Венеціанська комісія опублікувала другий терміновий висновок щодо реформи Конституційного суду після скасування ним низки антикорупційних норм законодавства.
Так, в цьому висновку ВК, посилаючись на свої висновки щодо конституційної реформи від 2016 року, рекомендує наступне:
- Верховній Раді розглянути можливість чіткіше висловити свій передбачуваний намір обмежити обсяг рішень Конституційного Суду з конкретних питань, поставлених сторонами перед цим.
- Конституційному суду обов'язково вказувати конкретні причини для кожного положення закону, яке він вважає неконституційним.
- Дисциплінарна процедура повинна регулюватися Законом про Конституційний суд із детальнішою інформацією, викладеною в Правилах процедури.
- Повинна бути передбачена можливість відновлення справ у Конституційному суді, яка встановлюється тільки тоді, коли кримінальна відповідальність судді в зв'язку з цим рішенням встановлена (наприклад, одержання хабара).
- КСУ слід дати чітке і докладне визначення «конфлікту інтересів», наприклад: виділення фінансових конфліктів інтересів, особливо коли це пов'язано з протоколами НАЗК або початком розслідування НАБУ;
- Рішення про (само-) відводи і їхнє обґрунтування повинні бути чітко викладені в основному рішенні, ухваленому судом, або окремим публічним процесуальним рішенням або постановою.
- Вимога кворуму повинна бути зменшена в тих випадках, коли кворум втрачений.
- Парламенту слід розглянути можливість прийняття закону, деталізує наслідки для суддів Конституційний суд не дотримується положень закону про відкликання, в тому числі про порушення публічного дисциплінарного провадження і постанов щодо суддів
- Орган з відбору кандидатів на посаду судді Конституційного суду повинен бути створений з включенням в нього міжнародного компонента, зокрема експертів з прав людини і та представників громадянського суспільства, щоб гарантувати моральні і професійні якості кандидатів.
Крім того, Венеціанська комісія рекомендує заповнити поточні вакансії в Конституційному Суді Верховною Радою і Радою суддів тільки після поліпшення системи призначень, як зазначено вище (перевіряючий орган).
З метою деполітизації складу Конституційного суду депутатська квота повинна обиратися кваліфікованою більшістю. Для цього конституційна поправка буде потрібна на більш пізньому етапі.
Корисною практичною мірою було б те, що новопризначені судді Конституційного суду слід пройти спеціальну, зокрема міжнародну, підготовку з конституційних питань.
В процесі реформування Конституційного суду з ним слід належним чином проводити консультації з усіх аспектів реформи. У світлі конкретної ситуації в Україні Конституційному суду слід проявляти деяку стриманість, якщо змінені положення будуть оскаржені в суді.
«Венеціанська комісія готова допомогти в цьому питанні. Венеціанська комісія залишається в розпорядженні української влади для подальшої допомоги в цьому питанні, зокрема для глибшого вивчення Закону про Конституційний суд», - резюмується у висновку.
Напередодні Венеціанська комісія опублікувала терміновий, спільний з Генеральним директоратом з прав людини та дотримання законності Ради Європи висновок про законодавчу ситуацію щодо механізмів протидії корупції відповідно до рішення Конституційного суду України. Зокрема, Венеціанська комісія наголошує, що боротьба з корупцією є важливим елементом держави, яка послуговується верховенством закону, але також важливим залишається і повага до Конституції та конституційна справедливість.
На думку ВК, Верховна Рада і виконавча влада повинні поважати роль Конституційного суду як зберігача Конституції і повинні виконувати його рішення.
Нагадаємо, 27 жовтня Конституційний суд ухвалив рішення за конституційним поданням членів парламентської фракції проросійської «Опозиційною платформи - За життя» щодо відповідності Основному Закону низки положень антикорупційної реформи. КСУ скасував кримінальну відповідальність за недостовірне декларування суддів, чиновників і депутатів, а також позбавив НАЗК багатьох повноважень.
Якщо влада та всі її гілки не продемонструють достатньої політичної зрілості й відповідальності та не зможуть спільно виробити і прийняти рішення, що дадуть змогу Україні гідно вийти з нинішньої кризи, спричиненої рішенням КСУ, наслідки для країни на зовнішній арені будуть вельми сумними. Докладніше у матеріалі Тетяни Силіної "У правовій прострації" у ZN.UA.