Одним із критерії вступу України в ЄС є забезпечення прав нацменшин і Венеційська комісія переймається стосовно російської національної меншини, аби та мала доступ до літератури, послуг тощо. Однак такого поняття як російська нацменшина в Україні взагалі не існує, заявила віцепрем’єр-міністерка з питань європейської та євроатлантичної інтеграції Ольга Стефанішина.
«При підготовці цього висновку ми багато разів застерігали Венеційську комісію проти такого підходу. На жаль наші коментарі не були почуті. Водночас ми давно продемонстрували свою позицію, ухвалили і закон про медіа, і закон про рекламу, який мінімізує або навіть нівелює всі можливості проникнення російської пропагандистської машини в інформаційне поле України через маскування у форматі європейських каналів і так далі. Те саме пов’язане і з законодавством про нацменшини», – заявила Стефанішина.
За її словами, рішення, які ухвалюються для вступу України в Євросоюз – це політичні рішення і приймаються вони політичними. Тому, на думку Стефанішиної, очевидно, що жоден з лідерів вільної Європи сьогодні не наполягатиме, щоб Україна приділяла увагу російській мові.
«До того, я хочу звернути увагу, що такого поняття як російська національна меншина в цілому не існує в Україні. Тому що це не було предметом інтересу самої Російської Федерації, російської машини ні на території України, ні в інших країнах пострадянського табору», – підсумувала Стефанішина.
Нагадаємо, Венеційська комісія опублікувала висновок щодо закону №8224 про національні меншини України. Зокрема, у комісії привітали ухвалення закону, який надає низку гарантій відповідно до міжнародних стандартів, однак зазначили, що для забезпечення повної відповідності таким стандартам низку положень документа слід переглянути.
У грудні минулого року Верховна Рада ухвалила закон №8224 «Про національні меншини (спільноти) України». Документ підтримали 324 народні депутати. Серед іншого, закон закріплює визначення «національні меншини (спільноти)», права, свободи й обов'язки осіб, що належать до національних меншин, особливості державної політики з реалізації прав і свобод представників нацменшин, повноваження центрального органу виконавчої влади, що реалізовує державну політику у сфері захисту прав і свобод осіб, які належать до нацменшин. Загалом закон позитивно оцінювали в ЄС, однак його норми викликали невдоволення у Румунії.