Хоча президент Володимир Зеленський пропустив конституційно визначений термін для ветування скандального законопроекту №5655 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери містобудівної діяльності», однак до його підписання законопроект так і не набуде статусу закону та не вступить у силу, заявив в коментарі ZN.UA виконавчий директор Асоціації міст України Олександр Слобожан.
«Дійсно, згідно із статтею 94 Конституції України президент має п’ятнадцять днів після отримання на підписання чи накладення вето. При цьому цією ж статтею визначено, що закон набирає чинності не раніше дня його опублікування. Офіційним опублікуванням, є публікація підписаних законів президентом виключно в "Голосі України". Отже, без підпису президента України закон не може набрати чинності жодним чином», - прокоментував він ситуацію навколо законопроєкту.
Водночас Слобожан нашгадав, що існує велика кількість прецедентів, коли попередні президенти України ветували законопроекти значно пізніше встановленого строку у 15 діб і повертали проекти на доопрацювання в парламент.
Серед прикладів він навів такі як:
- Проект Закону України від 04.02.2016 року № 4024 (пільги на проїзд) — президент України отримав його на підпис 23.02.2016, а ветував 04.04.2016 і повернув в парламент.
- Проект Закону України від 29.01.16. № 3803-1 (про профтехосвіту) — президент отримав його на підпис 09.02.2016, а наклав вето 18.03.2016
«Таких прикладів, насправді, є багато у різних президентів. Більше того, понад двадцять законів, давно проголосованих Верховною Радою України, так і не були підписані президентом (мова йде і про попередніх президентів), а отже так і не набули чинності. Так, цього немає в Конституції України, немає в законах, але є в житті. Коли головне - досягнути консенсусу усіх гілок влади та суспільства. Як, власне, і є у випадку із законом 5655», - додав директор АМУ.
При цьому він зазначив, що достеменно невідомо, коли закон було отримано президентом, хоча згідно даним сайту ВРУ він і був надісланий в ОПУ в день прийняття.
«У президента точно є люфт у часі виправити ситуацію. Тому важливою на сьогодні є відсутність підпису президента України під законопроєктом №5655, а отже його позиція спільна з місцевим самоврядуванням, з професійним середовищем і з мешканцями громад», - додав Слобожан.
13 грудня Рада мінімальною кількістю голосів – 228 з необхідних 226, – ухвалила в цілому проєкт закону авторства очільниці партії «Слуга народу» Олени Шуляк. Як і попереджало ZN.UA, голосування відбулося без обговорення. Монобільшості вдалося протягнути скандальний законопроєкт завдяки депутатам, обраним від нині забороненої проросійської «Опозиційної платформи – За життя», зокрема, Нестору Шуфричу та Олександру Качному.
Зазначимо, що петиція на сайті офісу президента щодо ветування законопроєкту лише за добу набрала 25 тисяч підписів, необхідних для розгляду її Зеленським.
Своєю чергою Нацагентство з питань запобігання корупції заявило, що комітет ВРУ дотримався наданих рекомендацій не в повному обсязі. Зокрема в НАЗК наголосили, що закон фактично запроваджує «принцип мовчазної згоди щодо відновлення права на виконання підготовчих або будівельних робіт замовником/генеральним підрядником у разі, наприклад, умисного, з метою отримання незаконного прибутку, невиконання своїх обов’язків уповноваженою особою органу містобудівного контролю». Водночас головним недоліком законопроєкту в НАЗК називають недостатню відкритість при його розробці з порушенням принципу прозорості та врахування громадської думки.
Як законопроєкт №5655 впливає на права територіальних громад, чи забезпечує він механізми протидії ОМС незаконному будівництву, та чи допомагає долати корупцію всередині самих громад аналізував експерт із містобудування Георгій Могильний в статті «Розділяй і володарюй». Чому в битві за реформу містобудування стали ворогами села й міста».