UA / RU
Підтримати ZN.ua

За рік бездіяльності в КСУ набралася рекордна кількість нерозглянутих справ

Вихід з кризи конституційного судочинства залежить не тільки від Конституційного суду або його голови, але і від Верховної Ради і президента.

Тривала відсутність обраного голови Конституційного суду, його регламенту та рішень протягом 2017 року викликали кризу органу конституційної юрисдикції, пишуть у своїй статті для DT.UA Юлія Кириченко і Богдан Бондаренко, експерти Центру політико-правових реформ.

Як нагадують автори матеріалу, 21 лютого Конституційний суд, нарешті, обрав голову і прийняв регламент своєї діяльності. Головою КСУ обраний Станіслав Шевчук, щодо професіоналізму якого сумнівів не виникає ні в кого. Він - суддя ЄСПЛ ad hoc, доктор юридичних наук, професор і автор одного з найсильніших робіт вітчизняного конституціоналізму - "Основи конституційної юриспруденції".

"Останні події дають надію на подолання внутрішнього клінчу в Конституційному суді, на початок реалізації нових конституційних повноважень і пожвавлення результативного розгляду справ за конституційними поданнями і зверненнями", - йдеться в статті.

Однак, що стосується виходу з кризи конституційного судочинства, не все залежить від суду чи його голови. Зокрема, Верховна Рада і президент досі не призначили членів КСУ за своєю квотою. Конституційний суд - це орган, який відповідно до мети свого існування (охорони Конституції), знаходиться за межами класичного трикутника законодавчої, виконавчої та судової влади і може скасовувати закони України, інші правові акти Верховної Ради, президента, уряду. Тому існування сильного і незалежного органу конституційного судочинства - безумовний ризик для вищих державних органів, які мають намір порушувати або вже порушили Конституцію України. "Невже через це президент і Верховна Рада зволікають з призначенням суддів?" – запитують експерти.

"На сьогоднішній день у Конституційного суду набралася найбільша кількість нерозглянутих справ. Обрання голови та прийняття регламенту свідчать про можливість домовлятися. Сподіваємося, що домовлятися між собою, а не з політичною владою. Новий голова, незважаючи на обмежені повноваження, може сприяти виходу з кризи і підвищенню авторитету Конституційного суду, а регламент повинен запустити процес розгляду конституційних скарг. Але без повного складу і при подальшому невиконанні президентом і Верховною Радою своїх повноважень щодо його кадрового заповнення це буде дуже непросто", - констатують автори.

Детальніше про бездіяльність КСУ читайте у матеріалі Юлії Кириченко та Богдана Бондаренка "Конституційний суд виходить зі сплячки" в тижневику "Дзеркало тижня. Україна".