / RU
Підтримати ZN.ua

Цукербергу доведеться рятувати репутацію Facebook - The Economist

Але змін потребує вся технологічна сфера.

Минулого року з'явилася ідея про те, що Марк Цукерберг зможе балотуватися в президенти США у 2020 році і очолити наймогутнішу країну світу. Але сьогодні засновник 3 з усіх сил намагається довести, що він достойний того, щоб керувати восьмою найбільшою компанією у світі і що кожен з 2,1 мільярдів користувачів може довіряти його соціальній мережі.

Про це пише The Economist. Новини про те, що компанія Cambridge Analytica, пов'язана з виборчою командою Дональда Трампа, зібрала дані 50 мільйонів користувачів Facebook сумнівним і може навіть незаконним способом, спричинили бурю. Цукербергу знадобилося 5 днів, щоб відреагувати. І коли він нарешті це зробив, він визнав, що Facebook дійсно підвів користувачів у минулому. Але Цукерберг, схоже, не зрозумів, що його компанія має справу з більш широкою кризою довіри. Після місяців розмов про пропаганду і фейкові новини, політики в Європі і США дивляться на Facebook як на щось, що вийшло з-під контролю і заперечує це. Конгрес хоче, щоб Цукерберг дав свідчення, а отже буде не солодко.

Через новини про збір даних користувачів налякані інвестори обвалили акції Facebook на 9%. Користувачі із запізненням почали усвідомлювати, що вони передають особисті дані техгігантам, які незрозуміло як функціонують. Згідно з дослідженням Pew Research Centre, більшість американців вже не довіряють компаніям-соціальним мережам. Тож Цукербергу і його індустрії потрібно якомога швидше змінитися.

Бізнес Facebook ґрунтується на трьох елементах: на "прикутості" користувачів до їхніх екранів, на зборі інформації про їхню поведінку і на тому, що рекламодавці платять мільярди доларів на таргетингову рекламу. Компанія заохочує просувати матеріали, які привертають увагу, і продає рекламу всім. Її культура поєднує безжальний пошук прибутку з самовпевненою і нарцисичною вірою у власну доброчесність. Цукерберг контролює право голосу в своїй компанії. Вочевидь, він не часто чує критику.

Нещодавнє фіаско Facebook пов'язане з тим, що в 2013 році британський науковець склав додаток-анкету для користувачів соцмережі, яким скористалися 270 тисяч людей. У них було 50 мільйонів друзів. Дані всіх цих користувачів в результаті опинилися в руках Cambridge Analytica. У Facebook заявили, що це більше не повториться, а вчені британської фірми порушили правила соцмережі. Втім, обидві сторони заперечують, що зробили щось не так. Регулятори у Європі і Америці почали розслідування. Facebook знав про проблему з 2015 року, але нічого не повідомив окремим користувачам. Ніхто не може сказати, наскільки робота Cambridge Analytica пішла на користь кампанії Дональда Трампа, але скандал посилює невіру в те, що він переміг чесно на виборах.

Цей епізод відповідає закономірності, яка складається з недбалого ставлення до приватності, толерантності до неточності і небажання визнати помилки. В 2017 році Цукерберг заперечував, що фейкові новини могли вплинути на вибори, назвавши таке припущення "досить божевільним". У вересні Facebook повідомив, що пов'язані з Кремлем компанії витратили 100 тисяч доларів на три тисячі рекламних повідомлень в соцмережі, але замовчав, що 150 мільйонів користувачів бачили безкоштовні повідомлення з дезінформацією від російських агентів.

Facebook не заборонять і не виштовхнуть з ринку. Але вірогідність того, що регулятори можуть жорстко відреагувати, зростають. Європа запроваджує низку каральних сплат: від електронних податків до порушення антикорупційних справ. А розчаровані користувачі вимикаються. Ядро Facebook, сформоване американськими клієнтами, з червня 2017 року переживає стагнацію. Частка соцмережі на ринку цифрової реклами, згідно з прогнозами, цього року, почне скорочуватися. Вартість Facebook - 493 мільярди доларів, але його фізичні активи складають лише 14 мільярдів. Тож його цінність нематеріальна і, вірогідно, ефемерна.

Якщо Цукерберг хоче правильно вчинити з громадськістю і своєю компанією, йому потрібно відбудувати довіру. Він вже пообіцяв провести аудит додатків, обмежити доступ розробників до даних і допомогти людям контролювати те, які додатки мають доступ до їхніх даних. Але цього не достатньо. Facebook потрібна широка, незалежна оцінка підходу до контенту, приватності і даних включно з роллю соцмережі в виборчій кампанії у США і на референдумі в Британії про Brexit. Цей процес повинен бути публічним. Кожного року Facebook повинен публікувати звіт про свою роботу, зокрема у сфері протидії фейковим новинам і порушенню приватності.

Також Facebook і іншим технічним фірмам потрібно стати відкритими для аутсайдерів, але зробити це варто обережно і методично. Їм знадобиться омбудсмен, який буде спеціалізуватися на сфері інформаційних технологій. Можна назвати такий орган "Радою з захисту прав на дані". Частиною його роботи буде створення і імплементація правил, за якими б незалежні дослідники могли б проводити оцінку платформ без шкоди лоя приватності користувачів. Програмне забезпечення буде розроблятися з огляду на ці правила.

Як повідомлялося, засновник Facebook Марк Цукерберг визнав, що компанія Cambridge Analytica, яка працювала над кампанією президента США Дональда Трампа, виявила вразливість у захисті соцмережі nf некоректно скористалася особистими даними користувачів

Детальніше про скандал, який вибухнув навколо Facebook і став причиною великих фінансових і репутаційних втрат компанії, що належить Марку Цукербергу, читайте в матеріалі DT.UA "Скандал навколо Facebook: що відомо на даний момент".