UA / RU
Підтримати ZN.ua

Янукович і Коморовський не змогли домовитися про стратегічне партнерство

Головним підсумком зустрічі президентів України та Польщі Віктора Януковича і Броніслава Коморовського стала дорожня карта (ДК) українсько-польського співробітництва на 2011-2012 роки.

Проте підготовка дорожньої карти виявилася непростою - її вдалося погодити лише напередодні візиту. У розпорядженні «Коммерсант-Украина» опинився текст документа, підписаний у четвер, 3 лютого, главами держав. Він складається з 10 розділів, присвячених різним сферам взаємин, і в ньому, як і у виступах президентів, відсутня теза про стратегічне партнерство двох країн.
Пріоритетом українсько-польських відносин стане співпраця у сфері європейської інтеграції Україи - відповідний розділ винесено на початок дорожньої карти. Польща зобов'язується "надавати підтримку у підготовці та імплементації Угоди про асоціацію між Україною та ЄС, у тому числі в створенні зони вільної торгівлі", а також "сприяти отриманню Україною допомоги ЄС, включно з фінансовою, для проведення широкомасштабних реформ".
Тим часом при підготовці документа не вдалося досягти успіху за ключовим для України візовим питанням. Київ хотів зафіксувати в тексті ДК плани щодо відміни віз у 2012 році, зв'язавши цю норму з підготовкою до чемпіонату Європи з футболу. Варшава ж відмовилася включити до документа навіть декларацію про готовність Польщі лобіювати в ЄС рішення про надання Україною безвізового режиму. У результаті в ДК увійшов лише далекий від конкретики пункт про те, що Польща підтримує проведення в Україні внутрішніх реформ, спрямованих на виконання вимог Євросоюзу.
Броніслав Коморовський, коментуючи позицію Варшави, пояснив, що поляки не мають у ЄС вирішального голосу з візового питання. "Польща буде робити все можливе, щоб допомогти Україні у виконанні вимог (дорожньої карти безвізового режиму з ЄС. - ред.). Але потім вас чекає оцінка з боку європейських інституцій. І це буде сувора оцінка", - попередив президент.
Економічний розділ дорожньої карти виявився одним з найбільш об'ємних, але водночас одним з найбільш неконкретних. Сторони заявили про взаємний захист інвесторів, а також про необхідність підготовки низки рамкових міжвідомчих угод, зокрема у сфері авіації, залізничного та морського транспорту.
Складно назвати успішними і результати переговорів в енергетичній сфері. Всупереч пропозиціям Україна, Польща відмовилася задекларувати будь-які терміни, пов'язані з добудовою нафтопроводу Одеса-Броди до Плоцька і Гданська. Президенти обмежилися обіцянкою "підготувати план спільних дій щодо його будівництва".
"У нас все готово, нафтопровід вже працює в аверсному режимі, і ми хочемо, щоб будівництво йшло, - поділився з виданням міністр енергетики та вугільної промисловості Юрій Бойко. - Раніше поляки були готові називати терміни будівництва, тепер - ні. Що змінилося - питайте в них ".
Цікавий розділ ДК, присвячений безпеці і обороні. Україна і Польща домовилися "здійснювати обмін досвідом в контексті співпраці з НАТО" і "продовжити роботу над створенням спільної литовсько-польсько-української бригади для участі у миротворчих операціях під егідою ООН".
За матеріалами: «Коммерсант-Украина