UA / RU
Підтримати ZN.ua

В Раді зареєстрували новий законопроєкт про нагляд за актами місцевого самоврядуванням. Але два моменти знову поза компромісом

Нова версія базується на домовленостях із місцевим самоврядуванням, але питання нагляду за громадами досі спірне.

У Верховній Раді України зареєстрували новий законопроект про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення законності та прозорості в діяльності органів місцевого самоврядування під №14048. Як заявив на своїй сторінці у Facebook член Комітету з питань організації державної влади та місцевого самоврядування, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Віталій Безгін, цей законопроєкт є на 99% компромісним рішенням з усіма всеукраїнськими асоціаціями місцевого самоврядування та буде ще однією спробою виконати євроінтеграційне зобов'язання України після провалу попереднього законопроєкту.

Безгін зазначив, що в законопроєкті передбачена «найліберальніша форма нагляду» із чіткими рамками, де рішення ухвалює тільки суд «за винятком, коли рішення зупиняє самостійно МДА, загроза порушення територіальної цілісності України».

Здійснення нагляду передбачено:

«Наразі в цьому питанні взято формулу із #13150, але це той випадок, коли дискусія триває», – зазначив депутат.

Згідно із законопроєктом, голови місцевих державних адміністрацій координують та забезпечують законність у діяльності територіальних органів міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, сприяють їм у виконанні покладених на ці органи завдань.

Що ж стосується кадрової бази для РДА, то спочатку 1/3, а потім 2/3 претендентів на посади голів РДА мають пройти підготовку в кадровому резерві. Щоправда процедура ж призначення наразі лишається чинною.

У коментарі для ZN.UA Віталій Безгін ще раз наголосив, що законопроект №14048 - це компроміс з місцевим самоврядуванням.

«Ми мали плідну комунікацію і разом шукали точки дотики. Це те, що вийшло. Чи ідеально — навряд. Чи може бути зараховано, як виконання індикатору Європейською Комісією? Офіційно навряд дізнаємось раніше наступного тижня, але я вважаю, що шанс на зарахування високий. Бо тут є і нагляд, і координація, навіть паростки кадрового резерву є, як того хоче чимала кількість парламентарів, хоча європейські партнери це лишають на наш розсуд»,  — сказав він.

Депутат додав, що спрощено новий законопроєкт – це шматочки з базового законопроєкту №4298 та законопроєкту №13150, але з удосконаленими формулюваннями, що мінімізують ризики та більше сприяють довірі між центральною та місцевою владою.

«Є лише два питанням, в яких ми не досягли компромісу із партнерами під час консультацій: хто здійснює нагляд за громадами ОДА чи РДА? Тому була взята модель із №13150, де РДА через рік перебирають на себе повноваження по нагляду. Але ми домовились тут спиратись на позицію Єврокомісії і саме її зафіксувати перед остаточним розглядом. Моя комунікація підказує, що Брюссель не змінить позиції і буде радити зосередити нагляд на рівні ОДА. Друге питання де ми домовились продовжити пошук компромісу — це нагляд за актами індивідуальної дії. Але ми знайдемо рішення», — зазначив Безгін.

Читайте також: Ні шпаринки можливостей для комплексної реформи місцевих державних адміністрацій, яку пропонував законопроєкт 4298, вже не існує — Безгін

Нагадаємо, на початку вересня парламент завалив голосування за черговий компромісний законопроєкт №13150 про місцеві державні адміністрації, який є обов’язком за програмою  Ukraine Facility. Як зазначало ZN.UA ні парламент, ні уряд із центром в ОПУ, ні профільні асоціації місцевого самоврядування не змогли домовитися, як продовжити та закріпити реформу децентралізації, керуючись не власними інтересами, а інтересами держави.

Попри те, що реформа децентралізації була найуспішнішою в Україні, вона опинилась на паузі. І якщо гроші та повноваження громади отримали,  хай навіть війна  та центральна влада внесли свої корективи, однак із наглядом так і не склалось. Про необхідність цієї реформи та її проблеми редакторці відділу внутрішньої політики Інні Ведерніковій пояснював експерт,  співавтор першої версії законопроєкту №4298, голова Центру політико-правових реформ Ігор Коліушко.

Нажаль базовий законопроєкт неодноразово переписувався не у бік інтересів місцевого самоврядування, а згодом під тиском Асоціації міст України взагалі був відкинутий комітетом, хоча експерти підтримували продовження роботи саме над цім документом, який чекав другого читання.  Згодом у парламенті  зареєстрували ще один законопроєкт про нагляд за місцевим самоврядуванням №13150, який став вже четвертою альтернативою законопроєкту №4298. Аналіз цього варіанту змін читайте у матеріалі «Нагляд за ОМС. Системна реформа чи формальність під гроші ЄС?».