UA / RU
Підтримати ZN.ua

Венеціанська комісія опублікувала рішення щодо судового закону

У звіті підтвердилося все, про що раніше писало ZN.UA

Венеціанська комісія опублікувала затверджений на сесії Європейської комісії «За демократію через право», яка відбулася 8-9 жовтня в онлайн-режимі в Парижі, звіт про проект змін до Закону України №3711 «Про судоустрій і статус суддів» та деяких інших законів, якими визначені важливі аспекти діяльності Верховного суду та органів судового управління.

Звіт з'явився на сайті Венеціанської комісії увечері 9 жовтня. Авторами звіту виступили Миколу Есан, Мартін Куіе, Ханна Сухоцька та Герхард Райснер.

Як зазначається у висновках Венеціанської комісії, останніми роками судова система України зазнала численних змін. Після президентських виборів нова політична влада часто починала нові зміни в судовій системі. За відсутності цілісного підходу були ухвалені різні законодавчі акти, які не мали характеру всебічної реформи.

Такі проблеми - принаймні частково - результат неякісного законодавчого процесу: безліч законопроєктів, що стосуються конкретних аспектів, ухвалюються часто поспішно, відсутній цілісний підхід і відповідні оцінки впливу пропонованих подальших змін. Логічним наслідком є ​​визнання деяких законів Конституційним Судом неконституційними.

У висновку Венеціанської комісії уточнюється, що іншою важливою проблемою є погана реалізація вже ухвалених законів через постійну проблему корупції та відсутність чесноти в деяких частинах судової влади.

Наголошується, що інституційні реформи не можуть бути відповіддю на розв'язання проблем, що виникли в результаті особистої поведінки деяких членів цих установ.

З огляду на той факт, що за останні роки судова система України зазнала численних реформ, про що свідчать численні висновки Венеціанської комісії, і звіти Ради Європи, Комісія відчуває необхідність повторити ключові принципи. Принцип стабільності і послідовності права, як основний елемент верховенства права, вимагає стабільності в судовій системі.

Венеціанська комісія також звернула увагу на те, що за останні роки в Україні відбулися глибокі судові реформи; впровадження деяких з них залишилися незавершеним. Реформа процесу відбору суддів і нового складу Верховного Суду, який почав свою роботу в січні 2018 року, стала помітним поліпшенням системи, яка існувала раніше. Отже, необхідно забезпечити стабільність і прийняти законодавчі акти з комплексним і послідовним підходом при здійсненні подальших дійзміни до системи, регулює функціонування судової влади.

За проєктом ЗУ №3711 також була надана низка конкретних рекомендацій. Зокрема, Венеціанська комісія наполягає на тому, що відповідно до європейських стандартів зменшення кількості суддів Верховного суду, яке планувалося українською владою раніше, в будь-якому випадку не може припинити повноваження чинних суддів Верховного суду. Для будь-якої реорганізації Верховного суду слід дотримуватися основних принципів по незмінності суддів.

У Комісії привітали спрямованість законопроєкту №3711 на оновлення складу ВККС з метою відновлення процедури добору суддів першої та другої інстанції, а також звернули увагу на те, що запропонований законопроєкт № 3711 націлений на підпорядкування Вищої кваліфікаційної комісії суддів Вищій раді правосуддя. Однак відносини між цими органами повинні вирішуватися тільки в рамках ширшої реформи. До цього часу ВСС не повинен отримувати ширших повноважень по ВККС.

Венеціанська комісія позитивно оцінила пропозицію в створення конкурсної комісії з відбору нових членів ВККС за участю міжнародних експертів; рекомендувала скористатися успішним досвідом створення та функціонування конкурсної комісії за участю міжнародних експертів, який був застосований при створенні Вищого антикорупційного суду, а також звернула увагу на ряд пропозицій про надання додаткових повноважень Вищій раді правосуддя щодо функціональної підпорядкованості ВРП Вищої кваліфікаційної комісії суддів. Попри нагальний характер законопроєкту № 3711 і перспективи ширшої реформи, Венеціанська комісія наполягає на тому, що законопроєкт № 3711 повинен залишатися обмеженим тільки відновленням ВККС. Жодна нова компетенція не повинна підписуватися ВСС в цьому законі.