Старт серійного виробництва систем паливних елементів для моделі BMW iX5 Hydrogen було дано 31 серпня на заводі концерну BMW у Мюнхені в присутності прем'єр-міністра Баварії Маркуса Зедера, повідомляє DW.
Варто пояснити, що таке "паливний елемент", який з'явився навіть раніше за паливо для двигуна внутрішнього згоряння, але потім був майже забутий завдяки зусиллям нафтових королів.
Отже, паливний елемент (fuel cell) це хімічне джерело струму, що перетворює хімічну енергію палива на електричну енергію прямим методом. Воднево-кисневий паливний елемент містить протонопровідну полімерну мембрану, яка поділяє два електроди – анод і катод.
На аноді водень втрачає електрони. Далі катіони водню проводяться через мембрану до катода, а електрони віддаються у зовнішній ланцюг. І все — без будь-якої механічної роботи та горіння. ККД паливних елементів сягає 60%.
Роком народження паливного елемента можна вважати 1839-й, коли було опубліковано замітку британського вченого Вільяма Роберта Грове, в якій він описав досвід, де виявив постійне відхилення стрілки гальванометра між двома платиновими електродами, що омиваються одна киснем, інша воднем. Пізніше він з'ясував, що процес електролізу оборотний, тобто водень і кисень можна поєднати в молекули води без горіння, але з виділенням тепла та електрики.
Модель автомобіля на паливному елементі баварці розробляли з 2015 року на базі BMW X5. З літа 2021 успішно тестували на дорогах Німеччини, а взимку — у Швеції, поблизу полярного кола.
У штаб-квартирах інших німецьких автобудівників – Volkswagen з доньками Audi та Porsche, Mercedes-Benz, доньці концерну Stellantis Opel, європейському відділенні Ford – вважають легкові машини на паливних елементах безперспективним напрямком, а тому в рамках декарбонізації автотранспорту роблять ставку на електромобілі.
Інша річ — вантажівки. Досить широко поширена думка, що в цьому сегменті уникати дизеля (або бензину) краще у бік водню, особливо при великій тоннажності, оскільки для перевезення вантажів на далекі відстані можуть знадобитися надмірно великі і, головне, занадто важкі акумуляторні батареї, та до того ж їх у дорозі доведеться надто довго заряджати.
Як би там не було, ніхто у Німеччині крім BMW випускати легкові H2-автомобілі зараз не береться. Та й самі "Баварські моторні заводи" досить успішно переходять на випуск електромобілів і пізніше в 2030 році мають намір половину своєї продукції оснащувати виключно електричними моторами.
Але при цьому голова правління BMW Олівер Ципсе (Oliver Zipse) все ж таки не хоче повністю відмовлятися від інших технічних варіантів. "Для нас автомобілі, які працюють на водні, є ідеальною технологією для того, щоб розумно доповнити автомобілі на електричних батареях і тим самим укомплектувати набір рішень в галузі електромобільності", — заявив глава компанії на урочистому заході 31 серпня.
Так мова все ж таки про електромобільність, тільки про інший її різновид? Так, адже насправді водневі автомобілі теж є електромобілями. Тільки в них роботу електромотора забезпечує не акумуляторна батарея, що заряджається від мережі, а батарея, що отримує електроенергію від паливних елементів, в яких вона виробляється без шкідливих викидів в атмосферу, в ході хімічної реакції між воднем і киснем.
Власне виробництво готових систем з паливними елементами паливних елементів і почалося тепер у Мюнхені. Однак ключовий компонент, самі паливні елементи, BMW одержує від японської корпорації Toyota, яка випускає вже друге покоління найвідомішої у світі моделі водневого автомобіля Mirai. Глобальні продажі цієї моделі склали минулого року 6 тисяч одиниць.