UA / RU
Підтримати ZN.ua

Хто такі українські ветерани?

Хто такий ветеран? Здавалося б, досить дивне запитання на шостому році війни.

Автор: Вікторія Лавренюк

Однак українське законодавство і громадськість досі дають на нього кардинально різні відповіді.

Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціяльного захисту" містить 52 категорії осіб, що мають статус ветерана війни і на яких поширюються державні пільги й гарантії (знижка на оплату комунальних послуг, пільговий проїзд, першочергове отримання земельної ділянки тощо). Отримання цих пільг залежить від можливости особи довести, що вона входить до однієї з 52 категорій.

ГО "Юридична Сотня" вирішила провести опитування, наскільки громадяни знають, хто належить до цих категорій і кого розуміють під словом "ветеран". Опитування було проведено за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID Україна). Його результат був неочікуваним - думка респондентів майже цілком відрізнялася від того, що написано в законі.

У двох опитуваннях узяли участь 595 і 1442 респонденти відповідно. Одне опитування з'ясовувало, наскільки люди знають категорії ветеранів у законодавстві. Друге стосувалося пільг. Правильно відповісти на всі запитаннязмогли лише 3% опитаних. Більшість відповіла правильно лише на половину запитань.

Для більшости опитаних було складно правильно визначити категорії ветеранів. Відповідь "військовий, який воював на Сході України (у районах проведення АТО/ООС)", безперечно, дали всі. А от з іншими категоріями почалися проблеми. Хоча опитування проводилося, зокрема, й серед ветеранів, вони не знали, що ветеранами, згідно із законодавством, є також особи, які зазнали інвалідности внаслідок участи в Революції Гідности; добровольці з інвалідністю; особи, які проживають на території, де ведуться бойові дії, зазнали поранення і стали особами з інвалідністю.

Лише 4% знали, що учасники духового оркестру, які виступали на фронті перед воїнами Другої світової війни, також вважаються ветеранами.

83% респондентів були впевнені, що добровольці давно мають право на статус учасника бойових дій. Однак за законом добровольці ветеранами офіційно не вважаються. Про це знають лише 17% опитаних. Відповідно до Закону "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціяльного захисту", добровольці можуть отримати статус ветерана лише якщо зазнають інвалідности під час участи в бойових діях.

Чим урегульовано питання надання статусу ветерана?

Українське законодавство під ветеранами розуміє не лише осіб, які мають безпосередній стосунок до захисту Батьківщини або проходили службу в силових структурах.

Термін "ветеран" з відповідними уточненнями (війни, праці, служби) використовується в різних законодавчих актах. Крім того, Закон "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціяльного захисту" прирівнює до ветеранів осіб, які не проходили служби в силових відомствах і не брали участи в бойових діях.

Загалом категорії ветеранів, передбачені законом, можна умовно поділити на три групи залежно від їх стосунку до бойових дій.

Перша - а) учасники бойових дій; б) особи з інвалідністю внаслідок війни. Ці дві категорії мають безпосередній стосунок до участи в бойових діях.

Друга - особи, які постраждали внаслідок бойових дій: а) члени сімей загиблих; б) цивільні постраждалі.

Третя - особи, які мають особливий статус і підтримку від держави: а) постраждалі під час участи в Революції Гідности; б) особи з інвалідністю внаслідок ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи; інші.

ГО "Юридична сотня"

Дещо окремо - статус ветеранів військової служби. Його надають особам, які понад 25 років перебували на військовій службі, незалежно від того, чи брала людина участь у бойових діях чи ні. Їхній статус регулюється іншим Законом - "Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціяльний захист".

Таким чином, Закон "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціяльного захисту" суперечить сам собі. У статті 4 закон дає загальне визначення поняття "ветеран війни", згідно з яким ветеранами є особи, що брали участь у захисті Батьківщини або в бойових діях на території інших держав; а в інших його статтях, де подано конкретний перелік ветеранів, ідеться не тільки про безпосередніх учасників бойових дій. Безумовно, інші категорії також потребують підтримки від держави, але природа їхнього статусу різна, тому й підходи до надання підтримки мають відрізнятися.

Чому важливо мати чітке визначення, хто є ветераном?

Термінологічна невизначеність поняття спричиняє труднощі у формуванні та сприйнятті образу ветерана. В українському контексті "ветеран" не завжди означатиме людину, яка брала участь у захисті Батьківщини чи проходила службу в ЗСУ. Розмите сприйняття образу ветерана применшує внесок цих осіб у захист нашої Батьківщини.

Водночас, з юридичного погляду, законодавче визначення статусу ветерана є важливим, оскільки це є підставою для отримання пільг від держави. За чинним законом їх аж 23.

Означена проблема стосується великого кола людей. 4% населення в Україні є ветеранами (1,4 млн). З них учасників бойових дій в АТО/ООС - 369 294 (станом на 01.06.2019).

ГО "Юридична сотня"

ГО "Юридична сотня"

Крім того, за наявности такої великої кількости ветеранів неможливо забезпечити індивідуальний підхід до надання послуг кожному.

Потреби осіб, яких за законом відносять до ветеранів, є дуже різними. Якщо ветеранам Другої світової війни маємо віддати належну шану і забезпечити безтурботну старість, то молоді ветерани російсько-української війни шукають можливості для саморозвитку, освіти, кар'єрного зростання.

ГО "Юридична сотня"

Чинне законодавство намагається догодити всім і відразу, але не спроможне встановити високий рівень соціяльного захисту нікому. Підведення всіх під спільний знаменник без урахування віку, соціяльного статусу, негативного впливу воєнного конфлікту не є хорошим механізмом державної підтримки.

ГО "Юридична сотня"

Проблема саме в базовому законі. Хоч як би виконавча влада старалася забезпечити всі задекларовані гарантії, реальна реформа впирається в застаріле й суперечливе законодавство. Тож для нового парламенту завданням №1 у сфері захисту ветеранів є ухвалення оновленого закону про статус ветеранів. Законодавство має чітко визначити статус ветерана, виділити аналітично обґрунтовані категорії. Без цього неможливо модернізувати пострадянську систему державної підтримки захисників України.