В української влади на сьогодні не існує жодних розрахунків щодо виконання взятих на себе в Мінську-2 зобов'язань щодо соціально-економічного забезпечення окупованих територій Донбасу.
Про це свідчать відповіді віце-прем'єр-міністра, міністра регіонального розвитку та ЖКГ Геннадія Зубка та міністра фінансів Наталії Яресько на офіційні запити DT.UA з проханням уточнити матеріальну ціну питання.
Мова про прийняття Україною на себе відповідальності за утримування окупованих територій, які вона абсолютно не контролює політично.
Так, до Комплексу заходів щодо виконання мінських угод, підписаного 12.02.2015 р. у Мінську, входить пункт 8, який указує на "визначення модальностей повного відновлення соціально-економічних зв'язків, включаючи соціальні перекази, такі як виплата пенсій та інші виплати (надходження й доходи, своєчасна оплата всіх комунальних рахунків, поновлення оподаткування в рамках правового поля України)".
У доповненні до документа є також пункт відповідно до Закону "Про особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донецької та Луганської областей", який вказує не тільки на "можливість для центральних органів виконавчої влади укладати з відповідними органами місцевого самоврядування угоди щодо економічного, соціального й культурного розвитку окремих районів Донецької та Луганської областей", а й на те, що, "держава надає підтримку соціально-економічному розвитку окремих районів Донецької та Луганської областей".
Тому абсолютно логічно було насамперед уточнити, чи слід розуміти, що держава Україна бере на себе зобов'язання з соціально-економічного забезпечення (пенсії, заробітні плати, соціальні виплати) й відновлення державних об'єктів промислової та соціальної інфраструктури окупованих територій у повному обсязі.
Проте Геннадій Зубко, який курирує відновлювальний процес в Донбасі, виявився вкрай небагатослівним: "На жаль, - повідомив DT.UA віце-прем'єр, - про виконання Мінських угод можна буде говорити тільки після того, як Російська Федерація припинить агресію проти України і почне виконувати ці угоди. Після того, як на Сході нашої країни настане справжній мир, я буду готовий дати вам розширене інтерв'ю і відповісти на всі поставлені вами запитання".
"Запитань справді щодо цього достатньо, як, утім, і нашої впевненості в тому, що, підписавши таку угоду, влада вже повинна була б мати бодай загальне уявлення про можливі масштаби взятих на себе зобов'язань. А також готова ділитися цими уявленнями з платниками податків, які, так чи інакше, крім відданих за Донбас життів, у разі реалізації мінських домовленостей візьмуть на себе й левову частку фінансових витрат на його відновлення. Ну, щонайменше, до того моменту, коли в Україну піде обіцяна багатомільярдна міжнародна фінансова допомога. На жаль, позиція (чи поінформованість?) віце-прем'єра виявилася доволі слабкою для ведення такого відкритого діалогу", - пише у своїй статті для DT.UA Інна Ведернікова.
Водночас міністр фінансів Наталія Яресько у своїй більш розгорнутій відповіді на запит DT.UA уточнила, що "оскільки на сьогодні режиму припинення вогню терористи не дотримується, то в питанні фінансово-економічного забезпечення територій, які не контролюються урядом, міністерство керується розпорядженнями та постановами, які набрали чинності до Мінських домовленостей".
"Ми фінансуємо місцеві бюджети, підконтрольні українській владі в Донецькій і Луганській областях, - продовжила пані Яресько. - Станом на 14.02.2015 р. ухвалено й затверджено: по Донецькій області - 272 місцеві бюджети (96,8%), по Луганській - 181 місцевий бюджет (85%). На не підконтрольних українській владі територіях міністерство не може це зробити, і таких бюджетів зараз 273. Для нарахування коштів міністерству потрібно, щоб місцеві органи влади підготували для нього відповідні відомості. На цей момент такі відомості не надходять.
У разі повернення під суверенітет України цих територій ми залучатимемо до фінансування відновлення економіки й інфраструктури Донбасу міжнародні організації. Зокрема, з цією метою у квітні планується скликати інвестиційну конференцію для надання допомоги Україні".
Проте низка ключових запитань, які ми також поставили перед чиновниками, залишилися без відповіді:
- чи існують нині попередні розрахунки збитків, завданих руйнуванням об'єктів інфраструктури на окупованих територіях Донецької та Луганської областей? Скільки коштів може знадобитися на відновлення соціальних об'єктів і промислових державних об'єктів на окупованих територіях?
- яким категоріям населення на окупованих територіях здійснюватимуться виплати? Пенсіонерам? Бюджетникам? "Народній міліції"? Кому саме? І в скільки обійдуться ці виплати державному бюджету? (На місяць, на рік.)
- чи визнає Україна заборгованість із соціальних виплат перед окупованими територіями Донецької та Луганської областей? Чи ні? Якщо так, то про яку суму йдеться?
- за рахунок яких джерел здійснюватимуться всі виплати?
- чи братиме участь у відновленні інфраструктури окупованих територій країна-агресор, яка, по суті, стала причиною масштабних руйнувань на цих територіях? Якщо так, то як надходитимуть кошти: через Київ чи Україна дозволить фінансувати відновлення безпосередньо через рахунки місцевої влади? Чи є важелі, які можуть завадити це зробити?
"Можна констатувати, що президент України поставив свій підпис під йому не відомим і ніким не вивченим. Як можна стверджувати й те, що ця обставина в якийсь момент стане новим, м'яко кажучи, непростим випробуванням для країни та її майбутнього. З економічної діри непрогнозованого розміру, яка ще й постійно кровоточить, у Європу не беруть. Навіть якщо обіцяють", - пише автор.
Докладніше читайте в статті Інни Ведернікової Утримання "ДНР" і "ЛНР": ціна питання у свіжому номері тижневика "Дзеркало тижня. Україна".